Senaste nytt

SAS återbetalning med massa strul

J1981

Medlem
Tänkte dela med mig av ett ärende jag har hos SAS just nu och läxan jag hittills lärt mig så att folk förhoppningsvis inte behöver hamna i samma situation.

TLDR: Betala bokning, ändring etc av en biljett med samma kort för att undvika ev strul med återbetalning

Början av 2020 börjar jag en bokning av bonusresa
Feb, bokar utresa.
Juli, bokar hemresa.
Sept, hittar first byter cabinklass och betalar mellanskillnad.
Nov, gör en ändring på ett ben på hemresanm får mellanskillnaden refundat till mitt amex.

Maj 21, byter datum
Juni 21, avbokar pga covid.

Tänker inte mer på det, får bekräftat av SAS att refund betals ut. Nu börjar det roliga.

SAS gör hela refunden, får bekräftelsemail som jag bara bläddrar förbi.
Tänker inte mer på det men efter 2 veckor börjar jag undra varför inte refunden syns på mitt amex.
Kollar refund mailen från SAS, och tydligen har dom refundat till amex.
Ringer amex o kollar. Dom hittar refunden och säger att den kommer sättas över på mitt nuvarande kort. Händer inget på en vecka, så jag kontaktar amex igen. Hjälpsam person på kundtjänst undrar också varför jag inte fått pengarna, med efter lite grävande så matchar inte refunden med mina transaktioner.
Börjar först tänka att det dragits någon ändringsavgift då jag gjort om resan lite, därför beloppen inte matchar. Amex kan i vilket fall inte betala ut dom utan att jag kan visa betalningarna.

I detta läge har jag själv inte riktigt koll på när alla betalningar var gjorda, så ringer sas och frågar ifall dom kan sammanställa betalningarna jag gjort för denna biljett. Men detta gå självklart inte.
Så har fått underhålla mig med att korsreferera förändringar jag hittat på min eurobonussida med mail och kontoutdrag för att stapla upp transaktionerna just för denna biljett. Jag börjar själv fundera när det står mastercard på vissa kvitton.

Visar sig att jag har betalt med både amex och mastercard. Klantigt av mig.
Men SAS har betalat ut all refund till amex, även delarna jag betalt med mastercard.

Får lov att kontakta SAS igen och be dom lösa det hela. Vet någon om kundtjänst kan nås via mail?. Tänkte att det kan vara lättare att skicka en screenshot på datum, kostnader, vilket kort, etc så dom kan styra upp det hela.


Summan av kardemumman. Välj ett kort att betala hela biljetten med, och kom ihåg vilöket kort du använt för att slippa ev framtida strul.
 

Berglund

Medlem
Välj ett kort att betala hela biljetten med, och kom ihåg vilöket kort du använt för att slippa ev framtida strul.
Bra läxa, trist för dig med allt jobb.

Jag har själv ett extrakort till mitt eget Amex Platinum som jag gör alla sådana transaktioner på. Endast flygbiljetter och hotellbokningar över internet på just det kortet. I övrigt bor det kortet i botten av min socklåda, det kommer aldrig ut och ser dagen ljus. Separat faktura gör det lätt att spåra händelser utan att gå igenom massa transaktioner samt egna fyra sista siffror på kortet.
 

Jonas F

Medlem
Tänkte dela med mig av ett ärende jag har hos SAS just nu och läxan jag hittills lärt mig så att folk förhoppningsvis inte behöver hamna i samma situation.

TLDR: Betala bokning, ändring etc av en biljett med samma kort för att undvika ev strul med återbetalning

Början av 2020 börjar jag en bokning av bonusresa
Feb, bokar utresa.
Juli, bokar hemresa.
Sept, hittar first byter cabinklass och betalar mellanskillnad.
Nov, gör en ändring på ett ben på hemresanm får mellanskillnaden refundat till mitt amex.

Maj 21, byter datum
Juni 21, avbokar pga covid.

Tänker inte mer på det, får bekräftat av SAS att refund betals ut. Nu börjar det roliga.

SAS gör hela refunden, får bekräftelsemail som jag bara bläddrar förbi.
Tänker inte mer på det men efter 2 veckor börjar jag undra varför inte refunden syns på mitt amex.
Kollar refund mailen från SAS, och tydligen har dom refundat till amex.
Ringer amex o kollar. Dom hittar refunden och säger att den kommer sättas över på mitt nuvarande kort. Händer inget på en vecka, så jag kontaktar amex igen. Hjälpsam person på kundtjänst undrar också varför jag inte fått pengarna, med efter lite grävande så matchar inte refunden med mina transaktioner.
Börjar först tänka att det dragits någon ändringsavgift då jag gjort om resan lite, därför beloppen inte matchar. Amex kan i vilket fall inte betala ut dom utan att jag kan visa betalningarna.

I detta läge har jag själv inte riktigt koll på när alla betalningar var gjorda, så ringer sas och frågar ifall dom kan sammanställa betalningarna jag gjort för denna biljett. Men detta gå självklart inte.
Så har fått underhålla mig med att korsreferera förändringar jag hittat på min eurobonussida med mail och kontoutdrag för att stapla upp transaktionerna just för denna biljett. Jag börjar själv fundera när det står mastercard på vissa kvitton.

Visar sig att jag har betalt med både amex och mastercard. Klantigt av mig.
Men SAS har betalat ut all refund till amex, även delarna jag betalt med mastercard.

Får lov att kontakta SAS igen och be dom lösa det hela. Vet någon om kundtjänst kan nås via mail?. Tänkte att det kan vara lättare att skicka en screenshot på datum, kostnader, vilket kort, etc så dom kan styra upp det hela.


Summan av kardemumman. Välj ett kort att betala hela biljetten med, och kom ihåg vilöket kort du använt för att slippa ev framtida strul.

Jag undrar om inte jag har råkat ut för något liknande. Hade biljetter för två personer varav den ena personens biljett återbetalades utan problem till mitt American Express medan den andra biljetten står att den också utbetalats till American Express men där dök det aldrig upp några pengar. Började kika hur resan var betald och det visade sig vara delvis med någon liten struntsumma som jag använt en voucher.

Jag kontaktar SAS som säger att allt blivit återbetalt redan och stänger ärendet. Jag säger att det inte kommit några pengar och öppnar ärendet igen. Vid senaste kontakten menar det att det fortfarande ligger hos deras återbetalnings-avdelning och att det bara var att vänta. Det var i mars... Kanske dags att kontakta dem igen.

För mig skulle det så klart inte göra något om jag fick delvis tillbaka beloppet i form av voucher och delvis kontant. Men att det helt ska försvinna verkar inte så lyckat. Jag kanske ska höra med American Express också då helt enkelt?
 

Big Birger

Medlem
Jag har själv ett extrakort till mitt eget Amex Platinum som jag gör alla sådana transaktioner på. Endast flygbiljetter och hotellbokningar över internet på just det kortet. I övrigt bor det kortet i botten av min socklåda, det kommer aldrig ut och ser dagen ljus. Separat faktura gör det lätt att spåra händelser utan att gå igenom massa transaktioner samt egna fyra sista siffror på kortet.
Det där var ju lite slugt. Snor den idén med stolthet.
 

Jonas F

Medlem
Jag undrar om inte jag har råkat ut för något liknande. Hade biljetter för två personer varav den ena personens biljett återbetalades utan problem till mitt American Express medan den andra biljetten står att den också utbetalats till American Express men där dök det aldrig upp några pengar. Började kika hur resan var betald och det visade sig vara delvis med någon liten struntsumma som jag använt en voucher.

Jag kontaktar SAS som säger att allt blivit återbetalt redan och stänger ärendet. Jag säger att det inte kommit några pengar och öppnar ärendet igen. Vid senaste kontakten menar det att det fortfarande ligger hos deras återbetalnings-avdelning och att det bara var att vänta. Det var i mars... Kanske dags att kontakta dem igen.

För mig skulle det så klart inte göra något om jag fick delvis tillbaka beloppet i form av voucher och delvis kontant. Men att det helt ska försvinna verkar inte så lyckat. Jag kanske ska höra med American Express också då helt enkelt?

Uppdatering:

American Express hade inte fått in någon annan återbetalning än för ena biljetten, så det var inget som hade fastnat på deras sida i alla fall.

Vid kontakt med SAS hävdade de att kontant-beloppet skulle varit återbetalat till mitt kort i mars och att voucher-värdet skulle varit återbetalade till två olika vouchers som gick ut i december respektive april. Hur en återbetalning kunde ske till en voucher som redan gått ut tyckte även kundtjänstmedarbetaren lät lite lustigt. Anledningen till återbetalningen var ju att det var en inställd flygning så då tyckte vi båda att en ny voucher borde varit rätt väg att gå.

Det hela eskalerades i alla fall till återbetalningsavdelningen igen så får vi väl se om det händer något denna gång.

Tur att det inte är några jättebelopp det handlar om men det känns ju lite märkligt att det ska vara så krångligt med en återbetalning med två betalmedel.
 

Robert flysas

Moderator
Jag har fått vänta o ringa en massa ggr på bokningar gjorda med SAS voucher och SAS Amex. Vet ej varför det skall ta sån tid, detta borde kunna återbetalas till kort och voucher igen. Tack för tipset @J1981
 

J1981

Medlem
Liten uppdatering i ärendet. Kontaktade sas idag då jag varit bortrest en vecka. Först fick man stå i den härliga telefonkön i 1,5h innan man kom fram. Förklarade vad som hänt, får svar att "du har betalt med amex". Förklarade igen att det är olika kort som jag betalt med, listade snällt alla betalningar etc så att dom fick det framför sig.
Får svaret "du får prata med Amex så får dom kontakta oss"
Förklarade snällt för kundtjänstmedarbetaren att det är orimligt att jag som kund ska:
1. Hitta det ursprungliga felet
2. Lösa misstaget dom gjort genom att kontakta amex och be dom kontakta sas.

Kundtjänstmedarbetaren "kollar med kollegor" och till sist får jag svar att avdelningen som hanterar dessa frågor har gått för dagen, men dom återkommer till mig under morgondagen.
 
Toppen