Senaste nytt

Flyga med 1,5-åring: mellanlandning med Lufthansa Business Class eller direkt med charterflyg?

Senator

Moderator
Just det där med barn är lite finurligt. Vid ung ålder finns en personlighet som är väldigt olik från barn till barn. 100% enhetliga svar är svårt att ge.

Fram till ca 20 månader hade vi flugit ca 45 flighter med vår son. Vi hade rätt många connection med Lufthansa eller Swiss i FRA/MUC/ZRH inom Europa. Även när det fanns direkt.

Vi fokuserade väldigt mycket på avgångstid och ankomsttider. Vi fokuserade också väldigt mycket på sovtider, gärna att en normal sovtid skulle ske under flygresan. Det underlättade enormt för oss.

Vi var nog väldigt länge överkänsliga för detta då sömn var en bristvara för oss i ett år Detta också på grund av amatörmässiga beslut vi tog om hur det borde vara.

De få gånger vi inte hade seat block var det SAS Plus inom Skandinavien. Det gick det också.

Nu är Junior tre år, och sömnen är inte lika känslig, han är enklare att hantera och han tycker det är genuint roligt att resa: från bilresan (vi har åkt Freys några gånger så det talas om ”åka svarta bilen till flygplatsen”), vara på flygplatsen och titta på flygplan och själva flygningen. Det tillhör historien att min numera fästmö är grym på att planera och aktivera ombord.

Så mitt tips är:
1. Sömn/tider
2. Näring (ta med)
3. Aktiviteter på resan
4. Ha en plan för hur ni fördelar uppgifterna så båda kan slappa av delar av resan
 

ulagun

Medlem
Medvetet raljant och kanske lätt provocerande inlägg men ingår det inte i varje ansvarstagande BC förälders skyldighet att lära barnen att flyga med stil och bekvämlighet samt undvika low cost och charter?
Har rest en del med både barnbarn samt syskonbarn, OK från sex år och äldre. Bara att konststera att de är oerhört lättlärda och uppskattande beträffande preboarding, lounger, mm, skillnaden mellan businessupplägg jämfört med föräldrarnas Ryan standard.
Har varit en sann glädje höra kommentarer till föräldrarna att det är ju bara B flyga med er jämfört med farmor/farfar.
Detaljer som gratis läskautomater eller Mövenpick glassarna Zurich loungen gör dem saliga.
Dock rent krasst i åldern 1till 2 år hade jag nog valt direktflyg inom Europa.
 

Mimer

Medlem
Mini Mimer flög runt 10 gånger innan två års ålder, samtliga reguljära flighter inom Europa. Vi har alltid försökt välja direktflyg som också lirar med minis sovtider, för oss har det varit vinst varje gång. För mini men också för mig och fru Mimer. Så det är tveklöst min rekommendation.

Mimer minimal har tyvärr bara fått flyga en gång innan pandemin slog till, då fyra månader gammal. Men samma erfarenhet där, direktflyg i kombination med vad som normalt sett är mimimals sovtid lirade jättebra.
 

Dawes

Medlem
Vår son flög inte värst mycket som liten men desto mer bil och Gotlandsfärja.
Över lag tror jag resandet är bra och att lära sig att acceptera momentet transport, dvs. nu kommer vi åka från A till B och inget kommer hända förrän vi är framme.

Det här med mellanlandning är jag tveksam till, även fast jag läst och förstått.
Jag drar en liten paralell till bil och båt.
Först bil = sova eller allmän vila.
Sedan båt = utvilad och risk för gaspådrag, vilket även visade sig under några resor.
Däremot det omvända gick som regel bra men då har han alltid älskat bilen också.

Så mitt tips är att skippa mellanlandning tills ni vet om just transporten är något som faller i smaken.
Om jag får välja att hantera ett gaspådrag i ett andra ben på antingen båt eller flyg så väljer jag nog båt
 

tidyverse

Medlem
Som utlovat kommer nu en uppdatering.

I slutändan valde vi att flyga med Lufthansa business class, vilket visade sig passa oss och vårt barn mycket bra! Vi valde en destination med bättre flygtider, Kos (KGS). Det blev lunchflighten ner till München och vidare till slutdestinationen efter ett två timmar uppehåll. Hemresan bestod av en förmiddagsflight till München följt av ett drygt 8 timmar innan kvällsflighten tillbaka till Stockholm. Det hade absolut varit skönt att ha ett kortare byte, men å andra sidan fick vi möjligheten att åka in till stan några timmar. Schweinshaxe på Hofbrähaus, inte illa.

Det extra sätet mellan oss kom väl till hands och att dela upp flighterna (2 timmar + 2,5 timmar) gjorde att rastlösheten inte blev något problem. Det var guld värt att kunna "dumpa" barnet i mittensätet vid servering. Mittensätet och golvet blev också ett bra lekutrymme. Business class-sektionen är ju allmänt mer luftig, vilket också bidrar till komfort. På Stockholmsflighten var det fullt (cirka 8-9 rader), men till och från Kos var det halvfullt och bara 3-4 rader. Ett direktflyg på typ 4 timmar hade funkat bra också gissar, förutsatt att vi hade bokat tre stycken säten och inte två. Men eftersom business class-biljetterna kostade cirka 7 400 kr t/r för två vuxna + spädbarn så hade det nog knappast blivit billigare att köpa tre stolar på ett charterflyg, troligtvis dyrare.

Ombord på planet fick vi diverse krimskrams som barnet kunde underhålla sig med, samt en loggbok där den flygande personalen fyllde i information om flygningen. Kul detalj, kanske främst för mig som flygintresserad:

image_67219201.JPG


Övriga fördelar (prioriterad incheckning, fast track och lounge) kändes, som förväntat, mindre relevant ur barnsynpunkt. Ibland gav det inte så mycket (lång kö till Arlanda prio-incheckningen, ingen lounge/fast track på Kos) och ibland gav det en del (lounge på Arlanda + München samt prio-incheckningen på Kos).

Nu är nästa utmaning. Det är inte osannolikt att vi hinner med en long haul-resa innan barnet fyller två år. Frågan är då: två biljetter i business class eller tre i economy...? Skulle vara trevligt att nyttja möjligheten att bara köpa två business class-biljetter, som inte kommer vara möjligt efter våren. Det känns dock som det att är svårare att hitta något bra utrymme att "dumpa" barnet på i business class på större flygplan. I de flesta kabiner med 1-2-1-arrangemang (t.ex. vanligt förekommande hos SAS, Qatar, Finnair, KLM, Air France) så är ju mittensäten rejält separerade. Kabiner med 2-2-2-arrangemang (t.ex. Lufthansa) kanske är bättre i detta fall. Tankar...?
 

Taggen

Medlem
Turkish på 777 och A330 borde funka i business. Benutrymmet är sanslöst och ni kan sitta bredvid varandra utan för mycket avgränsning. Där borde den stora ytan mellan stol och framförvarande säte skapa en bra lekplats. Ethiopian har liknande lösning på sina 777. Qatar har också stort utrymme på äldre 777.
 
Toppen