Senaste nytt

Biltåg i Europa

Rolig idé! Batteritåg kommer ju mer och mer i Tyskland framförallt.

Tittade på energibehovet över 40km utan el (fanns något färdigt exempel). Behövs rätt många Tesla ombord för att ha energilagring nog, men det skulle kunna gå i teorin.

Det finns ju inga tåg förberedda för vidarematning av denna typ idag, och med tanke på olika energistandarder så gissar jag att det bara skulle gå i länder med 15-25KV matning (Sverige 15KV). Kan tänka mig att gränsöverskridande trafik skulle bli rätt knepigt, men beror väl på länderna man passerar. Ungerns standard räcker väl knappt till en rakapparat utöver energibehovet för framdrift (raljerar givetvis).

Ultimat test skulle kanske Finland vara. 25KV AC och biltåg kvar på 3-4 linjer. De behöver väl bygga om hela tåget, men teoretiskt kanske de kan ladda elbilarna ombord.
Incitamentet är väl dock inte så stort då hela sträckorna de opererar på är elektrifierade :p

Har läst att Stena Line kikar på denna lösning för sina fartyg, och teoretiskt borde väl ett biltåg vara än lättare iom att man ju ofta har viss energimatning på delsträckor. Jag antar att färjan är någon slags hybrid med diesel.
Spänningen är nog inte problemet utan effekten som måste överföras från nätet och transformeras ombord till rätt spänning är nog en utmaning.
 

Homer

Medlem
Biltåg var bättre förr...


Bilder på svenska biltåg: Biltåget åren 1984-1993. - Järnvägshistoriskt forum


Biltag SJ.jpg


Biltag.jpg



Tror vi talar om förra årtusendet:p Vet att jag pratade med en konduktör om detta på en resa med nattåget norrut. Nu var väl han kasnke inget sanningsvittne, men en anledning till att det försvann snabbt skulle ha varit att man hade lyckats tappa några bilar under resorna.

Nja, det var ju stängda vagnar.
 
EDIT: Fråga till de tågkunniga, hur mycket extra kW klarar tåget [transformatorn] att ta emot och skicka vidare utöver den som använder de för att driva loket framåt? Jag tänker en kallstart i -20 C från stillastående drar en del kW [toppeffekt vs. kontinuerlig effekt]. Hur länge kan man belasta transformatorn med toppeffekt etc.

För länge sedan, när regler inte alltid tillämpades strikt, så fick jag åka med i hytten på ett Rc-lok. I de hastigheter det var fråga om då (upp till 130) så uppfattade jag att det fungerade ungefär så här: På en effekskala 0-10, så användes först 1 för att sträcka ut tåget, sedan 8-10 till för att komma upp i fart. Sedan beroende effektbehovet på banans lutning. Uppför 4-5, nedför 0, och plan mark.

Enligt wikipedia är max-förbrukningen 3600kW, så om banan inte är enbart mycket uppför så skulle man nog kunna ladda något hundratal bilar med 22kw.
 

marbe166

Medlem
ÖBB har biltåg, och det var ganska prisvärda när jag kollade senast, vilket var ett tag sen, 250 EUR Düsseldorf-Innsbruck om jag minns rätt.
 
Toppen