Ja, det har du såklart rätt i! Glömde att varumärkeslojaliteten numer inte är värst stor, åtminstone inte mot flygbolagen (kanske dock mot sajten man väljer att söka på..).
Kanske reser inte folk nog ofta för att skapa sig en lojalitet/preferenser gentemot ett visst bolag, eller så är det väl helt enkelt så att när de väl märker skillnaderna så anses dessa ändå inte motivera prisskillnaderna.
Ska villigt erkänna att jag själv använder dessa sökmotorer som en utgångspunkt, men sedan därifrån väljer de bolag som jag som helhet finner mest attraktiva. Dock har jag med all sannolikhet mer koll på skillnader, än den breda allmänheten, mellan bolag. Blir ju dock en väldigt subjektiv analys, som gör att det för mig snarare kvarstår Star Alliance vs lågkostnadsbolagen, än Star Alliance vs bolag med annan allianstillhörighet.
Reser längre inte nog mycket för att bibehålla status i flera allianser, så får jag inte "allians-fördelarna" så blir det oftast det billigaste priset istället.