Senaste nytt

Champagnetråden

GOTBound

Medlem
ABD7B8BE-82A3-49E2-A003-39F19BE3CE6B.jpeg


Pierre Gimonnet Fleuron BdB 2014 Premier Cru

Femte flaskan ur Champagnehusets Collection MdSM.
Doft av russin dock väldigt svag i smaken direkt vid första glaset, smak av russin och lite nötig.
Efter sedvanliga 10-15 min i rumstemperatur öppnar vinet upp dig och får betydlig tydligare smak av russin och marsipan med en viss aggressiv syra och alkohol smak.
Enlig mig bör vinet vila ett antal år till innan det konsumeras.
 

kristerj

Medlem
Visa bifogad bild 118245

Pierre Gimonnet Fleuron BdB 2014 Premier Cru

Femte flaskan ur Champagnehusets Collection MdSM.
Doft av russin dock väldigt svag i smaken direkt vid första glaset, smak av russin och lite nötig.
Efter sedvanliga 10-15 min i rumstemperatur öppnar vinet upp dig och får betydlig tydligare smak av russin och marsipan med en viss aggressiv syra och alkohol smak.
Enlig mig bör vinet vila ett antal år till innan det konsumeras.
Dricker ur samma låda som GOTBound. Jag gillade denna, väl balanserad och utmärkt som aperitif .
Pertois_moriset.jpg
 

GOTBound

Medlem
F1B94B5A-1FC1-4711-852D-84C87A4997C0.jpeg

Bernard Doyard Cuvée Brut Réserve NV

En ny bekantskap, väldig trevlig.
Svag doft, aggressiv i kolsyra och en fruktig smak åt det tropiska hållet.
Efter sedvanliga 10-15 i rumstemperatur drar doften åt mogna äpplen och en viss peprighet. Smaken öppnar upp och är fortsatt fruktig men med en angenäm syra samt en vi peprighet även i smaken.

Ett fräscht vin med annorlunda smakpalett som känns modern och nyskapande.
 

Rickard_O

Medlem
Firar halvt decennium med sambon idag, tänkte att vilken dag passar bättre att bli av med sin prestigeoskuld än denna?

Blev förvånad över hur ”blek” den är i smaken, efter ett litet tag så blir den mycket mer komplex, men långt ifrån vad jag förväntade mig.
Det som överraskade mest var hur pass välbalanserad den känns, smak och bubblorna håller en så fin nivå att det är något man inte upplevt tidigare.
6655F646-5F87-4F53-8EF8-946BC371E08E.jpeg
 
Toppen