Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tomas E

Medlem
Det skall bli väldigt intressant att ser hur EU:s digitala covidintyg hanterar och syr ihop detta när det väl lanseras [jag kan ha helt fel men jag ser inget annat potentiella problem med två olika fysiska kort till att börja med som skall bli ett digitalt].
När jag fick dos 1 var det två olika "stationer" som hade hand om journalregistreringen (blippa ID före vaccinationsbåset, tillsammans med hälsodeklarationen) och ge mig ett fysiskt vaccinationskort (fick jag av sjuksköterskan som stack mig i armen). Så det finns nog ingen direkt koppling mellan de två, utan de utfärdas parallellt, med lite olika upplägg hos olika vaccinatörer. Kortet har nog aldrig varit avsett för resor i och med att det inte är signerat/stämplat, utan är nog mest tänkt som "konsumentinformation" för den vaccinerade så man vet vad man fått i armen vid vilket datum och när det är dags för dos 2.
 
The US Centers for Disease Control and Prevention said the update was to “better differentiate countries with severe outbreak situations from countries with sustained, but controlled, Covid-19 spread.”
The update means that 61 countries have been lowered from a Level 4 “avoid all travel” rating to Level 3, which means that fully-vaccinated passengers may go to these areas.

https://www.businesstraveller.com/b...avel-restrictions-for-france-spain-and-italy/
 

Homer

Medlem
The US Centers for Disease Control and Prevention said the update was to “better differentiate countries with severe outbreak situations from countries with sustained, but controlled, Covid-19 spread.”
The update means that 61 countries have been lowered from a Level 4 “avoid all travel” rating to Level 3, which means that fully-vaccinated passengers may go to these areas.

https://www.businesstraveller.com/b...avel-restrictions-for-france-spain-and-italy/


Du ser datumet på artikeln?
Betyder i praktiken ingenting förrän deras expertgrupp jobbat klart,

"Another U.S. official said the administration will not move quickly to lift orders that bar people from much
of the world from entering the United States because of the time it will take for the groups to do their work."


diskuteras i den här tråden.
Kan detta betyda att USA öppnar upp? | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 
Last edited:

Kimmen00

Medlem
EU öppnar för att lätta coronarestriktioner för inresor. Totalt ska EU-länderna vara överens om att USA och sju andra länder och områden undantas från inreseförbudet till EU, skriver norska NTB.

Utöver USA handlar det om resenärer från Albanien, Nordmakedonien, Serbien, Libanon, Taiwan, Macao och Hongkong.

Källa aftonbladet
 

tidyverse

Medlem
EU öppnar för att lätta coronarestriktioner för inresor. Totalt ska EU-länderna vara överens om att USA och sju andra länder och områden undantas från inreseförbudet till EU, skriver norska NTB.

Utöver USA handlar det om resenärer från Albanien, Nordmakedonien, Serbien, Libanon, Taiwan, Macao och Hongkong.

Källa aftonbladet

Positiva nyheter!

Ser på UD:s hemsida att reseavrådan för Japan hävdes den 10:e juni, det hade gått mig förbi:

Coronaviruset - Sweden Abroad

Anledningen sägs vara att Japan lagts till på EU:s undantagslista för inreseförbudet. I samma anda kanske vi kan förvänta oss att avrådan hävs för USA snart samt de övriga länderna...?
 

FF#1

Medlem
Om du inte lyckas få ett intyg av vårdcentralen så kan ett sätt kanske vara att ta ett antikroppstest?

Liten uppdatering här.
Fick nix från vårdcentralen så jag fixade intyg privat.

Åkte över gränsen i Haparanda i söndags kväll, vi fick visa pass och intyg, funkade bra.
Slapp testning, karantän och annat så nu lever vi det fria livet i den östra rikshalvan.
 

Mikeswe

Medlem
Mrs. GOTBound fick dos 2 idag: Pfizer, hon var en av de som hann <65 som fick Astra i dos 1 pga. sitt yrke. En intressant notering är att Mrs.GOTBound nu har två fysiska vaccinationskort: ett där dos 2 saknas samt ett där dos 1 saknas. Det skall bli väldigt intressant att ser hur EU:s digitala covidintyg hanterar och syr ihop detta när det väl lanseras [jag kan ha helt fel men jag ser inget annat potentiella problem med två olika fysiska kort till att börja med som skall bli ett digitalt].

Tror inte detta blir något problem. Fick andra dosen Pfizer i Schleswig Holstein / Tyskland i söndags och fick då informationen att man redan förra veckan börjat ge ut EUs digitala certifikat med (QR) kod.

Fick vid detta besök även certifikatet (nedan). När detta sedan lades till med QR kod i de två apparna som är certifierade för användning av EU certifikat här i Tyskland så nämns att det är sista dosen i serien (2/2), vaccinationsdatum för dos 2 samt xx dagar kvar till fullständigt skydd.

Eftersom digitala certifikatet inte fanns inte då jag tog första dosen i Maj (hade då endast vaccinationsbok), tog jag för givet att jag även behövde ett ytterligare certifikat och QR kod utskrivet för dos 1/2 (som visar när första dosen togs).

I Tyskland är apotek, vaccinationscentrum tillsammans med läkarmottagningar ansvariga för att föra över analoga bevis till digitala (för de som tog vaccinet innan dessa fanns). Detta kommer ju vad jag förstå ske digitalt via nationellt register i Sverige vilket är mycket enklare, men med tanke på hur komplicerat dataskydd och hur tabu centrala register är i Tyskland är det en traditionell manuell knappning som gäller :) ..

I efterforskning genom besök på ett apotek och en vaccinationscentral så fick jag besked över att man endast kan få ut senaste certifikatet i din serie av vaccin då det i praktiken är samma certifikat som visar antingen om du endast har tagit en dos (1/2) eller två doser (2/2). Dvs, efter dos 2/2 så verkar det som att åtminstone här kan man inte få ut ett certifikat för dos 1/2 (då vid dos 2 ersätter 2/2 certifikatet ditt gamla 1/2 certifikat).

Nu vet man ju inte än exakt hur det kommer fungera i Sverige efter implementation, men i.om. att det skall vara en EU-standard så borde det ju följa ungefär samma strategi som t.ex. både i Spanien och Tyskland (som redan implementerat detta), dvs. vore konstigt om själva certifikatet (när det väl är på plats) fungerar annorlunda.

En tanke (och ren spekulation) kan ju vara att din fru kommer få båda produktnamnen inskrivna, dvs. Astra Zeneca - Biontech Manufacturing samt Vaxzevria - Comirnaty i ett certifikat som säger dos 2/2?

Exempel på mitt (tyskt) och spanskt:

tyskt cert.png

spanskt cert.png

Och appen..

covpass.png
 
Last edited:

John Rambo

Medlem
Landade just på Kastrup - där man nu tydligen ska testas när man landat.

Detta informerades inte om vid avstigning varpå nära nog hela planet fick vända i passkontrollen för att gå upp till teststationen (visserligen gratis)

De som kom igen direkt var alla färdigvaccinerade med någon slags intyg på 2 vaccinationer, samt (hör och häpna..) jag som hade med mig min svenska journal anteckning om bekräftad Covid för 6v sedan
 

Tomas E

Medlem
Landade just på Kastrup - där man nu tydligen ska testas när man landat.

Detta informerades inte om vid avstigning varpå nära nog hela planet fick vända i passkontrollen för att gå upp till teststationen (visserligen gratis)

De som kom igen direkt var alla färdigvaccinerade med någon slags intyg på 2 vaccinationer, samt (hör och häpna..) jag som hade med mig min svenska journal anteckning om bekräftad Covid för 6v sedan
Fanns det inte skyltar som tidigare, höger respektive vänster om ett avspärrningsband beroende på om man skulle in i Danmark eller göra transfer? Om man går på transfer-sidan hamnar man till sist vid en passkontroll, men skulle man in i Danmark har man då gått fel.
 
Toppen