Senaste nytt

Transit via Tyskland/Frankfurt, test krav på ut/hemresa från/till Sverige?

Tror Bjjb besvarar frågan ovan men man är ju nojjig....


Dags i veckan. Jag tolkar det som om att transit ARN-FRA- IST _INTE_ kräver ifyllande av resedokument.

Fick dock länk skickad från SAS att jag ska fylla i den. Dock går det ju inte då jag inte har någon adress att fylla i då jag endast gör transit. Vad tror ni?

Hos tyska myndigheter:

Information on entry restrictions and quarantine regulations in Germany - Federal Foreign Office



Visa bifogad bild 118879

Från SAS:

Visa bifogad bild 118880


Detta steg kommer jag ju helt enkelt inte förbi. Ska ju bara vara på flytplatsen och röra mig från Schgen-area till international area ett par timmar:

Visa bifogad bild 118881


Håller ni med om att jag ej behöver fylla i?
Ja
 

Simon90

Medlem
Jag ska försöka vara så pedagogisk som möjligt. När du reser till eller från Schengen behöver du testa dig (om du inte uppfyller något av undantagskraven). Kravet finns inte, från regeringens sida, om du bara gör transfer non schengen-non schengen. Det ges till och med exempel i texten nedan. Det är helt tvärtemot vad du skrev ovan.

When travelling from or to the Schengen area you will need to leave the international transit area of an airport – for example when travelling from Moscow (outside Schengen) via Frankfurt (transit) to Madrid (Schengen area) or the other way. Therefore these travels do constitute an entry to Germany and the requirements detailed above on entry registration, requirements for mandatory testing or providing proof of vaccination, quarantine regulations and travel bans from countries affected by coronavirus variants must be observed.

Så för att göra det lika tydligt som Tyska utrikesdepartementet:

Moskva - Frankfurt - Buenos Aires - Inget test.
Moska - Frankfurt - Madrid - Test.
Vad gäller egentligen vid boende och medborgarskap i Sverige, flyg från Köpenhamn via Frankfurt till Valencia. Bokning utförd med Lufthansa, men SAS maskin till Frankfurt och Lufthansamaskin till Valencia.

Negativt antigentest.
Ifyllnad av FCS Health Control form till Spanien.

Är det allt som behövs för att flyga dit?

Vad gäller för hemresan, krävs ett nytt antigentest då det återigen är transfer via Frankfurt till Köpenhamn?
 

Hachans

Medlem
Vad gäller egentligen vid boende och medborgarskap i Sverige, flyg från Köpenhamn via Frankfurt till Valencia. Bokning utförd med Lufthansa, men SAS maskin till Frankfurt och Lufthansamaskin till Valencia.

Negativt antigentest.
Ifyllnad av FCS Health Control form till Spanien.

Är det allt som behövs för att flyga dit?

Vad gäller för hemresan, krävs ett nytt antigentest då det återigen är transfer via Frankfurt till Köpenhamn?

Om du flyger Lufthansa.

Test på vägen ner och hem. Varifrån du flyger spelar ingen roll (såvida det inte är virusvariantsområde) eller vilket medborskap du har.

The required proof of a negative Corona test, the vaccination against Covid-19 or the immunity is still required (exception non-Schengen to non-Schengen).

Läs mer här: https://www.lufthansa.com/xx/en/entry-requirements#transit
 

Hachans

Medlem
Jag vill flyga Brasilien->Frankfurt->Stockholm och försöker tolka informationen på https://www.lufthansa.com/de/en/flight-information men känner mig osäker på om jag får lov att boarda flyget från Brasilien. Vad säger panelen? Jag tänkte att vi skippar diskussionen om huruvida det är lämpligt att åka till Brasilien.

Såvida du inte har tyskt pass eller är bokad vidare på ett flyg vidare ut ur Schengen igen får du inte resa med Lufthansa. Många andra bolag har liknande begränsningar från Brasilien.
 
Toppen