Senaste nytt

Flyga med 1,5-åring: mellanlandning med Lufthansa Business Class eller direkt med charterflyg?

Gus

Medlem
Om ni är duktiga på tajming så kan ni försöka få ert barn att sova på åtminstone en av flighterna. Då kan ni låta barnet sova i mittensätet och sedan äta lite mat och dricka G&T i lugn och ro! :) Det är inte lika roligt på en charterkärra. :rolleyes:
 

LarsCph

Medlem
Jag skulle tagit direktflyget , definitivt skönt att bara ha en start och landning eftersom dessa är jobbigast för de små. Sedan antar jag att det är en prisskillnad mellan charter och business. Ta de pengarna och investera i ett eget säte till barnet.

Jeg er enig - direktfly og køb sæde til barnet. Personalet på flyet kan godt blive lidt forvirrede over det, og i vores tilfælde en "mindre" katastrofe da datteren som 1,5 år gammel jo mente at hun godt kunne finde ud af at sidde selv under start og landing, men det må man åbenbart ikke når man er under 2 år så skal man sidde hos en forældre, i det mindste hos SAS.
 

trekker

Medlem
Självklart ska ni välja LH i Business, att bryta upp flygningen på 2 korta istället för 1 lång är dessutom rätt skönt med små barn. Flyger du charter riskerar du dessutom att hamna bredvid "charter resenärer" som inmundigat ett par "arlandaöl" innan boarding.
 

tidyverse

Medlem
Tack för alla svar!

Det verkar som att åsikterna är delade: ni är många som rekommenderar att minimera restiden till varje pris och många som rekommenderar att bryta ner resan till två kortare flighter i business class.

Vädermässigt verkar Rhodos vara ett bra alternativ i mitten av september och så här ser alternativen ut:

Charter (direkt):

flyg1.PNG

Lufthansa (business, mellanlandning):

flyg2.PNG

Prismässigt ingen skillnad. Ganska många timmar i Frankfurt på ditvägen vilket skulle kunna minskas genom att välja SAS med avgång kl. 09:00 i stället, dock i Plus och ingen seat block...

Det lutar nog ändå åt mellanlandning: det extra utrymmet känns skönt att ha. Att köpa ett extra säte på charterflighten blir dyrt (notera att charterflyget är dyrare). Lounge, fast track och G&T känns ju dessutom som en trevlig bonus.

Återkommer när vi gjort vårt val samt, för protokollets skull, även senare i september när resan är genomförd.
 

tidyverse

Medlem
Kan inte låta bli att notera att hemresan innebär 45 min transit i Frankfurt. Är du säker på att du vill det?

Utgår från att det är fysiskt möjligt. Med tanke på tiden hoppas jag barnet somnar (på det tomma mittensättet) på flyget till Stockholm.

Och skulle man missa flighten p.g.a. kort transfertid så borde väl LH erbjuda hotell på FRA samt ombokning nästkommande dag, vilket inte skulle vara några problem.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen