Senaste nytt

Fast Track borttaget på Arlanda för Lufthansa Business?

pswe

Medlem
Ja det gäller hela Lufthansagruppen. Vår medlem @simon_says91 hade antingen tur eller eftersom det är ovisst vad som händer en EBG/EBD åker med Lufthansagruppen om man då får förmånen.

Men det skall gälla alla bolagen.
För vad det är värt så är informationen från SAS fortsatt på hemsidan att ebd/ebg som flyger StarAlliance har fasttrack från Skandinavien.
 

Hachans

Medlem
För vad det är värt så är informationen från SAS fortsatt på hemsidan att ebd/ebg som flyger StarAlliance har fasttrack från Skandinavien.

Prova, tidigare har detta enbart gällt SAS Fast Track, som finns i Köpenhamn (och kanske i Oslo? har inte rest därifrån på länge) men i Stockholm är det Swedavia.

Sen litar jag personligen inte på att SAS upprätthåller infon på sina sidor.
 

Senator

Moderator
Till LH-teamet som läser detta; Jag väljer hellre KLM just nu pga ert beslut.

Jag skulle faktisk också tänka mig att åka mer KLM om det inte var så att deras affärsklasspriser inom Europa är så hutlöst dyra. Det skiljer över 6.000kr på rutten ARN-BCN-ARN. Ingen Fast Track är värt 6.000kr :) Air France är "bara" 3.000kr dyrare.

Bedrövligt av Lufthansagruppen kan jag tycka, men för mig är det åter igen intressant hur mycket krångligare allt verkar vara där SAS är den starka hemmaplanspelaren. Liksom inget krångel i Brussels (SN), Zürich (LX), VIE (OS) eller FRA/MUC med Lufthansa som "värd". Där får alla med premium och Star Gold en bra och likvärdig upplevelse. Men CPH/ARN/OSL där är det massor av käbbel. Det säger en del om SAS som lokal värd för Star Alliance i Skandinavien.
 
Jag hade gissat att Lufthansa primärt betalade per passagerare som använder Fast Track. Eftersom man med hänvisning till färre antal passagerare nu drar in denna förmån tolkar jag det som den fasta kostnaden istället inte är försumbar.

Ingen revolutionerande information på något vis men fann det lite intressant.
 
Jag skulle faktisk också tänka mig att åka mer KLM om det inte var så att deras affärsklasspriser inom Europa är så hutlöst dyra. Det skiljer över 6.000kr på rutten ARN-BCN-ARN. Ingen Fast Track är värt 6.000kr :) Air France är "bara" 3.000kr dyrare.

Bedrövligt av Lufthansagruppen kan jag tycka, men för mig är det åter igen intressant hur mycket krångligare allt verkar vara där SAS är den starka hemmaplanspelaren. Liksom inget krångel i Brussels (SN), Zürich (LX), VIE (OS) eller FRA/MUC med Lufthansa som "värd". Där får alla med premium och Star Gold en bra och likvärdig upplevelse. Men CPH/ARN/OSL där är det massor av käbbel. Det säger en del om SAS som lokal värd för Star Alliance i Skandinavien.
Eller kan det vara så att SAS/LH/etc. betalar för "sina" medlemmar på de ställena, medans LH inte vill betala på ARN? Vore intressant att få reda på hur det ligger till egentligen.
 

Senator

Moderator
Eller kan det vara så att SAS/LH/etc. betalar för "sina" medlemmar på de ställena, medans LH inte vill betala på ARN? Vore intressant att få reda på hur det ligger till egentligen.

En bra fråga. Har någon i världen en "fixed cost" lösning medan andra en "per use" lösning? Min gissning är att ARN är en "per use" men samtidigt hur hanteras då t.ex. AMEX Plat/Cent som inte ligger med i en kod på boardingkortet?

Att Lufthansagruppen betalar är väl ingen tvekan, och just nu är betalningsvilja låg. Frågan är på vilket sätt? Men det som jag anser blir snävt är t.ex. platser som Newark, Chicago, Bangkok eller Singapore där en Star Gold (inkl. SAS EBG/EBD) kliver enkelt genom en Fast Track om man t.ex. åker United inrikes i USA. Men en United 1k som åker SAS Go på Arlanda får inte göra samma sak. Sen gissar jag att SAS inte debiteras för detta eftersom skanning av boardingkort på EWR/ORD sker vid TSA.
 

Canadien

Medlem
Till LH-teamet som läser detta; Jag väljer hellre KLM just nu pga ert beslut.

Har du varit på GOT eller Arlanda på sistone? Det är liksom ingen jättekö till security. Har max varit 2-3 minuters väntan i vanliga slowtracken när jag rest iår.

Edit: men jag håller med om att det är trist, speciellt om man inte sänker biljettpriset när man tar bort en förmån. Även om det är tillfälligt.
 
Toppen