Senaste nytt

Vad krävs för inträde till USA

ARN-MIA

Medlem
Någon som har skickat in till USAs ambassad och fått ett NIE (National Interest Exception) för sig eller familjen? Såg att de har numera lagt 20 dagar som handläggning.

Ska skicka in ett antingen som journalist eller för att kolla på boende.
 

Bridgeman

Medlem
Någon som har skickat in till USAs ambassad och fått ett NIE (National Interest Exception) för sig eller familjen? Såg att de har numera lagt 20 dagar som handläggning.

Ska skicka in ett antingen som journalist eller för att kolla på boende.[/
Gjorde en ansökan förra söndagen fick ett negativt svar på måndagen. Stod även att det inte går att överklaga beslutet utan att det är slutgiltigt.

Vidare så hade jag en konversation med utrikes korren på SVT Stefan Åsberg om han visste något angående öppnandet. Han visste lika lite som alla andra. Det han sa var att de vikarier som SVT ansökt om att få jobba åt SVT fått nobben.

Så det är bara att hoppas att mötet med Presidenter samt andra ledare för EU länderna kan få något besked vid mötet de har i Cornwall.
Ansökte för att ev investerare i bostad samt besök av vänner.
 

Senator

Moderator
Någon som har skickat in till USAs ambassad och fått ett NIE (National Interest Exception) för sig eller familjen? Såg att de har numera lagt 20 dagar som handläggning.

Ska skicka in ett antingen som journalist eller för att kolla på boende.

Vi beslutade igår med min amerikanska kund att göra ett försök att ses i New York under sommaren för att planera inför hösten. Baserat på tidigare visum-erfarenheter från andra länder kommer jag börja med invitation/brev underskriven av koncernchefen där han beskriver syfte med vistelsen. De fåtal som jag vet har lyckas har börjat med en invitation från USA med förklarande syfte för resan.
 
Tyvärr låter detta inte så lovande:

Inställda visumtider hindrar studenter från plugg i USA - DN.SE

"– Vi har en skyldighet att ta hand om tjänster för amerikanska medborgare först, och just nu har vi en eftersläpning på nästan tre månader gällande sådana fall. Nästa prioritet är immigrantvisum, och sista kategorin är icke-immigrantvisum vilket inkluderar studenter. Så ser situationen tyvärr ut, säger Bill Martin, talesperson för amerikanska ambassaden i Stockholm."
 

Banbul

Medlem
Jag har en resa till Chicago (turist) i september. Resan är bokad med poäng och 2-4-1 voucher. Hur ska jag göra om restriktionerna inte lyfts?

(Jag har aldrig bokat om en eurobonus/voucher-resa så gärna nybörjarsvar )
 

palmen

Moderator
Jag har en resa till Chicago (turist) i september. Resan är bokad med poäng och 2-4-1 voucher. Hur ska jag göra om restriktionerna inte lyfts?

(Jag har aldrig bokat om en eurobonus/voucher-resa så gärna nybörjarsvar )
Antingen avbokar du direkt på sas hemsida (om det är en ren sas award), även möjlighet att boka om till annan dag där det finns award. Du kan även ringa in till 2-4-1 numret för samma sak. Är det en star alliance award måste du ringa in.
 

LSH

Medlem
Jag har en resa till Chicago (turist) i september. Resan är bokad med poäng och 2-4-1 voucher. Hur ska jag göra om restriktionerna inte lyfts?

(Jag har aldrig bokat om en eurobonus/voucher-resa så gärna nybörjarsvar )
Vid avbokning av star-biljetter "brinner" bokningsavgiften på 450kr inne. Kan därför löna sig att boka om (kostar normalt 150kr/biljett men det kan vara corona-undantag här).

Så bäst är förmodligen att inte göra något alls och hoppas på att flighten ställs in. Då får du tillbaka alla avgifter. Inträffar inte det kan du boka om (var)dagen innan utresan.
 
Toppen