Senaste nytt

Tjänsten Covidbevis.se öppnar den 1 juli klockan 9.00

NotRyan

Medlem
Märkligt med fel som är så lättfixade men inte kunde upptäckas förrän covidbevis.se öppnade. Det får mig att tänka att det har varit känt men ignorerats tills för många människor klagade.
Jag undrar om felet i sig varit känt, däremot vet vi att region Stockholm hade fått betydligt fler vaccindoser än vad dom rapporterat att dom gett så jag har varit starkt kritisk till att dom har klagat på att dom fått för lite vaccin. Nu vet vi vad det berodde på!
 
Jag undrar om felet i sig varit känt, däremot vet vi att region Stockholm hade fått betydligt fler vaccindoser än vad dom rapporterat att dom gett så jag har varit starkt kritisk till att dom har klagat på att dom fått för lite vaccin. Nu vet vi vad det berodde på!
Det är ju konstigt. Med många privata aktörer som ska fakturera Region Stockholm för sitt vaccinarbete borde det gått snabbare. De verkar inte ha få betalt utifrån hur många vaccineringar dom rapporterar utan en fast summa.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Tomas E

Medlem
Det är ju konstigt. Med många privata aktörer som ska fakturera Region Stockholm för sitt vaccinarbete borde det gått snabbare. De verkar inte ha få betalt utifrån hur många vaccineringar dom rapporterar utan en fast summa.
Jag har hört att region Stockholm skulle betala 175 kr per dos till utförarna, av de 275 kr per dos som staten betalade till regionerna för att genomföra vaccinationsprogrammet. Om detta sedan skett utifrån inrapporterade doser, tilldelade doser eller något annat mått vet jag däremot inte. De 175 kr ska bl.a. bekosta personal, lokaler, förbrukningsmaterial och de egna journalsystemen. Däremot tar ju regionen hand om bokningar/bokningssystem, informationskampanjer och utleverans av vaccindoser, så gissningsvis förklaras diffen på 100 kr av detta. Eftersom regionen uppenbarligen ansträngt sig för att få fler vaccinationscenter i kommuner och stadsdelar med låg vaccinationsgrad (= ungefär samma ställen som brukar betecknas "utsatta") kanske det har funnits fasta ersättningar därutöver för att uppmuntra vissa aktörer, eller gratis lokaler, eller en högre ersättning per dos till dem, men det är ren spekulation från min sida.

Den läkare som berättade om de 175 kr tyckte det var en ganska låg summa. Så jag har hela tiden antagit att de privata aktörerna (många av dem driver ju också vårdcentraler) snarare är ute efter att skaffa goodwill och gå jämnt upp på affären än att göra vinst på vaccinationerna.

Två vaccindoser med Pfizer-BioNtech har alltså kostat skattebetalarna knappt 800 kr. Drygt 10 euro per dos i EU:s inköpspris enligt de siffror som en belgisk minister råkade läcka, möjligen en fraktkostnad till Sverige ovanpå det om priset var "ex fabrik", och 275 kr per dos i ersättning till regionen för att sköta vaccinationerna.
 

Hachans

Medlem
Kanske uppenbart för alla, men för kännedom går det att lägga in sitt bevis i tex tyska Covidwarn-appen om man är ute och reser. Andra länders appar går säkert också bra. värdelöst hemma i Sverige dock, för att Sverige inte är anslutet till varningarna men i Europa användbart!
 

NotRyan

Medlem
Är det någon mer än jag som fortsatt har problem med Covidbeviset. Hos mig syns fortsatt bara 1/2 och jag trodde det skulle vara fixat tills nu
Vilken region? Jag läser idag att man i Skåne har problem med att en del av deras vaccinatörer inte har lagt in alla vaccinationer i registret i första steget!
 

DRG

Medlem
Vilken region? Jag läser idag att man i Skåne har problem med att en del av deras vaccinatörer inte har lagt in alla vaccinationer i registret i första steget!
Det rör sig om Stockholm och dos 2 i början av maj. Fungerar det inte ikväll får jag börja kolla lite mer aktivt igen med regionen och den som vaccinerat.
 

Canadien

Medlem
Sthlm dos 2 syntes i tisdags men ej innan dess så de har kört en del uppdateringar av systemen verkar det som. Om din dos från Maj inte syns skulle jag börjat rota i det.
 

NotRyan

Medlem
Det rör sig om Stockholm och dos 2 i början av maj. Fungerar det inte ikväll får jag börja kolla lite mer aktivt igen med regionen och den som vaccinerat.
Vad gäller Stockholm så har dom "kört ikapp" hela helgen då flera rapporterat här att deras dos 2 kommit vid olika tidpunkter, min kom in sent i söndags kväll. Jag vet inte om dom är klara än, men om dom säger att dom är det och din inte syns ännu så bör du nog höra av dig till vaccinatören.
 
Toppen