Senaste nytt

Thailands krav/regler för inresa under pandemin

Thailand öppnar för internationella turister som är vaccinerade från den 1 juli, skriver den thailändska turistmyndigheten i ett pressmeddelande.

Personer som reser in behöver då inte sitta i karantän.

Först öppnar Phuket den 1 juli, därefter Samui, Phangan och Koh Tao från 15 juli.

Senare öppnar Krabi, Khao Lak, Pattaya, Chiang Mai och Buri Ram.

Planen har godkänts av landets särskilda covid-center, och ska också godkännas slutgiltigt av regeringens kabinett.

Landets turistminister Phiphat Ratchakitprakarn säger i pressmeddelandet att målet är att återöppna Thailand för utländska fullvaccinerade turister inom de kommande 120 dagarna.

Enligt en artikel från Ab.
 

micke99

Medlem
Jag har tänkt en resa i okt. Om de blir 14 dagar phuket pattis eller bkk i karantän sandbox har jag inget emot.

Men min fru ör från thailand så själva vistelsen är uppe i isaan. 14 dagar tex phuket sen 14dagar där funkar fast de egentligen ej vad vi vill.

Nu står de phuket sandbox är bara för turister ej thai så min tanke är: är min fru turist om hon åker in på sitt svenska pass vilket i mina ögon hon border vara svensk eller är jag helt ute o cyklar?
 

Ubbe

Medlem
Jag har tänkt en resa i okt.

Men min fru ör från thailand så själva vistelsen är uppe i isaan.

Nu står de phuket sandbox är bara för turister ej thai så min tanke är: är min fru turist om hon åker in på sitt svenska pass vilket i mina ögon hon border vara svensk eller är jag helt ute o cyklar?
Tillåter Thailand dubbla medborgarskap och hur är det för din fru?
Annars går hon väl som Svensk.
 

micke99

Medlem
Tillåter Thailand dubbla medborgarskap och hur är det för din fru?
Annars går hon väl som Svensk.

Ja de gör dem. Men åker hon in på de svenska passet är de max 30 dagar då man anses som svensk så då borde egentligen den hör sandbox modellen kunna fungera... Men är endå osäker. Får ställa frågan till ambassaden om de blir aktuellt.

Vi brukar ju åka in och ut ur sverige på de svenska och in ut ur thailand på de thailändska passet.
 

enlunda

Medlem
Ja de gör dem. Men åker hon in på de svenska passet är de max 30 dagar då man anses som svensk så då borde egentligen den hör sandbox modellen kunna fungera... Men är endå osäker. Får ställa frågan till ambassaden om de blir aktuellt.

Vi brukar ju åka in och ut ur sverige på de svenska och in ut ur thailand på de thailändska passet.

Min fru och barn har dubbla medborgarskap Thai-Swe och enligt frugan så är de svenskar om de åker in i Thailand på de svenska passet. Åker de in med Thai passet så är det thai regler som gäller, så åker man till Phuket (Sandbox) på sitt svenska pass så är man svensk oavsett om man också har ett Thailändskt medborgarskap.
 
Min fru och barn har dubbla medborgarskap Thai-Swe och enligt frugan så är de svenskar om de åker in i Thailand på de svenska passet. Åker de in med Thai passet så är det thai regler som gäller, så åker man till Phuket (Sandbox) på sitt svenska pass så är man svensk oavsett om man också har ett Thailändskt medborgarskap.

En till röst som bekräftar att det är så det ligger till, men jag vill bara lägga in en liten varning från egen erfarenhet: Om den thailändska passkontrollpersonalen, pga utseende och språkkunskaper bedömmer att någon är thai, och denne reser in på något annat än ett thaipass, så kan man bli sittande vääääldigt länge i utfrågningar och i väntan på att mer senior personal kommer och släpper igenom en. Värt att ha i åtanke om man har anslutande flyg eller något annat man måste hinna till.
 
Toppen