Senaste nytt

Söker: Bonus resa till Asien

Thrilled

Medlem
Hejsan!

Jag har ny ca 220 000 poäng sparade och hade målsättningen med mitt sparande att få ihop en första klass resa med Singapore Airlines A380. Så lagom när man börjar nå poängen så verkar det som man inte kan boka detta längre :(

Då jag är helt clueless på vad jag skall kunna maximera min upplevelse nu med så vänder jag mig till proffsen då detta är min första award resa.

  • Varifrån vill du börja din resa? GOT / ARN
  • Var är din destination? Fina tropiska ställen i asien t ex Filippinerna, Bali, Singapore (som utgång för vidare resor). Även Seychellerna/Mexico/Karibien eller liknande skulle kunna funka.
  • När vill/behöver du resa ut? Har 3 perioder runt mars/april 2022 (som funkar för större delen av asien t ex Filippinerna, Sommaren 2022 (då bali har bra väder), Okt-Nov 2022
  • När vill/behöver du komma hem? Har inga begränsningar så
  • Hur länge vill du vara borta? ca 14-17 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 2
  • I vilken kabinklass? First Class helst då det är lite av en once in lifetime. Men vet också att t ex Singapore Airlines har en rätt nice business class så jag utesluter inget helt.
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) 220 000 poäng och 241-voucher.
  • Vad är det viktigaste för dig? Upplevelsen ombord och på lounger. Vi har inget emot t ex ett par dagars layover vi någon intressant plats t ex Singapore
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

Så vad har ni för goda tips och idéer?

Stort tack på förhand!

/Micke
 
Last edited:

Maja

Medlem
@Jonas C Kanske kan vara bra att utveckla ditt svar lite så att även nyare medlemmar förstår varför det ej kommer gå att genomföra i närtid?

@Thrilled Välkommen hit! För närvarande och sedan våren 2020 så har Singapore Airlines ej släppt några Eurobonusplatser alls, vilket gör att det ej går att boka något alls med dem.

Är det just till Bali du önskar åka så är bästa alternativet Turkish Airlines, men det finns då endast i Businessclass.

Är det just First Class du är ute efter så rekommenderar jag dig i stället att titta på ANA till Tokyo Haneda. De flyger med den nya kabinen från London Heathrow och Frankfurt. Det är dock inte alla avgångar som har The SUITE som är deras nya säten - https://www.ana.co.jp/sv/se/travel-information/cabin/b777-300er-first-class/

Där behöver du kolla vilken flygplanstyp det är som trafikerar just din tänkta avgång.

Är du intresserad av ANA och Tokyo så hör av dig igen så kan vi säkerligen fylla på mer information!
 

Thrilled

Medlem
Hej igen!

@Maja Först och främst ett stort tack för ditt excellenta inlägg!

Japan är ju lite spännande förvisso :) Men som jag förstår det som behöver man ta sig till Ishigaki om man vill komma åt lite tropisk vibe (ie vita stränder, palmer, bra dykning och snorkling). Nackdelen är att då behöver man flyga dit samt att vad jag såg var hotellpriserna rätt saftiga. Bali är ett alternativ helt klart, men även Seychellerna som verkar riktigt vackert.

Rent spontant så verkar ju Singapore Air vara lite av en klass för sig när det gäller first class även om Nippon Air såg nice it så så det mer ut som Singapore Air Business class även om det var first class :) Vart annars sugen på Ishigaki som jag skrev om ovan men känner att det blir för dyrt dessvärre.

Jag vill minnas att man kunde flyga med Asiana och första klass ner till Cebu på Filippinerna förr, men det kanske inte heller finns längre? Man känner sig lätt lite vilsen när man vart så inställd på en resa (ie singapore air A380 first class) och det inte riktigt går sedan. Mina första poäng försvinner inte förrens 2023 så jag har lite tid på mig.

Gick till SAS sida och tänkte söka på Star Alliance Award resor men den står closed också :(

Ännu en gång tack till alla som tar sig tid att hjälpa till!
 

MrRob

Medlem
Seychellerna är ju en hel del billigare i EB-poäng än dina förslag i Asien, om det nu är en faktor för dig?
 
Kommer tyvärr inte att hända under de närmaste 2-3 åren.
Menar du att Lufthansa har slutat flyga First till både Asien och Mexico, alternativt att det inte går att boka med EB längre? Jag tror mig minnas att jag har sett medlemmar vara i Mexico på Awards, men har du annan info så perfekt om du delar med dig. Men utveckla gärna så det inte blir något missförstånd!
 

Canadien

Medlem
Menar du att Lufthansa har slutat flyga First till både Asien och Mexico, alternativt att det inte går att boka med EB längre? Jag tror mig minnas att jag har sett medlemmar vara i Mexico på Awards, men har du annan info så perfekt om du delar med dig. Men utveckla gärna så det inte blir något missförstånd!

Denna punkt

Hur länge vill du vara borta? ca 14-17 dagar

Gör att det inte går att flyga Lufthansa, First åtminstone inte t o r eftersom dessa biljetter tidigast släpps för Eurobonus att boka 14 dagar innan resa.
 

hco

Medlem
Jag vill minnas att man kunde flyga med Asiana och första klass ner till Cebu på Filippinerna förr, men det kanske inte heller finns längre?

Kort: Asiana har lagt ner all sin First.

Jag har själv samlat Asiana miles just för att flyga med deras första klass. :rolleyes:

För långt: Asiana har gjort om sina första klass till något de kallar Business Suites. Som en bättre Business Class. Hårdvaran är fortfarande najs men det är mer vanlig Business-service.

Tyvärr verkar det inte gå att boka Business Suites med miles/poäng (Källa1: jag tittade på en del avgångar EU-ICN för 2022 med Business Suites, fanns inget bokbart. Källa2: Nån på FlyerTalk som ringt till Asiana och fått just det svaret).

I övrigt så har Asiana stora ekonomiska problem. Får se hur länge dom överlever. Asiana är ju ingen national flagship carrier som tex Thai, som thailändska staten knappast kommer låta gå i (okontrollerad) konkurs.

Jag ser väl tre alternativ för Asiana:

1) Ny(a) ägare/nytt kapital. Kommer knappast starta First igen. Bästa alternativet.

2) Konkurs och försvinner. Sämsta alternativet.

3) Uppköpta av Korean Air. (Då blir Korea SkyTeam-land :(

Jag ska försöka bränna milsen nästa år.
 

Doctor-X

Medlem
Hej igen!

@Maja Först och främst ett stort tack för ditt excellenta inlägg!

Japan är ju lite spännande förvisso :) Men som jag förstår det som behöver man ta sig till Ishigaki om man vill komma åt lite tropisk vibe (ie vita stränder, palmer, bra dykning och snorkling). Nackdelen är att då behöver man flyga dit samt att vad jag såg var hotellpriserna rätt saftiga. Bali är ett alternativ helt klart, men även Seychellerna som verkar riktigt vackert.

Rent spontant så verkar ju Singapore Air vara lite av en klass för sig när det gäller first class även om Nippon Air såg nice it så så det mer ut som Singapore Air Business class även om det var first class :) Vart annars sugen på Ishigaki som jag skrev om ovan men känner att det blir för dyrt dessvärre.

Jag vill minnas att man kunde flyga med Asiana och första klass ner till Cebu på Filippinerna förr, men det kanske inte heller finns längre? Man känner sig lätt lite vilsen när man vart så inställd på en resa (ie singapore air A380 first class) och det inte riktigt går sedan. Mina första poäng försvinner inte förrens 2023 så jag har lite tid på mig.

Gick till SAS sida och tänkte söka på Star Alliance Award resor men den står closed också :(

Ännu en gång tack till alla som tar sig tid att hjälpa till!

Välkommen till BC :)

Tänkte gå igenom dina frågor/funderingar steg för steg.

Om du tycker det är saftiga priser i Ishigaki, så kan du nog förvänta dig ungefär samma priser på Seychellerna (det är billigare än Maldiverna, men fortfarande dyrt), just my two cents när du jämför dem två. Bali är något helt annat och det går att hitta bra hotell till överkomliga priser.

Vet inte exakt vad du tittat på men ANA - First med nya THE SUITE är kanske en av världens bästa första klasser, kanske att du tittat på gamla kabinen? Som @Maja nämner ovan finns det både nya och gamla kabiner och det gäller titta på rätt och sen att boka rätt. Med det sagt är två platser med ANA First - THE SUITE, ganska svårt att hitta för Eurobonuspoäng (en plats är lättare), men inte omöjligt och man får nog kanske tänka sig First ena vägen och business andra. Men att jämföra ANA - First med nya THE SUITE med Singapore Airlines Business är helt snett.

Det har aldrig gått att boka First i A380 med Singapore Airlines med Eurobonuspoäng (med ett få par undantag) utgående från Europa, däremot har det gått att få till First på 77W bla från CPH, AMS etc. Det är dock skillnad First Suite (A380) och First 77W. Det har i vissa fall gått att boka A380 intra-asien och då åkt i gamla suite, men aldrig hört om någon som lyckats med nya suite.

Asiana har inte längre första klass, så den idén kan du avskriva.

Du har 220.000p vilket inte räcker till Asien i första klass för 2 personer med en 2-4-1 voucher (Filipinerna, Indonesien, Singapore - 290 000p)
Vg se Star Alliance-poängtabell – vart du kan resa med dina poäng | SAS för poängpriser.

När jag läser meningen "Man känner sig lätt lite vilsen när man vart så inställd på en resa (ie singapore air A380 first class) och det inte riktigt går sedan", låter det nästan som du blivit lovad att en resa som denna kommer kunna göras. Många poäng-hemsidor, youtubers mm som försöker framställa detta med poäng som guld och gröna skogar och att man kan flyga första klass kors och tvärs när man så önskar, men verkligenheten ser tyvärr något annorlunda ut. Är man ute i god tid, har realistiska förväntningar och kanske en viss flexibilitet kring datum går det att hitta bra biljetter.

Jag skulle vilja ställa en motfråga, har du någonsin flugit business? Om inte så finns det bra mycket trevliga alternativ som både är lättare att hitta tillgänglighet för och till fler destinationer. Vill du absolut flyga första klass är det nästan bättre att invänta att Lufthansa/SWISS kör en 2-4-1 kampanj och att du bokar där för vanliga pengar, då kan man välja mer fritt.

Sen till den sista punkten som du säkert känner till Covid - det föreligger en enormt stor osäkerhet om när världen kommer att åtgå till det "normala". Jag var optimist förra året vid denna tiden att vi kanske skulle kunna komma snabbt tillbaka när det såg bra ut under sommaren (jobbar själv som läkare, så har väl något typ att kunskap inom detta även om epidemiologi/infektionssjukdomar inte är det fält jag arbetar inom), men idag är jag mycket mer skeptisk till hur snabbt det faktiskt kommer gå då smittspridningen nu går upp igen, nya mutationer som uppstår och vaccinationsmotstod. Med det sagt tror jag Asien tillsammans med Australien/NZ kommer vara sist att öppna för turister och att 2022 fortsatt är ett osäkert kort.
 
Toppen