Senaste nytt

Eurowings Discover

NyfikenGrau

Medlem
Lufthansa kickar i dagarna igång Eurowings Discover, alltså Eurowings för longhaul.

Eurowings Discover startet auf der Langstrecke | FLUG REVUE

Jag ser ingen artikel om detta på engelska än, men det finns många på tyska. Oroväckande utveckling tycker jag, då inga rutter ska trafikeras parallellt av Lufthansa och Eurowings Discover och den senare inte har något att göra med Star Alliance. I förlängningen leder ju detta till ett kraftigt försämrat longhaul-nät för Star Alliance från FRA och MUC som det nya bolaget ska utgå från (vilket Lufthansa själva nämner som en fördel iom den stora mängden anslutningsflyg till sina hubbar).
Till en början används bara A330 på longhaul och de första rutterna kan ses på kartorna i denna länk:

Eurowings Discover: Ziele, Bordprodukt, Meilen & Statusvorteile beim neuen Lufthansa-Ferienflieger » Travel-Dealz.de

Eurowings har ju tidigare satsat på långflyg från t.ex. Köln-Bonn, men dessa linjer var ju aldrig någon direkt konkurrent till "statusflyg" som denna nya satsning blir. Rent tekniskt får de nya longhaul-flygen 4 kabinklasser: economy, premium economy, business och den helt nya "Eco More Leg" som alltså är economy med (mycket, större än business!) större benutrymme till en fast avgift på 50 €.
 

Palazzi

Medlem
Håller med om att det är en trist utveckling, men det känns nära ofrånkomligt när lågprisflygen inleder omfattande codeshare-samarbeten som pressar priserna även för långlinjeflyg.

Inte föremål för tråden, men jag undrar hur länge existerande allianser håller om även dessa stora aktörer skapar lågkostnadsbolag som inte inkluderas i samarbeten. Transavia (KLM-Air France, Skyteam), Vueling (BA/Iberia, Oneworld, Worldwide by Easyjet, Voloteas nya codeshare med Aegean (140 linjer summerat!), Eurowings, och sist även Jetblue till Europa.

Summerat är jag ändå positiv till att fler codeshares kan kompensera för det man förlorar av allians-samarbeten. Tycker fortsatt att det ibland är problematiskt att öar i södra Europa (t.ex.) är nära omöjliga att nå om man bor i ett land där Star Alliance dominerar. De tre allianserna bygger vissa hinder mellan sig, trots att samarbete var ursprungstanken.

Är också positiv till att Eurowings (intra-Europa) har öppnat upp för "tunnare" linjer till/från deras hubbar, vilket gör många resor enklare. Jag kan från hösten boka Göteborg-Cologne-Bergamo för 500kr enkel väg, vilket känns som i paritet med Ryanair. Jag hoppas någonstans att det blir samma utveckling på Eurowings Discover, att vi får se direktlinjer där vi inte tidigare har sett detta. Ersätter de t.e.x. Condor så tycker jag inte att det är någon fara skedd, men man vill ju inte se München-New York med Eurowings...

Slutgiltigt håller jag med om att det är lite "enklare" när man koncentrerar sig till enstaka hubbar (anslutningarna blir ju fler) än när man som Eurowings har ett antal. De nordliga linjerna till/från Sverige går ju t.e.x. från Stuttgart, som jag knappt alls observerat på linjer i sydeuropeisk riktning... Blir betydligt mer point to point-flyg om man jämför med en dragning till Cologne, men jag antar att man kalkylerat väl.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag hoppas någonstans att det blir samma utveckling på Eurowings Discover, att vi får se direktlinjer där vi inte tidigare har sett detta. Ersätter de t.e.x. Condor så tycker jag inte att det är någon fara skedd, men man vill ju inte se München-New York med Eurowings...

Helt nya direktlinjer är ju den positiva sidan och det kommer säkert komma många sådana nu efter pandemin, eftersom alla bolag, inte bara Lufthansa-gruppen, kommer ställa om mot större andel privatresenärer kontra affärsresenärer. På kartan ovan ser man t.ex. Mombasa-Kilimanjaro-Zanzibar i Tanzania, där ingen av destinationerna känns som något för Lufthansa. Till en av de tre lär man ju dock få två ofrivilliga stopp på vägen, kan tänkas att sådana äter en del av tidsvinsten med direktflyg.

Men om man istället tittar på Nordamerika kan man bli mer pessimistisk - både Las Vegas och Calgary kommer flygas från Frankfurt och för mig är dessa inte renodlade turistdestinationer. Och Nordamerika lär liksom övriga regioner expanderas med tiden. New York som du nämner med sin enorma turism skulle kunna vara i farozonen om man menar allvar med att Eurowings Discover och Lufthansa inte ska flyga på samma sträckor.

Tillägg värt att nämna: Det kommer finnas vissa statusfördelar för de med status i Miles&More men också MileagePlus och Aeroplan (loungetillgång, extra bagage och prio check-in).
 
Toppen