Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

John Rambo

Medlem
Försöker nu förstå reglerna inför kommande veckas sista milage-run-weekend till Barcelona.. Vi reser från Cph; reglerna för utresa är klara (antigen test max48h gammalt)
MEN vad som gäller för hemresan blir jag inte riktigt klok på; stannar över midssommarhelgen i Barcelona och därefter hem åter via CPH. Enligt bifogat utdrag från coronasmitte.dk så är Barcelona som region ”orange” (kanske ändras nästa vecka …förhoppningsvis). För Orange land krävs test prior to boarding för hemresan.

Är det någon här som vet hur detta fungerar, eller som har testat sig i Spanien för att kunna resa hem?

EDIT: bifogade även rese-info från apollos sida (för att bara ta någon..) som säger annat än vad jag tolkar på coronosmitte.dk
 

Attachments

  • 180715EC-6214-44D0-BB53-E1B35300CC07.jpeg
    180715EC-6214-44D0-BB53-E1B35300CC07.jpeg
    65 KB · Visningar: 78
  • 163F52B5-5F69-489F-A6A2-EDD489A63EBD.jpeg
    163F52B5-5F69-489F-A6A2-EDD489A63EBD.jpeg
    63,5 KB · Visningar: 66
Last edited:

Canadien

Medlem
Jag hade fel, ECDC tyckte tydligen att de kunde sätta färger på de svenska regionerna redan denna vecka, avseende vecka 22-23:
Jag hoppas att det är tillåtet att säga att det är underbart att se flera svenska regioner i annan färg än rött, utan att för den sakens skull bli anklagad av bl.a. göteborgare för att ägna mig åt mobbning. ;)

Gränsvärdena för de olika färgerna verkar förresten ha justerats. Nog var det tidigare 150 snarare än 200 per 100 000 invånare på 14 dagar som var max för gult, och det gjordes ingen skillnad mellan <1% positiva test och <4%? Så se till att testa er om ni är friska, så vi får ner andelen positiva! När SmiNet stängdes i söndags låg den senaste 7-dagarssiffran för Stockholms län på ca 30 på 7 dagar (och ca 89 på 14 dagar), så den gröna färgen borde vara inom räckhåll!

De ändrade kartan lite senare under dagen så nu är det mycket grönare i stora delar av Europa, förhoppningsvis blir Sverige också grönt inom 2-3v
Detta blir ju lite hack i skivan för vaccinbeviset eftersom det då är onödigt för många resor i närtid som främst är semesterresor till turistländer, och många av dessa släpper in "gröna" folk helt utan tester eller vaccinbevis, d v s som på den gamla goda tiden innan pandemin. Men som @Tomas E påpekar, testa er även om ni är friska så vi får ned andelen positiva tester så kommer det här gå bra! :)



2021w23_COVID19_EU_EEA_Subnational_Combined_traffic_0.png
 

RickardG

Medlem
Hej, jag tror tyvärr inte att detta stämmer. Det är dock riktigt rörigt med informationen angående detta nya "Green Pass".

Det verkar vara så att det är "Minst 15d från första sprutan" men också "Minst 2d från andra sprutan" (48h, samma som om man tar test istället). Som vi vet så finns det ingen praktisk möjlighet att få två sprutor inom 13 dygn, utan det man vill säga genom ovan är att man öppnat upp även för endos-vaccin.

Fick leta rätt länge innan jag hittade ett sådant förtydligande, och de översatta sidorna verkar helt ha missat detta i informationen.

Jag är 99% säker på ovan, men lämnar en viss osäkerhet iom dessa ständiga ändringar.
Det var denna jag tänkte på:
Se l’Italia accetta una prova di vaccinazione per rimuovere le restrizioni all’interno dopo la prima dose, allora deve accettare anche i pass Ue per i vaccini rilasciati da un altro Paese alle stesse condizioni.
Från den här källan: Green pass, ecco il vademecum per le famiglie in viaggio in Europa - Il Sole 24 ORE
 

Palazzi

Medlem
Det var denna jag tänkte på:
Se l’Italia accetta una prova di vaccinazione per rimuovere le restrizioni all’interno dopo la prima dose, allora deve accettare anche i pass Ue per i vaccini rilasciati da un altro Paese alle stesse condizioni.
Från den här källan: Green pass, ecco il vademecum per le famiglie in viaggio in Europa - Il Sole 24 ORE

Blir inte klok på detta o_O. Har precis läst den officiella sidan för "Green Pass", på italienska, och hittar inte ett ord om detta. Samtidigt finns "informationen" i flertalet medier, och det har nämnts redan för flera veckor sedan.

Det är också svårt, även om medierna har rätt, att förstå om det gäller för att få passet (alltså reglerna för landet där det utfärdas) eller om det är för att komma in. T.ex. att man med svensk "version" av passet behöver två doser även om Italien skulle ha accepterat en.

Hittar du informationen på någon officiell sida får du gärna uppdatera :)
 

RickardG

Medlem
Blir inte klok på detta o_O. Har precis läst den officiella sidan för "Green Pass", på italienska, och hittar inte ett ord om detta. Samtidigt finns "informationen" i flertalet medier, och det har nämnts redan för flera veckor sedan.

Det är också svårt, även om medierna har rätt, att förstå om det gäller för att få passet (alltså reglerna för landet där det utfärdas) eller om det är för att komma in. T.ex. att man med svensk "version" av passet behöver två doser även om Italien skulle ha accepterat en.

Hittar du informationen på någon officiell sida får du gärna uppdatera :)
Funderar på om de med ”all’interno” avser resa mellan regioner (som är röda eller orange) och inte för att komma in i landet... inte helt glasklart. Vi får kanske se vad som händer när vi närmar oss 1 juli.
 

ekf

Medlem
Det är också svårt, även om medierna har rätt, att förstå om det gäller för att få passet (alltså reglerna för landet där det utfärdas) eller om det är för att komma in. T.ex. att man med svensk "version" av passet behöver två doser även om Italien skulle ha accepterat en.
Det svenska covidbeviset kan man få (efter 1 juli) så fort man tagit minst en dos och det hunnit registreras i NVR enligt vad som sas på pressträffen igår. Dessutom jobbar de på att få in negativa testresultat från privata aktörer så att man kan få ett bevis med sådana från mitten av juli alldeles oavsett vaccinationsstatus. Positiva tester (tillfrisknandeintyg) ska komma i augusti någon gång enligt info på samma pressträff.
På pressträffen powerpoint-"demonstrerade" eHälsomyndigheten hur man skaffar sitt bevis.

Edit: "Beviset" är alltså egentligen bara en samling data i en vidimerad Q R-kod om din vaccinations- och teststatus.
 

Linmet

Medlem
Danmark ändrar reglerna från den 26 juni för inresor och transit.
Jag har inget problem med språket, men detta med färgerna känns rörigt.

https://coronasmitte.dk/nyt-fra-myndighederne/pressemoeder/gradvis-genaabning-for-rejseaktiviteter


Spännande. Ja det är inte helt lättolkat.


Vad gäller exempelvis vid transfer

Arn-cph-italien o tur o retur för icke fullvaccinerade?

om man behöver gå ut o bo på hotellen vid transfer över natten försvårar det läget?
 
Toppen