Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

palmen

Moderator
Upptäcker av en slump i appen att ett ben ut och ett hem med Aeagen är avbokat på en resa ARN-FCO-JTR / JTR LHR ARN i september. Jag har full förståelse för ändringar men att SAS inte meddelar ändringar är åt helvete. Jag har inte fått något mail eller info. Brukar det vara så här? Vad har jag för rättigheter, inte i själva sakfrågan, utan att SAS inte meddelar? Tips på hur jag ska göra?
Ändringar ska normalt meddelas via mail som för vilken resa som helst. Att det inte alltid fungerar är ju en typisk sas-grej som inte är direkt ny.
Det du bör göra är att kontakta SAS för att se vad som hänt och när samt hur ni kan lösa det. Några specifika rättigheter har du väl inte om du pratar om ersättning, men dra det till rätten om du känner att du har ett case. Annars sätter du upp det på shit-kontot över saker som tyvärr händer med bonusresor till och från, oavsett vad man "har rätt" till är det detta vi får leva med som det är nu. Ibland är det bättre att bita sig i tungen och "gilla läget" än att starta en stor process som riskerar att försämra för alla framöver.
 

Matore

Medlem
Ändringar ska normalt meddelas via mail som för vilken resa som helst. Att det inte alltid fungerar är ju en typisk sas-grej som inte är direkt ny.
Det du bör göra är att kontakta SAS för att se vad som hänt och när samt hur ni kan lösa det. Några specifika rättigheter har du väl inte om du pratar om ersättning, men dra det till rätten om du känner att du har ett case. Annars sätter du upp det på shit-kontot över saker som tyvärr händer med bonusresor till och från, oavsett vad man "har rätt" till är det detta vi får leva med som det är nu. Ibland är det bättre att bita sig i tungen och "gilla läget" än att starta en stor process som riskerar att försämra för alla framöver.
Att det blir ändringar, speciellt i dessa tider, har jag full förståelse för. Men att det kommer noll info är allvarligt och det måste SAS lära sig. Om jag inte noterat detta av en slump, vad hade hänt då - nekad check in helt enkelt? Och de konsekvenserna kan bli rätt stora för den enskilde resenären med betalda hotell etc.
 

Mr Basic

Medlem
att det kommer noll info är allvarligt och det måste SAS lära sig.
Nu tror jag du har alldeles för höga krav/förväntningar på SAS. Jag tror de flesta håller med dig och har drabbats av utebliven info om inställda/ändrade flighter själva. Jag har också haft inställningen att ”shit happens” och gått vidare men alla har en gräns och min passerades i samband med att Tallinn lades ner. Att bli behandlad/bemött som en idiot och ngt som katten släpat in, nej tack, jag är faktiskt en rätt trogen kund. Att flertalet ggr få höra ”det är inte tillåtet att boka så” bara för att ngt senare se exakt en sådan bokning i aktuell tråd på forumet, där passerades iaf min gräns. Numera låter jag inget passera vad gäller SAS (även om det sker utanför forumet). Får också känslan av att feedback till SAS går direkt ner i pappers-tuggen.
Ursäkta lite OT ovan men det man tyvärr måste göra är att kolla sina bokningar (både award och revenue) i princip varje dag. Hoppas det löser sig och att du kommer iväg.
 

ZZZebra

Medlem
Att det blir ändringar, speciellt i dessa tider, har jag full förståelse för. Men att det kommer noll info är allvarligt och det måste SAS lära sig. Om jag inte noterat detta av en slump, vad hade hänt då - nekad check in helt enkelt? Och de konsekvenserna kan bli rätt stora för den enskilde resenären med betalda hotell etc.

I sakfrågan håller alla (även SAS) med dig, självklart skall man bli informerad om det sker en ändring.

Nu vet vi att det inte alltid fungerar och många har framfört massor av klagomål men jag tror alltid att meddelanden om ändringar kommer att försvinna, ibland pga flygbolagets rutiner och ibland på att mejlet hamnar i spam-filtret. Detta gäller inte bara SAS och jag har själv upplevt samma brister hos en rad andra bolag.

I tråden kring att SAS lägger in 737-700 för flygningar som sannolikt blir inställda har jag tipsat om att lägga alert i Expertflyer för flygplanstyp. Men det går givetvis att lägga in en alert för tidtabellsändringar inklusive inställda flyg i ExpertFlyer också.

Jag brukar göra det på mina bokningar och hittills har jag inte hittat något "tekniskt" som inte Expertflyer redan har gett mig en alert på. Då minskar du slump-momenten ganska rejält. Sedan finns det ju andra saker som inresebestämmelser osv, där får man fortsatt hålla kollen själv.

För ordningens skull skall jag säga att jag inte har något med ExpertFlyer att göra annat än som nöjd användare.
 

majoren

Medlem
Ursäkta lite OT ovan men det man tyvärr måste göra är att kolla sina bokningar (både award och revenue) i princip varje dag. Hoppas det löser sig och att du kommer iväg.
Håller med! Det droppar ju in en strid ström med besked om ändringar i tidtabellen/inställda flyg sedan covid-19 började. När det är bokningar med flera flygbolag inblandade kan meddelande om ändring ibland utebli. Och i andra fall kommer besked om ändringen inte från SAS utan från det bolag vars flyg ändrats (själv fick jag bara för några minuter sedan ett meddelande från Lufthansa om inställt LH-flyg på en SAS-bokad award).


Så det gäller att kolla sina bokningar då och då. SAS kan ju inte lastas för det kaos somCovid-19 medfört. Inlägg här på forumet - inte minst i den här tråden - bär ju vittnesbörd om att SAS stretchat reglerna för ombokning etc. väldigt långt. Det var lite besvärligt att få rätsida på saker och ting i början av året (direkt efter Tallins nedläggning), men sista månaderna har SAS-agenterna blivit oändligt mycket bättre vad gäller AMEX 2-4-1. I mitt fall har agenterna rett ut de märkligaste tidtabellsändringar och omkastade/inställda flyg (jag kallar det omkastat när tidtabellsändring gör att anslutande flyg avgår FÖRE ankommande flygs ankomst - borde inte vara möjligt, men händer).
 

Homer

Medlem
Tack, var där inne och snurrade men missde svaret på just den frågan men såg nu. Går alltså fortsatt att boka om med utgången voucher om resan är innan 31/8.


Jag flyttade en resa med utgången voucher från juli 2021 till maj 2022, samma resmål,
den som bokade om sa att det inte hade varit något problem om jag velat ändra resmål.
Fast som vanligt, pratar man med någon annan kundtjänstmedarbetare kanske det blir annat besked.
 

Capa

Medlem
Måste höra med er då jag tycker det är konstigt att nedan rounting blev nekad. Har en SAS 2-4-1 voucher med resa till NRT i Swiss Business (ARN-ZRH-NRT) och ska boka hembiljett. Det enda jag hittar är följande: NRT-ICN-IST-AGP (open jaw som vi vill). Agenten bad mig vänta för att lyssna om det var OK. Var bortkopplad några minuter och sedan kom agenten tillbaka och säger att routingen är inte godkänd. Han var lite svävande på vad som egentligen var problemet. Vad tycker ni om ovan routing på hemresan? Är det HUACA eller är det jag som är optimistisk? Finns inte ens ekonomibiljetter att hitta och agenten tycker att Tokyo-EU-AGP är en bättre lösning. Gärna för mig sa jag, men finns inte så långt ögat kan nå... :). Kanske dyker upp mer senare, detta är i slutet av april 2021. Blev lite förvånad bara över svaret. 2 stopp är ju inte heller orimligt. Satt en timme i kö så eventuell HUACA får bli någon annan dag.
 

Wescey

Medlem
Hej!

Jag tittar lite på skoj vad en resa till Los Angeles skulle kosta ToR för en person med EBP och åka Business Class. Det kostar ju 215 000 poäng vilket är sjukt dyrt, är detta vanligt? Vad brukar ni betala?
 

Maja

Medlem
Hej!

Jag tittar lite på skoj vad en resa till Los Angeles skulle kosta ToR för en person med EBP och åka Business Class. Det kostar ju 215 000 poäng vilket är sjukt dyrt, är detta vanligt? Vad brukar ni betala?
Fanns den guldiga pluppen vid priset? Det låter som om du har fått upp ”vanliga” biljetter som säljs för poäng. SAS Business kostar 50.000 poäng när du använder en 2-4-1-voucher.
 
Har en 2-4-1 bokning med en voucher som gick ut 2020-12-31 men som blev förlängd till i våras.

Bokat en t/r till Tokyo i september-21 med SAS som troligtvis inte kommer bli av

Har även en t/r till Tokyo med SASi maj-22 som är bokad med Fly Premiumrabatten


Finns det idag en möjlighet att avboka Tokyoresan i september och nyttja vouchern på resan i maj-22?
Denna text får mig att misstänka att det inte går

”Gäller för SAS bonusresor t.o.m. den 31 augusti 2021”



Det jag annars får hoppas på är att UD avråder för resor till Japan i september för att få tillbaka vouchern i 30 dagar och då försöka applicera den på Fly Premiumboknkningen alt hitta en ny resa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen