Senaste nytt

Lägesbild i Europa (Covid-19)

Gör just nu en runtresa med bil i Europa och njuter av sol, bärs och värme. Resan påbörjades sent i torsdagseftermiddag då i tog båten från Nynäshamn till Gdansk.

Tänkte jag skulle uppdatera er efter varje land vi besöker. Då jag upplever att informationen om lägesbild här på forumet samt swedensbroard är knapphändig.

Polen:
Ingen gränskontroll efter vi ankom med båten till Gdansk.

Vid ankomst till Polen efterfrågas inget covidpass, inte heller tycks lokalbefolkningen bry sig om pågående pandemi.

Restauranger - öppna vanliga tider
Barer - öppna som vanligt
Krav på ansiktsmask - nej
Krav på att visa upp covidpass på restauranger, museum mm - nej
Nöjesattraktioner - Öppet

Jag tänker att jag uppdaterar listan likt ovan med alla destinationer vi besöker. Vill ni att jag uppdaterar eller kollar något speciellt så hojta till.

Vi kommer besöka följande länder:
Polen
Tjeckien
Slovenien
Kroatien
Italien
Frankrike
Spanien
Portugal
Tyskland
Belgien
Holland
Danmark
 
Tjeckien:
Vid ankomst till Tjeckien efterfrågas inget covidpass. Landet känns helt återställt, allt är som när jag var här 2019 förutom noll turister. Butiker, tivoli, restauranger såväl nattklubbar är proppfulla med lediga Tjeckien som njuter av en god pilsner och sin tillvaro.

Krav på test vid inresa (med bil) - Nej
Restauranger - öppna vanliga tider
Barer - öppna som vanligt
Krav på ansiktsmask - nej
Krav på att visa upp covidpass på restauranger, museum mm - nej
Nöjesattraktioner - Öppet
Disco - Öppet till sent, inga restriktioner vad gäller dans mm.
 

EgOscar

Medlem
Bra tråd. Jag ska till Polen snart och senare till Österrike och Slovakien så kul att höra att det verkar normalt, och coolt med en så lång resa, många gränser blir det. Jag är lite nyfiken på hur ni tar er vidare söderut till Slovenien utan att passera Österrike, Ungern eller Slovakien? :)
 
Toppen