J1981
Medlem
Tänkte dela med mig av ett ärende jag har hos SAS just nu och läxan jag hittills lärt mig så att folk förhoppningsvis inte behöver hamna i samma situation.
TLDR: Betala bokning, ändring etc av en biljett med samma kort för att undvika ev strul med återbetalning
Början av 2020 börjar jag en bokning av bonusresa
Feb, bokar utresa.
Juli, bokar hemresa.
Sept, hittar first byter cabinklass och betalar mellanskillnad.
Nov, gör en ändring på ett ben på hemresanm får mellanskillnaden refundat till mitt amex.
Maj 21, byter datum
Juni 21, avbokar pga covid.
Tänker inte mer på det, får bekräftat av SAS att refund betals ut. Nu börjar det roliga.
SAS gör hela refunden, får bekräftelsemail som jag bara bläddrar förbi.
Tänker inte mer på det men efter 2 veckor börjar jag undra varför inte refunden syns på mitt amex.
Kollar refund mailen från SAS, och tydligen har dom refundat till amex.
Ringer amex o kollar. Dom hittar refunden och säger att den kommer sättas över på mitt nuvarande kort. Händer inget på en vecka, så jag kontaktar amex igen. Hjälpsam person på kundtjänst undrar också varför jag inte fått pengarna, med efter lite grävande så matchar inte refunden med mina transaktioner.
Börjar först tänka att det dragits någon ändringsavgift då jag gjort om resan lite, därför beloppen inte matchar. Amex kan i vilket fall inte betala ut dom utan att jag kan visa betalningarna.
I detta läge har jag själv inte riktigt koll på när alla betalningar var gjorda, så ringer sas och frågar ifall dom kan sammanställa betalningarna jag gjort för denna biljett. Men detta gå självklart inte.
Så har fått underhålla mig med att korsreferera förändringar jag hittat på min eurobonussida med mail och kontoutdrag för att stapla upp transaktionerna just för denna biljett. Jag börjar själv fundera när det står mastercard på vissa kvitton.
Visar sig att jag har betalt med både amex och mastercard. Klantigt av mig.
Men SAS har betalat ut all refund till amex, även delarna jag betalt med mastercard.
Får lov att kontakta SAS igen och be dom lösa det hela. Vet någon om kundtjänst kan nås via mail?. Tänkte att det kan vara lättare att skicka en screenshot på datum, kostnader, vilket kort, etc så dom kan styra upp det hela.
Summan av kardemumman. Välj ett kort att betala hela biljetten med, och kom ihåg vilöket kort du använt för att slippa ev framtida strul.
TLDR: Betala bokning, ändring etc av en biljett med samma kort för att undvika ev strul med återbetalning
Början av 2020 börjar jag en bokning av bonusresa
Feb, bokar utresa.
Juli, bokar hemresa.
Sept, hittar first byter cabinklass och betalar mellanskillnad.
Nov, gör en ändring på ett ben på hemresanm får mellanskillnaden refundat till mitt amex.
Maj 21, byter datum
Juni 21, avbokar pga covid.
Tänker inte mer på det, får bekräftat av SAS att refund betals ut. Nu börjar det roliga.
SAS gör hela refunden, får bekräftelsemail som jag bara bläddrar förbi.
Tänker inte mer på det men efter 2 veckor börjar jag undra varför inte refunden syns på mitt amex.
Kollar refund mailen från SAS, och tydligen har dom refundat till amex.
Ringer amex o kollar. Dom hittar refunden och säger att den kommer sättas över på mitt nuvarande kort. Händer inget på en vecka, så jag kontaktar amex igen. Hjälpsam person på kundtjänst undrar också varför jag inte fått pengarna, med efter lite grävande så matchar inte refunden med mina transaktioner.
Börjar först tänka att det dragits någon ändringsavgift då jag gjort om resan lite, därför beloppen inte matchar. Amex kan i vilket fall inte betala ut dom utan att jag kan visa betalningarna.
I detta läge har jag själv inte riktigt koll på när alla betalningar var gjorda, så ringer sas och frågar ifall dom kan sammanställa betalningarna jag gjort för denna biljett. Men detta gå självklart inte.
Så har fått underhålla mig med att korsreferera förändringar jag hittat på min eurobonussida med mail och kontoutdrag för att stapla upp transaktionerna just för denna biljett. Jag börjar själv fundera när det står mastercard på vissa kvitton.
Visar sig att jag har betalt med både amex och mastercard. Klantigt av mig.
Men SAS har betalat ut all refund till amex, även delarna jag betalt med mastercard.
Får lov att kontakta SAS igen och be dom lösa det hela. Vet någon om kundtjänst kan nås via mail?. Tänkte att det kan vara lättare att skicka en screenshot på datum, kostnader, vilket kort, etc så dom kan styra upp det hela.
Summan av kardemumman. Välj ett kort att betala hela biljetten med, och kom ihåg vilöket kort du använt för att slippa ev framtida strul.