Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bridgeman

Medlem
Jag är inte alls förvånad att du fick ett snabbt nej, med den förklaring är det svårt att se hur detta skulle gynna amerikanska särintressen ;) Kanske dina personliga intressen, men inte USAs :p

Trodde de skulle gilla att jag kom över.. ;) Men som sagt det var förväntat svar. Friskt vågat..
 

Senator

Moderator
Trodde de skulle gilla att jag kom över.. ;) Men som sagt det var förväntat svar. Friskt vågat..

Jag tror fortfarande om du hade tagit kontakt med en mäklare i området du vill titta, bokat upp massor av visningar och fått en inbjudan den vägen att det kanske skulle ha funkat.

Frågan är väl hur det påverkar dina chanser att få resehandlingar av dem i framtiden! Vem vet i vilka databaser det sparas.

Jag är inne på samma linje, bli inte förvånad om detta agerande ställer till det i framtiden gällande både ESTA och/eller själva inresan.
 

Senator

Moderator
varför skulle det ställa till det. Allt sanning det jag skrev.

Du har försökt att ansöka till något du inte var berättigad till. Det kan uppfattas som ett försök att kringgå regler. Min polare i Skåne svarade fel på EN ESTA FRÅGA och behöver nu B1 visum för inresa, möjligtvis för resten av sitt liv.

Ett tips är att inte göra saker med amerikanska myndigheter "på chans".
 

Hachans

Medlem
Du har försökt att ansöka till något du inte var berättigad till. Det kan uppfattas som ett försök att kringgå regler. Min polare i Skåne svarade fel på EN ESTA FRÅGA och behöver nu B1 visum för inresa, möjligtvis för resten av sitt liv.

Ett tips är att inte göra saker med amerikanska myndigheter "på chans".

USA är ett av de länder jag inte hade chansat med, Singapore ett annat.
 

mha321

Medlem
Du har försökt att ansöka till något du inte var berättigad till. Det kan uppfattas som ett försök att kringgå regler. Min polare i Skåne svarade fel på EN ESTA FRÅGA och behöver nu B1 visum för inresa, möjligtvis för resten av sitt liv.

Svarade fel på frågan, eller hade fel svar? Alltså, svarade de inkorreit på frågan och bröt därmed mot instruktionerna. Eller svarade de helt korrekt på frågan, men det var inte det svaret som de ville ha?

Väldigt stor skillnad på de två sakerna. Om man faktiskt svarar fel så har man brutit mot reglerna och då står man kvar i många databaser länge. Men så länge man fyller i allt korrekt och de bara inte tycker svaren var bra, så är nog risken för "följdeffekter" mindre.

Ett tips är att inte göra saker med amerikanska myndigheter "på chans".

Det, däremot, håller jag helt med om.

I just det här fallet är det ju inte direkt glasklart vad som faktiskt utgör underlag för ett undantag eller inte. Men att "åka och träffa vänner" definitivt inte gör det vet man ju. Att genomföra en husaffär kan nog vara lite mer gråzon, men det förutsätter nog att själva husaffären redan är överenskommen innan ansökningen sker -- att bara åka för att titta är inte "strong enough".

Men det är som sagt klart osäkert. Jag känner två personer som mer eller mindre fortsatt pendla mellan Europa och USA inom det akademiska med argumentet att deras arbetsplats finns på andra sidan (och båda sidorna är andra sidan i det fallet). Detta trots att deras campus varit helt stängt och de ändå bara jobbat hemifrån oberoende av vilken sida de varit på. (Sedan kan det i åtminstone ett av fallen ha funnits ytterligare personliga anledningar att den gått igenom där). Men det är antagligen enklare när man har visum och inte bara esta, även om det också kräver undantag.

(Men jag har också en bekant som fick sitt ESTA indraget utan någon förklaring till varför. Och spenderat flera år under "in process" när han sökte visum efter det, och bara får beskedet "your application is being processed, we will contact you when we have a decision" som status vem han än frågar. Så nej, det är verkligen inte roligt om man får fel kryss i rutan ibockat i en del av deras system..)
 

Senator

Moderator
Svarade fel på frågan, eller hade fel svar? Alltså, svarade de inkorreit på frågan och bröt därmed mot instruktionerna. Eller svarade de helt korrekt på frågan, men det var inte det svaret som de ville ha?

Väldigt stor skillnad på de två sakerna. Om man faktiskt svarar fel så har man brutit mot reglerna och då står man kvar i många databaser länge. Men så länge man fyller i allt korrekt och de bara inte tycker svaren var bra, så är nog risken för "följdeffekter" mindre. /QUOTE]

Han var oförsiktig/slarvig och svarade fel på en fråga. Han var i kontakt med ESTA Service Center i DC, men det gick inte alls. Så han behöver nu ett B1-visum. Min slutsats är att det är så lite som skall till för att handla på en shit-list.
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen