Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

aruba1

Medlem
Vi behövde inte visa något i loungen på CPH, detta var 22:e juli bara att traska in…
Då hade ni nog bara tur. De kollade samtliga idag och likaså under mina fyra tidigare tillfällen under juni och juli. Idag stod vi i en kö på ca 2-3 min och jag noterade att SAS damerna ville se bevis på alla som skulle in. Det går heller inte att passera genom de vanliga grindarna.
 

igelkotten

Medlem
https://www.gp.se/ekonomi/ökade-avgifter-att-vänta-inom-flyget-1.51890174

”Enligt en rapport som Transportstyrelsen tagit fram kan underskottet som uppstått leda till att de måste höja avgifterna, vilket i förlängningen kan leda till högre biljettpriser.

De skriver också att det kan leda till minskad vilja från utländska flygbolag att etablera sig i Sverige och "en allmän påverkan på branschen och konkurrensen.

Jag läser mellan raderna att de gör detta utspel för att få större anslag.
 

Osten

Medlem
Då regler uppdateras på löpande band och jag vet att många av er här på forumet flyger via Köpenhamn för vidare resa till Sverige. Undrar om någon gjort resan Spanien-Köpenhamn-Sverige, med endast transit i Köpenhamn för vidare flyg/bil/tåg till Sverige.
Enligt vad jag kan läsa mig till online krävs inget test för transit i Danmark från Spanien som räknas som "gult", men läst någonstans att test krävdes innan boarding även vid transit. Någon med egna erfarenheter från senaste veckan som kan lugna mina nerver eller? :)
 

aruba1

Medlem
Då regler uppdateras på löpande band och jag vet att många av er här på forumet flyger via Köpenhamn för vidare resa till Sverige. Undrar om någon gjort resan Spanien-Köpenhamn-Sverige, med endast transit i Köpenhamn för vidare flyg/bil/tåg till Sverige.
Enligt vad jag kan läsa mig till online krävs inget test för transit i Danmark från Spanien som räknas som "gult", men läst någonstans att test krävdes innan boarding även vid transit. Någon med egna erfarenheter från senaste veckan som kan lugna mina nerver eller? :)
Ska inte vara några problem att göra transit via CPH. Ingen test ska krävas vid incheckning eller boarding. Vi råkade ut för incheckningspersonal häromveckan i PMI som inte hade koll på regelverket. Supervisorn kom och kunde efter samtal med SAS i CPH bekräfta att ingen test krävdes från Mallorca då vi gjorde transit via CPH. Är regionen/landet rött enligt coronasmitte.dk krävs vaccinationsbevis alt negativ test. Kolla på danskarnas hemsida innan du reser ut.
 
Last edited:

Mr Basic

Medlem
Är det fortfarande så att alla icke-britter som är fullt vaccinerade måste sitta 10 dagar i karantän (endast ”fully UK vaccinated” är undantagna) när man kommer från ”Amber list country”? :rolleyes:
Ngn som rest till UK nyligen?
 

henrik l

Medlem
Befinner mig nu i Italien (Emilia Romagna) och här är allt ”som vanligt”, när det kommer till öppettider, restauranger, vilka verksamheter som är öppna etc. Visst finns det begränsningar, som t.ex. hur många som får vara samtidigt i ett omklädningsrum till poolen, att varannan sittplats på flygplatsen är avspärrad etc. etc. men det är inget som påverkar en normal semester.
Jag upplever ingen trängsel, men det är heller inte på något sätt folktomt.

Två saker slår mig, och som jag la märke till redan förra sommaren, men som nu blivit ännu värre.
Det första är användningen av munskydd, som närmast kan beskrivas som en fars. Det är obligatoriskt inomhus, och om det uppstår folksamlingar utomhus där det inte går att hålla avstånd. Munskydden åker av och på, täcker ibland bara hakan, ibland munnen och i bland även näsan. Många har sytt egna. Efter några sonderingar visar det sig att de som sytt egna gjort det för att det ”inte går att andas i de som man egentligen ska ha”. Engångsskydd återanvänds, flergångsskydd tvättas inte, skydd hänger på armen, läggs på bord o.s.v.
- kort sagt, munskydd används, men det är ljusår från att användas så som det nog är tänkt.

Den andra saken är att jag märkt att många som jag pratat med, speciellt äldre, blivit uppskrämda. Trots att de är fullvaccinerad, smittspridningen är på historiskt låga nivåer och vi är utomhus, har de munskydd och säger att de är oroliga för att bli sjuka. De undviker att besöka butiker och röra sig i miljöer med andra människor. Visst kan man tycka att det är bra på ett sätt, att de tar ansvar och bidrar till minskad smitta, men jag får en allt starkare känsla av att det är irrationellt och att de går miste om mer än nödvändigt. Rapportering i media, höga dödstal tidigare under pandemin och rykten verkar ha gjort att rädslan sitter djupt.

Är hos fruns släkt på Sicilien sedan midsommar. Kan bara hålla med om vad du skriver om munskydd. Själv har jag ett i strandryggsäcken eller någon ficka på shortsen som återanvänds. Var lite samma förra året, men den stora skillanden nu är att dom flesta vi umgås med är vaccinerade, så nu behöver man tjata på dom andra om att hålla avstånd, även om man är utomhus större delen av tiden. Men det är intressant med munskydden. Var nera i Göteborg några svängar i november-december förra året. Där åkte mitt FFP 2 på så fort jag klev på spårvagnen. Det återanvändes, men hanteringen var helt annorlunda:D

Vad gäller gamlingarna här nere kan jag bara konstatera att gubbarna på 70-80+ hänger i år som vanligt i klasar vid kafféer och barer.
 
Nån som vet om det är något speciellt som krävs vid tillbakaresa från Grekland till Sverige? Via CPH i dagsläget men funderar på att hitta en direktresa istället. Ej vaccinerad, men frågan är om det krävs PCR / antigen.
 
Toppen