Senaste nytt

Storbritannien inför Electronic Travel Authorization

fcx

Medlem
Tror inte det här kommer att påverka resande till eller igenom Heathrow nämnvärt, det är ju alltid elektronisk passkontroll oavsett transfer eller slutdestination. Att en gång om året registrera en ESTA är ju inte mycket till extra besvär jämfört med att köa till passkontrollen. Oavsett om det är till T5 eller T2.
Visst, men det är ju en timme om året / vartannat år och 5-15 £ som man kunde ha lagt på annat än att förbereda resor hemma
 
En timme? :eek: hur gör du ESTA? ;)

Jag tror ju inte att timme + 5-15£ om året kommer att mätbart påverka turism/affärsresor/transfer genom UK, men det är ju bara min personliga åsikt.
 

ekf

Medlem
En sak är ju att det gäller vid resor till/från UK, men en helt annan vid transfer. För normalt resande kanske det mest blir ett (i varierande grad) irritationsmoment, men vid irrops så faller i princip all routing via UK bort såvida det inte går att få svar på stående fot (vilket jag betvivlar)...
 

M.K

Medlem
UK passerar Sverige med nya flygskatter och annat som bygger murar och försvårar resande. Trist trend.

Jag tror faktiskt att andra vinner på detta. Det återstår nu att se vad ETA skatten börjar på. £14?
 

fcx

Medlem
En timme? :eek: hur gör du ESTA? ;)

Det tar ju inte en timme från att man börjar att skriva ansökan tills att den är färdig. Men räkna in tiden för att ta reda på att man behöver göra en ansökan, tiden för att hitta rätt ansökningssida, av och till kolla att tillståndet gäller för resesällskapet (inklusive svara på frågor från mindre beresta) och annan administration så kommer man nog upp i en timme.


Jag tror ju inte att timme + 5-15£ om året kommer att mätbart påverka turism/affärsresor/transfer genom UK, men det är ju bara min personliga åsikt.

Håller helt med, bara ett irritationsmoment.
 

Homer

Medlem
New plan for immigration: legal migration and border control strategy statement (accessible web version) - GOV.UK


Finns säkert mer av betydelse, men här är några punkter

60. As part of the universal permission to travel, we will introduce an Electronic Travel Authorisation (ETA) scheme. Our ETA scheme will be fully in place by the end of 2024, and we expect to process up to 30 million ETA applications per year, based on pre Covid-19 arrivals. As a result, we intend to make the process for granting an ETA application largely automated. However, complex or adverse decisions will always be taken by a trained officer or caseworker.


We will begin work with selected air carriers for those passengers who currently travel with an Electronic Visa Waiver with a view to begin initial testing by autumn 2021
 

NyfikenGrau

Medlem
Fylla i ett ETA är inga problem för "oss", men jag kan tänka mig en del jag känner som drar sig för att flyga via LHR när de får nys om detta. Finns ändå så mycket att planera kring en resa att man inte behöver ett problem till i onödan när det finns alternativ. Tror alltså det kommer slå hårdast på transit, de som verkligen vill till UK i sig kommer fylla i och betala.
 

M.K

Medlem
Jag sökte runt lite och ETA finns redan för fyra länder. Detta kommer helt klart minska turismen för att inte tala om transfers. Värre än jag trodde!

-Gäller sex månader men bara för en resa!
-kostnad £30 per person, även barn.

Ni tror inte många, t ex tvåbarnsfamiljer (£120) drar sig för ett byte i UK med denna extrakostnad? Förutsatt att denna information är korrekt.

9E404A99-F678-4086-9439-BBBB99C992B4.jpeg BEE3A7B9-832C-4D03-9FF6-8C981F4A1F59.jpeg
 

ekf

Medlem
-Gäller sex månader men bara för en resa!
-kostnad £30 per person, även barn.
Det kan ju bli riktigt omsidigt vid t&r via UK, en ansökan för utresan och en för hemresan. Hur gör man på hemvägen om man inte får svar i tid (eller nekande svar)?
60 GBP är dessutom en inte oansenlig summa i förhållande till vad en ekonomibiljett över Atlanten kan gå på...
 
Toppen