Senaste nytt

Flyga med 1,5-åring: mellanlandning med Lufthansa Business Class eller direkt med charterflyg?

I september planerar jag att genomföra den första flygningen sedan pandemin bröt ut förra året. Målet är Medelhavet, t.ex. Spanien eller Grekland. På resan medföljer en bebis på 1,5 år och jag funderar nu på hur resan kan läggas upp så smärtfritt som möjligt. Det finns två val där prisskillnaden inte tycks vara så stor:
  1. Direktflyg med charterflyg
  2. Lufthansa Business Class (via Frankfurt)
Så här tänker jag: fördelen med charterflyget är att resan blir kortare, men flyger man med Lufthansa i business class får man mer plats eftersom sätet mellan oss föräldrar blockeras och kan nyttjas om barnet behöver sova och/eller om man behöver avlastning från att ha barnet i knät. Charterflyg brukar väl i regel vara fullbokade och att sitta med en energifylld 1,5-åring i knät i fyra timmar är inte optimalt.

Vad har ni, som flugit med barn i denna ålder, för tankar?

flugit mycket med vår son till Grekland, oftast LH eller Austrian (business). Tycker det är klockrent med lounge / prioritet och ”oändligt” med bagage. Personalen gör ofta det lilla extra när man har barn tycker jag.

så snart man checkat in väskorna är det gräddfil till destinationen :)
 

trekker

Medlem
Kan inte låta bli att notera att hemresan innebär 45 min transit i Frankfurt. Är du säker på att du vill det?
Utan passkontroll och extra säkerhetskontroll borde det gå utan problem, jag har klarat denna transit på 45 minuter med bussgate och från Z till B med passkontroll till UK med familjen, men det blev svettigt.....
 
Som fyrabarns far så har jag rest med barn i alla möjliga åldrar. Jag hade valt direktflyget. När jag ser på de alternativ du visat så ser jag inte någon särskilt stor vinst med mellanlandningen. Istället för 4 timmar direkt, så får du 2+3. Jag tror inte att 3 timmar eller 4 gör någon skillnad gällande spring i benen, gnäll eller tristess. Däremot så tror jag att den totala restiden kan spela en större roll. Det är skillnad på 4 timmar och 10 timmar. Och om syftet med mellanlandningen är att barnet ska få springa av sig lite så har ju det syftet helt försvunnit på hemresan eftersom det inte kommer att finnas tid för det. Då kommer det istället att vara en ökad risk för gnäll och protester.

Som sagt, jag hade tagit direktflyget. Men, barn är ju också olika och du känner ju ditt barn bättre än någon annan här på forumet, så till sist blir det ju du som bäst kan avgöra vad ni gör. Det värsta som kan hända är ju att man halvvägs in i resan inser att man valde fel. Men man överlever det också. :)
 

samet

Medlem
Har ni flugit med barnet förr?

MiniSamet, nu ca 20 månader älskar att resa och flyga. Så för oss hade valet varit enkelt, Lufthansa Business alla dagar i veckan.

Men är humöret svajigt och er Mini inte gillar resandet, minimera plågan och ta snabbaste.
 

Sullon

Medlem
Som någon ovan skrev, du känner ditt barn bäst. Den lugnare typen kan säkert uppskatta komforten och underhållningsmöjligheterna i businessvarianten. Om ditt barn är mer av den livliga varianten så blir sitta still svårt, på plan eller i lounge.
 

Lauda 777

Medlem
Direktflyget utan tvekan. Nu handlar det om ett litet skutt i Europa och då är det ändå rimligast att barnet behöver spendera minimalt med tid på flygplan och komma fram till destinationen så fort som möjligt.

Lufthansa business är ju dessutom dötrist inom Europa. Stor skillnad om det hade varit en långresa.

Och som nån skrev... Varför spendera 2+3h när ni kan komma fram snabbt på en flight?
 

tidyverse

Medlem
Det är första resan med barnet, hon föddes samtidigt som pandemin slog till. Hur hon kommer att reagera på flygandet är svårt att veta faktiskt. Vi åkte tåg nyligen (X2000) och då kom det pandemiblockerade sätet bredvid väl till hands eftersom hon inte ville sitta i knät.

Den i princip enda anledningen till att jag överväger omvägen (2h+3h) med Lufthansa business är det extra sätet och det utrymme man får av det. Intra-europeisk business är ju annars inte mycket att hurra för.
 

airac

Medlem
Vår dotter är betydligt yngre men har funderat på samma frågan för framtida resor, så mycket uppskattat med svaren i tråden.

Min personliga sammanfattning så länge är att det beror på barnets karaktär och vad föräldrarna trivs bäst med. Blir man som förälder mer avslappnad framför skynket och gillar löptur på Frankfurt, så kommer barnet känna av det och tycka att det är kul. Är man lite flygrädd och är varje start ett stressmoment, då blir mellanlandning mindre bra.

Det är väl som med mycket annat att barnen speglar föräldrarnas känslor, förutom när något grundbehov (mat, sömn, närhet) tar över och leder till skrik.
 
Toppen