Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Matore

Medlem
Vi säger samma sak. Men det går kanske inte av rent praktiska anledningar som tillgänglighet att få er till destination SAMMA DAG om det inte går flyg eller hur?

Sen har @palmen en poäng om vem äger problemet. Om LOT eller Swiss ställer in 10 dagar innan är det SAS fel? Det blir i så fall Swiss eller LOT som måste hitta alternativ som utförare.

Det är dags att ta ett djupt andetag. Det pågår fortfarande en pandemi därute. Mycket ändras, men att det skall ändras 72t innan avgång som är ditt problem är ganska osannolikt. Däremot tror jag du kommer få ringa runt en del om en ändring kommer typ 10 dagar innan.

Jag skulle vara mer orolig över en ändring 14 dagar innan så du måste börja om igen och leta bonusplatser.
Fortfarande förvirrad. Och jag har inga synpunkter på reglerna, jag vill bara skapa mig en uppfattning om vad som gäller så att jag kan göra en bedömning av hur jag ska förbereda mig.
1. Jag har gjort en EB-bokning hos SAS med StarA bolag. Oavsett vem som ställer in eller vems fel det är så är de väl SAS jag ringer och SAS som ombokar? Eller menar du att jag ska börja ringa till de olika flygbolagen själv? Låter konstigt.
2. T -14 dagar: är det inom award-kvoten eller även revenue-kvoten som det ges möjlighet att omboka? Om SAS säger "tyvärr finns inga bonusplaster på den här LH-flighten" och jag ser att det finns eco-platser - har jag då rätt att bli ombokad till dessa även om det är revenue?
 

Senator

Moderator
Fortfarande förvirrad. Och jag har inga synpunkter på reglerna, jag vill bara skapa mig en uppfattning om vad som gäller så att jag kan göra en bedömning av hur jag ska förbereda mig.
1. Jag har gjort en EB-bokning hos SAS med StarA bolag. Oavsett vem som ställer in eller vems fel det är så är de väl SAS jag ringer och SAS som ombokar? Eller menar du att jag ska börja ringa till de olika flygbolagen själv? Låter konstigt.
2. T -14 dagar: är det inom award-kvoten eller även revenue-kvoten som det ges möjlighet att omboka? Om SAS säger "tyvärr finns inga bonusplaster på den här LH-flighten" och jag ser att det finns eco-platser - har jag då rätt att bli ombokad till dessa även om det är revenue?

1. SAS har ställt ut biljetten, korrekt. Men det är inte SAS som har ändrat T-14. Du börjar med SAS men att betalningsformen, i ditt fall EuroBonuspoäng, är likgiltig. Det är väl utförande bolag ett EU-krav slutligen skall ställas till T-14. Läs tråden om EU-261 så hittar du rätt. Jag är inte 100% säker på om det är säljande eller utförande bolag som i sluttampen är juridiskt ansvarig här. Kolla tråden.

2. Återigen samma svar. T-14 har du rätt till att komma till din destination om du önskar och utförande eller säljande bolag skall få dig dit om det är revenue eller bonusplatser blir det deras problem att lösa.

Hela diskussionen upplevs som en stor storm i en tekopp om högst akademiska scenarion. Grundproblemet om betalningsskyldighet på ett hotell med 72t kommer aldrig uppstå OM vi inte hamnar i en likande situation som mars/april 2020. Ganska osannolikt. Frågan är om någon vill resa då?

Det jag skulle dock göra är att bevaka min bokning sådär 21 - 14 dagar innan avresa för att se om det händer nåt. Skulle kolla om flygningarna fortfarande finns som t.ex att det går att boka dessa. Det är nog dit största hot just nu. Jag hade inte varit nervös att något skall hända T-72 timmar som är ditt egentliga problem.
 

Matore

Medlem
1. SAS har ställt ut biljetten, korrekt. Men det är inte SAS som har ändrat T-14. Du börjar med SAS men att betalningsformen, i ditt fall EuroBonuspoäng, är likgiltig. Det är väl utförande bolag ett EU-krav slutligen skall ställas till T-14. Läs tråden om EU-261 så hittar du rätt. Jag är inte 100% säker på om det är säljande eller utförande bolag som i sluttampen är juridiskt ansvarig här. Kolla tråden.

2. Återigen samma svar. T-14 har du rätt till att komma till din destination om du önskar och utförande eller säljande bolag skall få dig dit om det är revenue eller bonusplatser blir det deras problem att lösa.

Hela diskussionen upplevs som en stor storm i en tekopp om högst akademiska scenarion. Grundproblemet om betalningsskyldighet på ett hotell med 72t kommer aldrig uppstå OM vi inte hamnar i en likande situation som mars/april 2020. Ganska osannolikt. Frågan är om någon vill resa då?

Det jag skulle dock göra är att bevaka min bokning sådär 21 - 14 dagar innan avresa för att se om det händer nåt. Skulle kolla om flygningarna fortfarande finns som t.ex att det går att boka dessa. Det är nog dit största hot just nu. Jag hade inte varit nervös att något skall hända T-72 timmar som är ditt egentliga problem.
Sitt ner i tekoppen. :) Så här är det: kunskap är makt. Och jag vill lära mig och veta vad som gäller, både nu och för kommande resor. Vi vet alla hur det är att ringa till SAS eller nya Tallinn - man måste själv veta vad som gäller!
Och vad som gäller innan 14 dagar verkar du och Palmen fortfarande oense om... Samma sak gäller som T-14 enligt honom, men att det är svårt att få igenom hos SAS.
 

Båtens

Medlem
Är det fler som upplever att tillgängligheten med vad som visas på United inte stämmer när man ringer in? Jag har ringt in och kollat under en period på cirka 20 dagar där United tydligt visas att det finns Business-biljetter med både Lufthansa och Turkish Airlines. Även när jag kollar tillgänglighet på Air Canada så det står det att det finns i Business. När jag däremot ringer SAS så ser de bara ekonomi. Jag har tidigare varit med om att vissa enstaka sökningar inte stämmer när jag ringer SAS jämfört med United men inte för såhär många sökningar. Något i forumet som upplevt liknande i närtid?
 

chaudi

Medlem
Är det fler som upplever att tillgängligheten med vad som visas på United inte stämmer när man ringer in? Jag har ringt in och kollat under en period på cirka 20 dagar där United tydligt visas att det finns Business-biljetter med både Lufthansa och Turkish Airlines. Även när jag kollar tillgänglighet på Air Canada så det står det att det finns i Business. När jag däremot ringer SAS så ser de bara ekonomi. Jag har tidigare varit med om att vissa enstaka sökningar inte stämmer när jag ringer SAS jämfört med United men inte för såhär många sökningar. Något i forumet som upplevt liknande i närtid?

Jag har kikat på en flight FRA -> ARN där det har funnits business i flera veckor
hos både Air Canada och United men SAS säger att de bara ser ekonomi på den flighten.
 

Senator

Moderator
Sitt ner i tekoppen. :) Så här är det: kunskap är makt. Och jag vill lära mig och veta vad som gäller, både nu och för kommande resor. Vi vet alla hur det är att ringa till SAS eller nya Tallinn - man måste själv veta vad som gäller!
Och vad som gäller innan 14 dagar verkar du och Palmen fortfarande oense om... Samma sak gäller som T-14 enligt honom, men att det är svårt att få igenom hos SAS.

Antingen förklarar vi dåligt eller så läser du dåligt ;) Jag antar det första. Vi säger samma sak.

Vi provar igen. Om det är längre än 14 dagar innan avresa så har du rätt till:
1. Avbetalning och retur av voucher + poäng (vi antar dessa fortfarande är giltiga)
2. Om du fortfarande vill resa, ja då måste det finnas bonusplatser med något Star Alliance bolag. Du har inga rättigheter att få detta ombokat till något annat som t.ex. revenue-billjetter.

Om detta sker 13 dagar innan avresa så har du rätt till:
1. Samma som 1 ovan
2. Om du vill till destinationen så måste antingen säljande eller utförande bolag (det bolag som har gjort en ändring) erbjuda dig ett alternativ till destinationen. Jag vet dock inte 100% två saker som jag försöker för tredje gången nu att förklara:
a) Rent juridiskt om det är utförande eller säljande bolag som skall lösa detta?
b) Hur nära i tid den ursprungliga ankomsttiden kan man juridiskt förvänta sig ankomma?
c) Vad händer om det inte finns platser på något flyg i ursprungliga kabinklass. Måste man acceptera en downgrade?

Jag antar att b) och c) i sig själva triggar EU261 ärenden.

Allt detta finns avhandlat i denna tråd gissar jag. Skulle kolla där.
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 
Antingen förklarar vi dåligt eller så läser du dåligt ;)

Jag är en till som kanske läser dåligt ;-).

Men jag tolkar t.ex. det här inlägget Frågor om att boka Eurobonus award resa | Sida 508 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor som att @palmen säger att det visst föreligger ett ansvar för flygbolaget (någon av dem... förmodligen den som gjort själva avbokningen) att hitta en annan lösning, även revenue och på annat bolag, ifall de bokar av mer än 14 dagar innan resan (vilket jag också kan tycka är rimligt, man kan ju inte vara helt rättslös 15 dagar före en resa).

Däremot kommer väl flygbolaget definitivt försöka smita undan det ansvaret om man inte själv sätter hårt mot. Och om för många av oss nyttjar vår rätt för hårt och ofta, så riskerar vi i förlängningen sämre villkor för bonusresor (t.ex. att det inte släpps några awards alls långt i förväg, utan bara väldigt nära inpå resan)
 

Senator

Moderator
Jag är en till som kanske läser dåligt ;-).

Men jag tolkar t.ex. det här inlägget Frågor om att boka Eurobonus award resa | Sida 508 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor som att @palmen säger att det visst föreligger ett ansvar för flygbolaget (någon av dem... förmodligen den som gjort själva avbokningen) att hitta en annan lösning, även revenue och på annat bolag, ifall de bokar av mer än 14 dagar innan resan (vilket jag också kan tycka är rimligt, man kan ju inte vara helt rättslös 15 dagar före en resa).

Däremot kommer väl flygbolaget definitivt försöka smita undan det ansvaret om man inte själv sätter hårt mot. Och om för många av oss nyttjar vår rätt för hårt och ofta, så riskerar vi i förlängningen sämre villkor för bonusresor (t.ex. att det inte släpps några awards alls långt i förväg, utan bara väldigt nära inpå resan)

Det är nog skribenten och inte läsaren ;) Jag antar dock att allt detta är avhandlat i tråden:
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Kolla där om någon har lyckas driva ett case som är längre än 14 dagar innan avresa. Jag minns inte, men min uppfattning har alltid varit att 14 dagar är en vattendelare. Allt är glasklart inom 14 dagar, lite mer korvspad längre ute.
 

airborn

Medlem
hej alla kloka här

Jag har bokat CPH-BOS och använt 2-4-1 vouchern för mig och yngsta sonen. sedan hade jag tänkt boka till min andra son med avresa och hemresaa dagen efter genom att använda fly premium (60.000 poäng) rabatten. Dock när jag kommer till sista delen av bokningen säger systemet att namnet stämmer inet överrens med kontot och det går inte att boka.

Är rabatten/poängen personlig? betyder det att jag måste punga ut 100.000 poäng för honom? kan man boka i mitt namn och senare namnändra till hans namn? om det spelar någon roll så ingår han in min point share grupp.
 
Toppen