Senaste nytt

Fast Track borttaget på Arlanda för Lufthansa Business?

Vad är viktigast för dig? Att komma igenom security supersnabbt, eller komma igenom security supersnabbt i en fast track? För mig är det viktigast att komma igenom snabbt, att det är snabbt pga få resenärer eller att jag har en genväg är liksom sekundärt för mig. I dagsläget är inte security en flaskhals, det är incheckningsprocessen.

Det är knappt någon skillnad i nuläget på väntetiden i vanliga security jämfört med fast track. Förstår helt att LH plockar bort detta, en onödig kostnad som inte bidrar till något extra. Kom igen när resenärsantalet är tillbaka på det normala och fast track medför något medvärde igen.

Pandemin är snart över. När man sover på ARN för att åka LH809 en tidig morgon i juli vill jag kunna glida ner i loungen och äta frukost. Ingen lust att stå i lång kö med folk utan EBG.
 

Berglund

Medlem
Tror inte @Berglund håller med dig här
emoji6.png
men men jag menade ekonomiklass som Flying Blue Gold eller Skyteam Elite Plus
Jag uppskattar omnämnandet men det är som @Senator skriver, KLM business inom Europa är oftast väldigt dyra. Jag bokar normalt Air France business minst 21 dagar i förväg för bästa pris. Vid rerouting byter jag gärna till KLM, annars får jag hålla tillgodo med champagnen ombord Air France.
 

micsjo

Medlem
Jag skulle faktisk också tänka mig att åka mer KLM om det inte var så att deras affärsklasspriser inom Europa är så hutlöst dyra. Det skiljer över 6.000kr på rutten ARN-BCN-ARN. Ingen Fast Track är värt 6.000kr :) Air France är "bara" 3.000kr dyrare.

Lite OT men just KLM kan man köpa omvända biljetter. Dvs köp t/r från destinationen om du åker rimligt ofta så kan du börja med en enkel dit på första resan. Inte alltid men ofta mkt billigare i biz. Pendlade på det viset i ett halvår.
 

Hachans

Medlem
Pandemin är snart över. När man sover på ARN för att åka LH809 en tidig morgon i juli vill jag kunna glida ner i loungen och äta frukost. Ingen lust att stå i lång kö med folk utan EBG.

Och när pandemin är över och det är väntetider igen så kan LH bara säga till att de vill ha fast track på Arlanda igen. Som Senator skrev ovan skriver de ju att det är temporärt. Och när det faktiskt finns en risk igen att Lufthansa tappar resenärer på grund av väntetiden i kontrollen, så kommer det tillbaka.

Jag skulle dessutom bli lite småsur om jag blir påprackad och får betala för grejer jag faktiskt inte behöver. Typ fast track i en säkerhetskontroll som är tom.
 

chazzie

Medlem
Vi får hoppas de återinför Fast Track på ARN när flygandet återhämtat sig, generellt är LH Group en trevlig bekantskap i Business Class, de flesta av oss åker nog hellre något av LH Group-bolagen från Arlanda för vidare transport på diverse bonusresor ut i världen. Utöver det har de ofta acceptabelt prissatta biljetter i business intra-Europa också.
 
Ja det gäller hela Lufthansagruppen. Vår medlem @simon_says91 hade antingen tur eller eftersom det är ovisst vad som händer en EBG/EBD åker med Lufthansagruppen om man då får förmånen.

Men det skall gälla alla bolagen.
Flög från GOT Landvetter i torsdags med LOT Polish Airlines i deras premium economy och har EBD. Då var det inga problem att gå i Fast track heller.

Vet att en kollega flög i måndags från Landvetter med Lufthansa i business (C klass, dyr biljett) och har EBD, han fick inte Fast track.
 
Flög LH förra veckan i C och är RBD och då var det inga problem att gå i fast track så jag hoppas att STHLM situationen inte smittar av sig i GOT.
 

toer00

Medlem
Följdfrågan, har LH groups bolagen fortfarande kvar egen prio incheckning för business plus status pax på ARN?
Förut hade väl OS och LX egen incheckning och egen disk för status och C och LH gick via SAS? Men hur är det nu ?? (sista flyget var innan Covid, nov 2019). Bokad med OS till VIE i juli.
 

fcx

Medlem
Följdfrågan, har LH groups bolagen fortfarande kvar egen prio incheckning för business plus status pax på ARN?
Förut hade väl OS och LX egen incheckning och egen disk för status och C och LH gick via SAS? Men hur är det nu ?? (sista flyget var innan Covid, nov 2019). Bokad med OS till VIE i juli.
Det var länge sedan det försvann. SAS sköter allt.
 
Toppen