Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

vegasbaby

Medlem
Det där är ganska indikativt skulle jag gissa. Svårt att se inresor från EU börja innan Canada.
Jeg oppfatter at dette først og fremst var etter ønske fra Canada. I nyhetsbildet «raser» både demokrater og republikanere i staten NY over avgjørelsen. Så det er ikke åpenbart at dette representerer synet til amerikanske myndigheter.

Tipper en gjenåpningsplan vil bli introdusert av Biden 4. juli, og at man da vil få et bedre bilde også av innreisereglene. Pga av det nære båndet til UK, spørs det om US ønsker å favorisere EU/Schengen (eller andre). Så vi er nok (IMHO) avhengig av at Delta-tallene i UK begynner å gå ned, om innreiserestriksjonene skal endres før feks Labour Day.
 

Homer

Medlem
Artikel från 3 June 2021 till stor del baserad på intervju med "Former Assistant Homeland Secretary C. Stewart Verdery Jr."
Verdery Jr. worked in Homeland Security from 2003 and 2005.
He was among officials who came up with new travel rules to adapt to the post 9/11 world.

Så till stor del antagen och rykten, men det behöver ju inte vara fel för det.

"In an interview with DailyMail.com on Thursday, he described how Biden's policy is outdated,
and why the reasons to excuse it before no longer stand.
The White House is stonewalling journalists who ask about it and behind the scenes, experts say the Biden administration is hesitant to allow travel from one of the banned countries without allowing it to resume from all of them including India - where COVID-19 is spiraling out of control.
  • There are rumors the White House doesn't want to lift the ban on the UK without lifting it on every banned country
  • That would mean waiting for India and Brazil to catch up with vaccines to the UK - where 50% are vaccinated "
Homeland Security expert says Biden's ban on UK and Europe travel no longer makes sense | Daily Mail Online



On Wednesday, New York Governor Andrew Cuomo launched a $5million ad campaign to try to boost domestic and international travel to New York City - which has been financially and culturally decimated by the pandemic - but millions still won't be able to visit because of the federal ban.

He didn't give any explanation for how his plan would work while the border remains closed to millions
of people around the world, and his office didn't answer questions about it on Thursday.
 

Homer

Medlem
18:e juni

Biden urges vaccinations ahead of July 4 target
U.S. President Joe Biden urged Americans to get vaccinated on Friday as the country looked likely to miss his goal to get at least one shot to 70 percent of American adults by the July 4 holiday.

BIDEN: "Sixty-five percent of American adults have gotten at least one shot... On July 4, we're going to celebrate our independence from the virus as we celebrate our independence of our nation."
 

FF#1

Medlem
Det här verkar komplicerat... Någon som har koll på vad som egentligen krävs för att USA ska öppna, i USA och i andra länder.
Har skummat igenom lite av varje men inte riktigt fått kläm på det eller finns det ingen "kläm"?
 

Hachans

Medlem
Det här verkar komplicerat... Någon som har koll på vad som egentligen krävs för att USA ska öppna, i USA och i andra länder.
Har skummat igenom lite av varje men inte riktigt fått kläm på det eller finns det ingen "kläm"?

Inte så komplicerat. Tills USA tycker de tjänar på att öppna kommer det vara stängt. Exakt vad som krävs är det bara USAs regering som vet. Nu har stängningen av landgränserna mot Mexiko och Kanada förlängts till 21:a juli. Så innan dess kommer det inte öppna. Med Deltavarianten kommer det dröja ännu längre gissar jag på, åtminstone tills Delta tagit sig in i större omfattning i USA på egen hand.
 

MrRob

Medlem
Förvisso från andra hållet men svenska UD häver avrådan från idag, 24/6, för icke-nödvändiga resor till bla USA. Så 50% av problemet är ju löst :D

Jag observerar din smiley men jag skulle inte gissa att det faktum att Europa släpper in amerikaner påverkar när USA återigen välkomnar svenskar i någon större utsträckning.

Alla tror vi på olika saker. Min lekmansgissning är att de öppnar upp mer för Européer någon gång under sensommaren/början av hösten.
 
Har bokat Hawaii den 11/8 Vi får se om de håller eller blir på målsnöret. Hyrbilar flyg och hotell är bokade men lätt avbokningsbart. Känns likväl att det är ett steg i rätt riktning när UD hävt avrådan då man slipper fundera på försäkringen. Mycket glad att jag var förutseende och bokade hyrbilar då det verkar svårt eller dyrt att hitta några nu
 

chazzie

Medlem
Avbokningsbart blir det heliga ordet i resebokningar ett tag framöver tror jag! Sitter och lurar på att boka in hyrbil för min USA-resa i april nästa år redan nu, priserna är vettiga även med envägshyra. Överväger även om- och avbokningsbart på revenue-biljetten även om det springer iväg lite mer då prismässigt. Å andra sidan kan ett öppnande som går snabbare än man tror få priserna att skjuta i höjden så det kan visa sig bli en mindre besparing i slutändan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen