Senaste nytt

Lufthansagruppen börjar ta betalt för mat/dryck i ekonomi short/medium-haul

Senator

Moderator
Ingick i C i början av april - vore konstigt om så inte är fallet idag men man vet ju aldrig.

Om Lufthansa är smarta så undviker man att göra som British Airways som envisas köra med egen inventory för Club Europe där det som erbjuds är av sämre kvalité :eek: Iofs "ingår" eller "gratis" och det är svårt att få någon att springa bak för att hämta det man vill ha också när plånboken är framme.

Annars så lär man av lillsyrran/brorsan Brussels Airlines där man väljer ur katalogen det man vill ha. Champagne finns alltid i större flaskor, men gin/öl/whiskey t.ex. är samma som sortiment som finns att köpa. Jag gissar det är mer lönsamt med ett sortiment för hela flygplanet också när det ingår i Business trots att styckpris kanske är högre jämfört med att hålla olika sortiment. Men Excelarket säger kanske annat :D
 

ilon

Medlem
Har alltid tyckt att det varit otroligt trevligt att få gratis vin och något smått att äta i economy hos LH. Tråkigt att folk är så otroligt snåla att alla små fördelar försvinner från alla economy-produkter.
Jag håller fullständigt med om det, och har många gånger valt just lufthansa pga detta.
Känns trist när man de senaste åren sett utvecklingen gå till först ett litet paket med crackers till nu ingenting alls.
 

apknug

Medlem
Som jag skrev tidigare.

Nu gick det sen sista fria Bubblet i ekonomiklass i graven....

Lufthansa serverade alltid sekt, tyskt mousserande vin i ekonomi.
 

Jonas C

Medlem
Hade gärna sett de europeiska flygbolagen implementera liknande koncept som finns i USA. Fri läsk/varma drycker/juice + en liten påse pretzels + försäljning av mackor, sallader, etc. Men det är kanske önsketänkande vid det här laget.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

sweflyer

Medlem
Problemet med argumentet att det blir ”bättre” när de tar betalt för att flygbolagen då sälja saker med mer substans är att kostnaden skjuts över till den enskilde. En affärsresenär måste nu betala för sin smörgås och kaffe ur traktamentet, istället för att få den inkluderad i biljett betald av arbetsgivaren.
 

palmen

Moderator
Hade gärna sett de europeiska flygbolagen implementera liknande koncept som finns i USA. Fri läsk/varma drycker/juice + en liten påse pretzels + försäljning av mackor, sallader, etc. Men det är kanske önsketänkande vid det här laget.
Du får flyga ner KLM i Europa där detta ingår, går även att få en öl om man vill.
 

sandek

Medlem
Problemet med argumentet att det blir ”bättre” när de tar betalt för att flygbolagen då sälja saker med mer substans är att kostnaden skjuts över till den enskilde. En affärsresenär måste nu betala för sin smörgås och kaffe ur traktamentet, istället för att få den inkluderad i biljett betald av arbetsgivaren.
Vi har haft ett traktamente där man varit tvungen att välja vad man betalat för och inte, som sen räknat ut vad du har rätt till. Där har jag fört ett argument att guldkort är en bra investering, mtp att alla måltider inkluderas genom lounger osv.
 
Toppen