NyfikenGrau
Medlem
Lufthansa kickar i dagarna igång Eurowings Discover, alltså Eurowings för longhaul.
Eurowings Discover startet auf der Langstrecke | FLUG REVUE
Jag ser ingen artikel om detta på engelska än, men det finns många på tyska. Oroväckande utveckling tycker jag, då inga rutter ska trafikeras parallellt av Lufthansa och Eurowings Discover och den senare inte har något att göra med Star Alliance. I förlängningen leder ju detta till ett kraftigt försämrat longhaul-nät för Star Alliance från FRA och MUC som det nya bolaget ska utgå från (vilket Lufthansa själva nämner som en fördel iom den stora mängden anslutningsflyg till sina hubbar).
Till en början används bara A330 på longhaul och de första rutterna kan ses på kartorna i denna länk:
Eurowings Discover: Ziele, Bordprodukt, Meilen & Statusvorteile beim neuen Lufthansa-Ferienflieger » Travel-Dealz.de
Eurowings har ju tidigare satsat på långflyg från t.ex. Köln-Bonn, men dessa linjer var ju aldrig någon direkt konkurrent till "statusflyg" som denna nya satsning blir. Rent tekniskt får de nya longhaul-flygen 4 kabinklasser: economy, premium economy, business och den helt nya "Eco More Leg" som alltså är economy med (mycket, större än business!) större benutrymme till en fast avgift på 50 €.
Eurowings Discover startet auf der Langstrecke | FLUG REVUE
Jag ser ingen artikel om detta på engelska än, men det finns många på tyska. Oroväckande utveckling tycker jag, då inga rutter ska trafikeras parallellt av Lufthansa och Eurowings Discover och den senare inte har något att göra med Star Alliance. I förlängningen leder ju detta till ett kraftigt försämrat longhaul-nät för Star Alliance från FRA och MUC som det nya bolaget ska utgå från (vilket Lufthansa själva nämner som en fördel iom den stora mängden anslutningsflyg till sina hubbar).
Till en början används bara A330 på longhaul och de första rutterna kan ses på kartorna i denna länk:
Eurowings Discover: Ziele, Bordprodukt, Meilen & Statusvorteile beim neuen Lufthansa-Ferienflieger » Travel-Dealz.de
Eurowings har ju tidigare satsat på långflyg från t.ex. Köln-Bonn, men dessa linjer var ju aldrig någon direkt konkurrent till "statusflyg" som denna nya satsning blir. Rent tekniskt får de nya longhaul-flygen 4 kabinklasser: economy, premium economy, business och den helt nya "Eco More Leg" som alltså är economy med (mycket, större än business!) större benutrymme till en fast avgift på 50 €.