Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Jag ska resa Arlanda-Köpenhamn-Frankfurt på söndag. Om jag fattar den danska informationen rätt så behöver jag fortfarande ett negativt test för transit. Det räcker alltså inte med ett Corona-pass? Jag är färdigvaccinerad och har laddat ner mitt bevis.
Stämmer det eller har jag missat någon? Någon med erfarenhet från de senaste dagarna?

Följande är från CPH Airports hemsida idag:
Passengers in transit
  • Passengers in transit, who remain in the airport’s transit area to fly out of the country, are not required to be tested upon arrival to Denmark. You are, however, still required to present a maximum 48 hour old coronavirus test before boarding a plane bound for Denmark.  
  • The requirement to be tested prior to boarding flights bound for Denmark does not apply to children up to and including the age of 12.
 

LarsCph

Medlem
Vi planerar att köra i bil från Malmö till Kroatien via Danmark/Tyskland/Österrike/Italien med nätter i Tyskland och Italien på vägen dit. Det är inte helt enkelt att ta reda på vad som gäller. Vi åker från Malmö 18/7, år i Tyskland 19-20/7, i Venedig 21-23/7 och sen i Kroatien efter des.


Som jag kan förstår är det i Tyskland ingen restriktioner när man reser från ett grönt område (Skåne), dog har en del av hotelerna på deras hemsida krav om negativ test, men vet inte om det är för att de inte är uppdatereda. Det måste jag fråga om.


I re-open EU står att Italien har krav om negativ test max 48 timmar gammal, inte om det också gäller från gröna områden – men det ser ut som att det är. Lite jobbet eftersom vi då måste fixa test i München. Bara barn under 6 år är undantagna.


Kroatien samma – vilket då betyder at vi ska ordna en test till i Italien! Här är barn under 12 år som resor undantagna (min dottar är 9 år).


Något mer jobbigt och krångliga regler jämfört med sommarn förre året vad resa med bil i EU angår kan man tycke, der var ingen krav om test nånstans. Man hade jo hoppas, att det skulle göra det enkelt med covid-pas. Men om man resor i flera länder över t.ex. en vecka går det jo inte att använda om man inte är färdigvaccinerat.


Jag är färdigvaccinerat nu, men min fru först 14 dagar efter annan sprutan den 25 Juli.


Någon som har åkt bil (eller skall åka bil denna sommarn i Europa) som har lite erfarenhet hur det i praktiken fungerar?
 
Last edited:
Vi planerar att köra i bil från Malmö till Kroatien via Danmark/Tyskland/Österrike/Italien med nätter i Tyskland och Italien på vägen dit. Det är inte helt enkelt att ta reda på vad som gäller. Vi åker från Malmö 18/7, år i Tyskland 19-20/7, i Venedig 21-23/7 och sen i Kroatien efter des.


Som jag kan förstår är det i Tyskland ingen restriktioner när man reser från ett grönt område (Skåne), dog har en del av hotelserna på deras hemsida krav om negativ test, men vet inte om det är för att de inte är uppdatereda. Det måste jag fråga om.


I re-open EU står att Italien har krav om negativ test max 48 timmar gammal, inte om det också gäller från gröna områden – men det ser ut som att det är. Lite jobbet eftersom vi då måste fixa test i München. Bara barn under 6 år är undantagna.


Kroatien samma – vilket då betyder at vi ska ordna en test till i Italien! Här är barn under 12 år som resor undantagna (min dottar är 9 år).


Något mer jobbigt och krångliga regler jämfört med sommarn förre året vad resa med bil i EU angår kan man tycke, der var ingen krav om test nånstans. Man hade jo hoppas, att det skulle göra det enkelt med covid-pas. Men om man resor i flera länder över t.ex. en vecka går det jo inte att använda om man inte är färdigvaccinerat.


Jag är färdigvaccinerat nu, men min fru först 14 dagar efter annan sprutan den 25 Juli.


Någon som har åkt bil (eller skall åka bil denna sommarn i Europa) som har lite erfarenhet hur det i praktiken fungerar?
Kan bara bidra lite till ert ambitösa äventyr med att folk här säger att man får köra genom Slovenien utan test om man lämnar landet inom 6h. Villach-Rijeka tar bara 3 h, så det är görbart. Skippa Italien och kör direkt från Munchen via Österrike istället?
 

Linmet

Medlem
Är det lång tid i förväg man behöver föranmäla ?
Jag vill väldigt gärna göra en liten roadtrip i Norge i sommar, jag har bara fått första dosen för en vecka sen och aldrig haft covid

Edit: verkar bara vara så att man ska göra det innan man kommer till gränsen entrynorway.no

vad glad jag blev att läsa det här , jag hade läst för snabbt och misstolkat reglerna :)
undra vilken gränskontroll man ska köra igenom för att minimera kö :p
bra timing med NCC x3 poäng också

Edit 2: angående gränskontroller: Åpne grenseoverganger med teststasjoner - Helsedirektoratet


Tack!
verkar inte stå något om ev kostnad för testen? Regga kan man ju göra såklart men karantän ska ju ej gälla från grönt!
 

flatwhite

Medlem

MeddanSwe

Medlem
Vi ska till Italien via Munchen på fredag och om jag har fattat det rätt så behöver jag följande för att komma in i Italien (och göra transit i Tyskland). Är ännu inte vaccinerad.
  • Tyskland: Negativt antigen-test
  • Italien: Negativt antigen-test + EU Digital Passenger Locator Form
Har kollat reopen EU och övriga hemsidor som har infon, men vill bara säkerställa att jag inte missat något?
 

Taggen

Medlem
Vi ska till Italien via Munchen på fredag och om jag har fattat det rätt så behöver jag följande för att komma in i Italien (och göra transit i Tyskland). Är ännu inte vaccinerad.
  • Tyskland: Negativt antigen-test
  • Italien: Negativt antigen-test + EU Digital Passenger Locator Form
Har kollat reopen EU och övriga hemsidor som har infon, men vill bara säkerställa att jag inte missat något?
Stämmer, gjorde samma resa den 1:a Juli med Antigen och PLF. Kan tillägga att ingen brydde sig ett skit om PLF. Antigen kontrollerades på Arlanda men sedan aldrig mer.

Det finns en extra restriktion kopplad till regionen Pelugia i Italien och ett extra formulär som skall fyllas i men om du inte ska dit räcker ovanstående då Sverige inte ligger på listan med Variances of Concern.
 

filip23

Medlem
Någon som vet hur läget är för oss svenskar (från göteborg) som skall flyga från CPH till AGP? Jag tolkar informationen här https://en.coronasmitte.dk som att vi inte behöver ta något antigen/pcr test för att få flyga från CPH? Vi är inte vaccinerade.

Vad gäller för entry i AGP nu? Finns det någon hemsida där man kan läsa vad som gäller exakt i nutid?

Tack på förhand, vi flyger på söndag :)
 

IT-snubben

Medlem
Någon som vet hur läget är för oss svenskar (från göteborg) som skall flyga från CPH till AGP? Jag tolkar informationen här https://en.coronasmitte.dk som att vi inte behöver ta något antigen/pcr test för att få flyga från CPH? Vi är inte vaccinerade.

Vad gäller för entry i AGP nu? Finns det någon hemsida där man kan läsa vad som gäller exakt i nutid?

Tack på förhand, vi flyger på söndag :)
Spain Travel Health borde ge svar.
 
Toppen