Senaste nytt

Storbritannien inför Electronic Travel Authorization

Fredrik

Medlem
Den brittiska inrikesministern Priti Patel har meddelat att landet kommer införa ett nytt system för inresor likt det amerikanska ESTA eller kanadensiska ETA.

Enligt BBC kommer det också gälla transit på brittiska flygplatser.

Passengers required to get a permit under the new system would include those travelling to the UK for a short stay or transiting - changing planes - in the country.

New border scheme will make UK safer, says Priti Patel - BBC News
 

Fredrik

Medlem
...dvs en extra intäktsström till statskassan. Ska vi gissa att EU svarar med samma mynt för britter?

Det är något liknande på gång för Schengen. Daily Mail var upprörda häromåret över detta.

Jag tycker generellt att allt sånt här är trist men det som är intressant i det här fallet är att britterna pratar om ETA för transit.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Ping

Medlem
Fast....
"Under the plan, all visitors without a visa or immigration status will have to apply for an Electronic Travel Authorisation (ETA) before coming to the UK."

Svenska medborgare behöver ju inte ansöka som jag förstår det korrekt då vi kan turista i 6månader. Borde väl vara samma för större delen av EU.
 

Fredrik

Medlem
Fast....
"Under the plan, all visitors without a visa or immigration status will have to apply for an Electronic Travel Authorisation (ETA) before coming to the UK."

Svenska medborgare behöver ju inte ansöka som jag förstår det korrekt då vi kan turista i 6månader. Borde väl vara samma för större delen av EU.

Det för såna som oss som detta är till för. Vitryssar, uzbeker och liknande söker visum.

Vill du flyga B A till USA så söker du ETA.
 

Ping

Medlem
Ouch läste på lite fler källor, verkar som ni säger att förslaget även gäller alla EU medborgare.

Får väl hoppas det inte går igenom annars blir det nog dramatisk minskning av weekendresor till UK för min del. Låter väldigt krångligt att det ska gälla transfer också.
Om det går igenom får man ju gratulera Lufthansa som lär ta marknad från British airways.
 

Thornado

Medlem
Får väl hoppas det inte går igenom annars blir det nog dramatisk minskning av weekendresor till UK för min del.

Fast det är väl troligt att det kommer funka på liknande sätt som ESTA till USA, dvs att godkänt ETA gäller i 2 år (eller någon annan tidsperiod). Dvs 10 weekendresor under denna period blir inte besvärligare än en weekendresa i så fall.
 
Det där måste väl innebära att transfer på Heathrow blir väldigt mycket mindre attraktivt för alla EU/Schengen-medborgare? De klarar sig kanske utan den där tredje banan på Heathrow trots allt... ;)

Ouch läste på lite fler källor, verkar som ni säger att förslaget även gäller alla EU medborgare.

Får väl hoppas det inte går igenom annars blir det nog dramatisk minskning av weekendresor till UK för min del. Låter väldigt krångligt att det ska gälla transfer också.
Om det går igenom får man ju gratulera Lufthansa som lär ta marknad från British airways.

Tror inte det här kommer att påverka resande till eller igenom Heathrow nämnvärt, det är ju alltid elektronisk passkontroll oavsett transfer eller slutdestination. Att en gång om året registrera en ESTA är ju inte mycket till extra besvär jämfört med att köa till passkontrollen. Oavsett om det är till T5 eller T2.
 
Toppen