Senaste nytt

Ny färja Nynäshamn-Visby-Rostock

Palazzi

Medlem
I Augusti har det nya bolaget Hansa Destinations (delägt av Destination Gotland konfirmerat trafikstart.

Resorna avgår 4 gånger/vecka och riktning (mån, ons, fre, sön. En mobilapp är att vänta i September, och inledningsvis kan man bara betala med banköverföring.

Färjan är för privatpersoner, fordon och gods.

En sak som jag reagerade på är att man automatiskt tilldelas ett fällbart säte och att hytt är tillval. En rätt ovanlig lösning för en färjepassage som i sin helhet tar 18 (!!) timmar. Antar dock att det innebär lägre priser.

Bokningsdialogen ska öppnas inom kort.
https://hansadestinations.com/
 

Palazzi

Medlem
Nu har man presenterat prisexempel, och det "billiga" alternativet med vilstol känns sannerligen billigt. Mellan Nynäshamn och Rostock kostar en vilstol 55€, en bil 100€ och en hytt 100€ (oavsett om ni är två eller fyra).

Mellan Visby och Rostock kostar hytten samma som på den längre sträckan, men bil 80€ och vilstol 45€.

Tycker spontant att priserna låter väldigt överkomliga, speciellt bil och hytt "fylld" med fyra personer. Jag har vänner i Stockholm som just passerade oss för att ta Kiel-färjan, men känns som om linjen till Rostock kommer bli förstahandsvalet hädanefter.
 

NyfikenGrau

Medlem
Inte sett uppdateringarna om linjen förrän nu, helt galet låga priser...antar man får in huvuddelen av intäkterna på frakt och statligt stöd?

Ska absolut prova! Men vad blir det för färja, de nuvarande hare väl inga hytter alls :confused:
 

NyfikenGrau

Medlem
Mer vilkupe än hytt som har två soffor. Tydligen ska de byggas om med riktiga sängar så småningom.


Edit: Nu har jag hittat bilder, ser ju helt okej ut, absolut åkt med värre!

Kupéplats, SF1500

Denna var bra också, svårslagen incheckningstid på så lång linje:
How long before the boat leaves do I have to be at the entrance?
Check-in closes 20 minutes before departure.
 
Last edited:
Edit: Nu har jag hittat bilder, ser ju helt okej ut, absolut åkt med värre!

Kupéplats, SF1500

Denna var bra också, svårslagen incheckningstid på så lång linje:
How long before the boat leaves do I have to be at the entrance?
Check-in closes 20 minutes before departure.
Har kört kupé ombord till Gotland några gånger och då är det "what you see is what you get". Hårda britsar. Hoppas dom erbjuder kuddar och täcken också i alla fall...
 

NyfikenGrau

Medlem
Har kört kupé ombord till Gotland några gånger och då är det "what you see is what you get". Hårda britsar. Hoppas dom erbjuder kuddar och täcken också i alla fall...


Okej, får se hur det går, är så nyfiken att jag måste prova redan nu när de drar igång :)

Ett större bekymmer för mig är att jag inte fått något svar alls bortsett automail på min fråga hur jag gör för att boka plats för oss och bilen ett visst datum. Skrev till enda mailadressen vid lunch och öppettiderna anges till 13:00-16:00. Skulle kännas skönt med lite mer engagemang. Förstår att det är rörigt i början, men info om det lilla man vet anser jag är A och O. Finns inget telefonnummer och inga namn eller någon adress, rekrytering verkar göras via bokningsmailen. Enda som anges är konto för betalning av biljett. Lite för amatörmässigt än så länge men hoppas på svar imorgon iaf.
 
Toppen