Senaste nytt

Storbritannien inför Electronic Travel Authorization

Jag har läst fram och tillbaka i den screenshot som finns ovan och jag kan inte se någonstans att det krävs ETA vid byte i Storbritannien. Jag hittar bara att det behövs när man ska in i landet. Så det kanske inte är så illa som det målas upp.
 

ekf

Medlem
Jag har läst fram och tillbaka i den screenshot som finns ovan och jag kan inte se någonstans att det krävs ETA vid byte i Storbritannien. Jag hittar bara att det behövs när man ska in i landet. Så det kanske inte är så illa som det målas upp.
Fast det står i artikeln som länkas i första inlägget...

"Passengers required to get a permit under the new system would include those travelling to the UK for a short stay or transiting - changing planes - in the country."
 
Fast det står i artikeln som länkas i första inlägget...

"Passengers required to get a permit under the new system would include those travelling to the UK for a short stay or transiting - changing planes - in the country."

Hmmm... Ok den artikeln hade jag ju inte läst. Men det har jag nu. :)

Den mening du citerar är ju faktiskt det enda stället där transit nämns. I övrigt så refererar artikeln bara till immigration, dvs. att man tar sig in i landet.

Jag hoppas att det bara är ett missförstånd från journalistens sida. Det är ju inte helt ovanligt. Om så inte är fallet så håller jag med om att det här verkar helt horribelt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag har läst fram och tillbaka i den screenshot som finns ovan och jag kan inte se någonstans att det krävs ETA vid byte i Storbritannien. Jag hittar bara att det behövs när man ska in i landet. Så det kanske inte är så illa som det målas upp.

På sidan Homer länkar till, från själva regeringen, står iaf

Laying the groundwork for ETAs and e-visas
Visitors and transit passengers who do not currently need a visa for short stays, or who do not already have an immigration status prior to travelling, will be required to obtain an Electronic Travel Authorisation as an additional security measure.

New plan for immigration: legal migration and border control strategy statement (accessible web version) - GOV.UK
 

Homer

Medlem
...dvs en extra intäktsström till statskassan. Ska vi gissa att EU svarar med samma mynt för britter?

Redan på g.

Press corner | European Commission
18 March 2021
"The Commission welcomes today's political agreement between the European Parliament, the Council and the Commission on making the future European Travel Information and Authorisation System (ETIAS) interoperable with other EU information systems."


the ETIAS authorisation will cost €7, which will be a one-off fee,
and will be valid for 3 years and for multiple entries.


Svårt att tro att Brittisk motsvarighet för EU medborgare skulle bli dyrare.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Svårt att tro att Brittisk motsvarighet för EU medborgare skulle bli dyrare.

Bortsett från att det de redan har är betydligt dyrare och att det specifikt står där att alla länder ska betala samma pris.

Det är givetvis möjligt att priset sänks när fler länder läggs till.
 
Toppen