Senaste nytt

Champagnetråden

banditan

Medlem
Jag ska hämta två flaskor av Émile Leclère - Les Longues Sentes idag. Ska bli intressant att testa faktiskt, dock är det en BdB - har snöat in lite på BdN på senast och tänker mig att det ska bli ett spår. Drack dock en Bollinger Grand Annee 2007 förra helgen - vi körde James Bond tema.

Har du hunnit testa?

Lät intressant, och eftersom jag såg att det släpptes fler flaskor idag slog jag till på några
 

GOTBound

Medlem
D1E296F5-C098-4024-BA34-57C8B7C42212.jpeg

Gronget Brut Rosé
Idag firar att jag går på semester.
Flaska nummer fem ur Collection La Vie en Rosé.

Dofter av russin och citrus samt en hint av rödvin.
Smak, russin, gröna äpplen och citrus.
Efter sedvanliga 10-15 minuter i rumstemperatur/30 grader på altanen i solgasset, öppnar sig vinet och smaken av druva tar över samt syran avtar. Doften präglas mer av rödvin.

Detta vin avnjutes enligt mig väl kylt då friskheten tydligare tar sin plats i detta tillstånd, vinet kan upplevas antingen tungt annars.
Ett helt ok vin, men inget jag känner att jag måste ha i vinkällaren, det finns betydligt bättre roséchampagner att välja på.
 
Provar nåt nytt på semestern. Duval-Leroy Caractère Boisé fanns här för €37. Mycket prisvärt för vad det smakar. Dubbel jäsning (?), lång lagring. Degorgerad november 2017. Mineralig och fruktig - precis som jag gillar det.
Fick hålla tillgodo med lokala glas ;-)

Visa bifogad bild 111375
Kör en favorit i repris. Hittade en till med antagligen samma degorgeringsdatum. Mogen och härlig. Kände toner av mazarin här också. Mycket prisvärt, men synd att den inte finns på SB. Havsutsikt i bakgrunden :)

412B1DFE-F3EA-4B9C-A847-1D8FBE72098A.jpeg
 
0A879A06-0BCB-498C-B515-8B2C4D1BCDBE.jpeg
Billecart- Salmon har hitintills aldrig gjort mig besviken, inte heller denna som jag med med dåligt minne kan ha druckit tidigare. :confused:
Jag är oxå medveten om att jag aldrig skriver om smaker och mina upplevelser, men det är för att vi alla känner olika samt att det står i varje recension.

Nu längtar jag bara till augusti och lite semester. :cool:
 

Valley

Medlem
Tips från coacherna behövs. Skumpa är inte riktigt min grej.
Vad fixar jag till dotra och, snart mågen, när de gifter sig nästa lördag?
 
Toppen