Senaste nytt

Fast Track borttaget på Arlanda för Lufthansa Business?

Baker421

Medlem
Någon som har flugit med LH från GOT nyligen och kan berätta hur det verkligen är på Landvetter med väntetider. Vi flyger tidigt måndag morgon och fick mail från LH som står:

Due to specific measures in the current situation, there are much longer waiting times at the Check-in Desks and at the security checkpoints at Gothenburg Airport. For this reason, we would like to ask you to plan your arrival at the airport at least 120 minutes before your planned departure in order to guarantee your flight as booked.

Vi flyger business men det är bara jag på bokningen som har EBG. Får vi gå genom Fast Track?
 

mackan33

Medlem
Någon som har flugit med LH från GOT nyligen och kan berätta hur det verkligen är på Landvetter med väntetider. Vi flyger tidigt måndag morgon och fick mail från LH som står:

Due to specific measures in the current situation, there are much longer waiting times at the Check-in Desks and at the security checkpoints at Gothenburg Airport. For this reason, we would like to ask you to plan your arrival at the airport at least 120 minutes before your planned departure in order to guarantee your flight as booked.

Vi flyger business men det är bara jag på bokningen som har EBG. Får vi gå genom Fast Track?
Igår morse, kanske kl05:15, var det exakt 0 personer i kö vid säkerhetskontrollen. Kolla vad det är för avgångar i nära tid som din avgång så får du en uppfattning.
 
Någon som har flugit med LH från GOT nyligen och kan berätta hur det verkligen är på Landvetter med väntetider. Vi flyger tidigt måndag morgon och fick mail från LH som står:

Due to specific measures in the current situation, there are much longer waiting times at the Check-in Desks and at the security checkpoints at Gothenburg Airport. For this reason, we would like to ask you to plan your arrival at the airport at least 120 minutes before your planned departure in order to guarantee your flight as booked.

Vi flyger business men det är bara jag på bokningen som har EBG. Får vi gå genom Fast Track?

Jag har flugit en del LH C den sista från GOT då har det funnits Fast Track. Tror det beror på LH C biljetten men är inte hundra då jag är SAS Diamond/Star A Gold. T
 

Baker421

Medlem
Tack för svaren. Kan säga att vi var nekade Fast Track med LH C biljetter (P Class) på GOT imorse. Min biljett uppvisade inte min Star Alliance Gold status eftersom jag flög på min M&M account (Basic Member).

Det fanns knappt en människa köande vid säkerhetskontrollen så egentligen var det ingen problem. Men det kan bli mycket svårare om en månad eller så.
 
Tack för svaren. Kan säga att vi var nekade Fast Track med LH C biljetter (P Class) på GOT imorse. Min biljett uppvisade inte min Star Alliance Gold status eftersom jag flög på min M&M account (Basic Member).

Det fanns knappt en människa köande vid säkerhetskontrollen så egentligen var det ingen problem. Men det kan bli mycket svårare om en månad eller så.

Trist, mycket trist.
Detta är riktigt dåligt, och redan nu är det imellanåt väldigt mycket kö i security.

Troligen så ger Star Guld på LH biljetten access av någon anledning men inte LH C då, vilket var tvärtemot vad jag skrev häromdagen.
 

Senator

Moderator
Trist, mycket trist.
Detta är riktigt dåligt, och redan nu är det imellanåt väldigt mycket kö i security.

Troligen så ger Star Guld på LH biljetten access av någon anledning men inte LH C då, vilket var tvärtemot vad jag skrev häromdagen.

Jag tror inte det är Star Gold men bara SAS EBG/EBD/EBP på Lufthansagruppen som gäller från GOT/ARN.
 

Senator

Moderator
Jag vill nog ändå betona att det är viss skillnad. De flygplatser som du räknar upp har alla Gold Track som Star Alliance betalar för och erbjuder alla sina guldmedlemmar. Det är inget Lufthansa erbjudande.

På Arlanda, Köpenhamn och Oslo finns inget Gold Track, kanske för att antalet resenärer är färre, men mest troligt p g a att inte tillräckligt många Star Alliance medlemmar (flygbolagen alltså) är intresserade av det. Då återstår möjligheten för flygbolagen att själva ingå överenskommelser med flygplatserna, vilket har resulterat i att SAS t ex köper och tillhandahåller Fast Track för sina guld- och diamantmedlemmar och att Lufthansa har fått köpa separat access för sina medlemmar.

Att jämföra Gold Track på de flygplatser du nämner med SAS egna erbjudande tycker jag inte är rättvisande. Det är två helt olika saker.

Jag missade kommenterar denna. Jag nämner t.ex. Newark Terminal C. Vet du att det är Star Alliance som betalar för detta? Med tanke på att det är enbart United som använder denna terminal skulle jag tror att det är United som betalar för detta.

En SAS EBG/EBD/EBP på billigaste United Light biljett kan använda denna funktion där. En United MP 1K på en dyr SAS Go på ARN/CPH/OSL är som en vanlig resenär. Jag tycker det är anmärkningsvärt.

Här är listan över alla s.k. Star Gold Track:
Gold Track - Star Alliance

Men det står också: "Star Alliance Gold Track may be identified under a different name depending upon the priority lane designation at that airport."
Min erfarenhet är att det är väldigt sällan det är en Star Alliance brandad lösning. Det är ofta en flygplats egna lösningar. Jag har t.ex. väldigt svårt att se Star Alliance betalar för Diwopu International Airport (URC) eller Hartford - Bradley International Airport (BDL) ;) Men en EBG/EBD/EBP som flyger en billig Air China/Shenzhen eller United ekonomiklass går fint genom, medan när jag kliver in på BGO med en SAS Go och Star Gold så är jag rökt.

Jag har bara identifierad Bangkok/Thai Airways och Taipei/EVA Air som saknar utöver SAS hubbarna. Det kan finnas flera. Men inga SAS hemmamarknader är med på denna listan. Det är märkligt.
 
Jag tror inte det är Star Gold men bara SAS EBG/EBD/EBP på Lufthansagruppen som gäller från GOT/ARN.

Låter logiskt men hur vet Fast Tracken om att jag utöver att vara Star Guld, vilket är skrivet på boardingpasset, även är EBD?
Något om SAS status syns ju inte på boardingpasset eller i LH appen. I SAS appen kan jag ibland se bokningen men inte boardingpass och ändock funkar det i Fast Tracken. Märkligt.
 
Toppen