Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Senator

Moderator
Bara hoppas de öppnar för oss. Har resa bokad till 5/7..

Tyvärr pekar mer och mer på att det är Labor Day som är milstolpen. I år är det måndagen den 6:e september. Jag trodde verkligen på 4:e juli med tanke på all kraft för att nå 70% av populationen vaccinerat då målet verkar svårt att nå.

5:e juli kommer nog vara svårt för inresa, samma med 5:e augusti verkar det som. Men kanske administrationen har andra planer. En Plan B för semestern är nog bra att ha tyvärr.
 

dino_81

Medlem
Gällande ESTA så gick mitt ut november 2020. Pågående diskussion med min kund i NYC om NIE fick mig att söka idag. Minns inte 100% om det kom svar direkt tidigare men det tog 38min idag att få ett ja. Så systemet är öppet.
Sökte nytt ESTA för både mig samt frun för någon vecka sedan tog ca 5 minuter efter att jag sände in ansökan fick ett ja på båda.

Som van resenär österut men i princip helt novis när det gäller USA undrar jag om det finns någon nackdel i att ansöka om ESTA redan nu? Jag tänker ej på giltighetstiden utan mer om ansökan kan bli nekad utifrån rådande omständigheter med konsekvens (ex. ej kunna vara del i Visa Waiver-programmet) framöver?

Vi har förhoppning om att komma iväg i mitten av augusti.
 

Big Birger

Medlem
Som van resenär österut men i princip helt novis när det gäller USA undrar jag om det finns någon nackdel i att ansöka om ESTA redan nu? Jag tänker ej på giltighetstiden utan mer om ansökan kan bli nekad utifrån rådande omständigheter med konsekvens (ex. ej kunna vara del i Visa Waiver-programmet) framöver.
Att ansöka om ESTA kan jag inte tänka mig skulle kunna vara en nackdel. Det lär vara det inresetillstånd som finns kvar i botten för de flesta. Utslagsfrågan är snarare vad som tillkommer, vaccinationsintyg etc. för att USA ska tillåta inresa.

Så ansöka om ESTA redan nu, inget problem.

Jag gjorde det för några veckor sedan, bara för att ha det klart om det blir en ketchup-effekt med eventuell flaskhals.
 

Homer

Medlem
När man läser sånt här är det svårt att tro att släppa in utländska besökare står högt upp på listan.
UK är ju ett varnande exempel på att de kan se bra ut och sen vänder det rejält pga Delta


Covid Delta strain risks spreading ‘like wildfire’ among unvaccinated in US | Financial Times (googla rubriken för att läsa)


Delta variant is 'greatest threat' to eliminating Covid in U.S., Fauci says

Delta variant: What it could mean for Covid-19 in the US - CNN
A more transmissible variant like Delta also raises the bar for what percent of a population has to be vaccinated
"to reach this mythical herd immunity," he explained.
"More worrisome is that we know that there are pockets of unvaccinated people," he added.
"And so I would be worried about Delta spreading very quickly in those pockets."
 

Hachans

Medlem
Som van resenär österut men i princip helt novis när det gäller USA undrar jag om det finns någon nackdel i att ansöka om ESTA redan nu? Jag tänker ej på giltighetstiden utan mer om ansökan kan bli nekad utifrån rådande omständigheter med konsekvens (ex. ej kunna vara del i Visa Waiver-programmet) framöver?

Vi har förhoppning om att komma iväg i mitten av augusti.

Din ESTA blir inte nekad pga pandemi . Men om du försöker resa utan att ha det extra tillstånd som behövs just nu (eller uppfyller något av undantagen) så kan det ryka.

Ingen nackdel att ha det, utöver att du inte kan använda det just nu.
 

Homer

Medlem
Förvisso från en Brittiskt perspektiv...


Hopes fade for US-UK travel corridor before end of summer | Financial Times (ft.com) (googla rubriken för att läsa)

“The Biden administration is in no hurry . . . and the chances of anything happening before August now seem to be zilch,”

Finalising a US-UK travel corridor is further complicated by how many parts of the US government have a say on coronavirus-related travel rules, including the Department of Transportation, the Centers for Disease Control and Prevention, the state department and the White House.

US officials have not said whether they intend to treat vaccinated and unvaccinated travellers differently.
But UK diplomats fear that if they do, Britons who have had AstraZeneca’s jab could
find themselves facing tougher restrictions than those who have received US-approved vaccines.
One UK diplomat said: “AstraZeneca is proving a real problem. If the US doesn’t recognise it,
it means millions of Brits won’t be eligible to travel if we agree to a new corridor.”


Ungefär Samma här: Hopes fade for UK-US travel corridor this summer | Daily Mail Online
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen