Senaste nytt

Ut på tur mot diamond

ilon

Medlem
Är inte pilot och har inget 100% svar på din fråga men spontant tror jag det upplevs långsammare eftersom man sitter högre i en A320 och den är klumpigare med sin vingbredd och tyngd.

Det känns ju mer som att åka bil ute på tarmac när man kommer typ i en ATR/CRJ/Avro100. Farten ökar direkt på gaspådrag, man saktar inte ner planet så mycket innan man svänger utan tar kurvor i farten och genar mer. Tycker också det är oftare man får en rullande start på de mindre planen men det kanske bara är inbillning. Allt detta bidrar till känslan av en smidig taxning tänker jag.

Jag är benägen att hålla med, om det inte vore så att vi hinner upp framför liggande A320, och då anpassar farten märkbart resten av sträckan.
Jag tror således att det inte bara är upplevd fart (vilket du såklart har rätt i är en faktor i jämförelsen).

Jobbar ju inte heller jag som pilot, och kan inte minnas de siffror jag sett tidigare.
 

Fredde18

Medlem
Det slår mig åter igen hur långsamt taxningen med A320 går jämfört med ATRen. Jag funderar om det är piloternas beslut, är rent tekniskt, eller om de olika planen har olika tillåten hastighet under taxning?
En enkel förklaring är ju större maskin ger längre bromssträcka, varför man inte kan gasa på lika mycket med den större kärran. Man vill ju gärna hinna få stopp om något oförutsett händer samt slippa slita på bromsarna. Taxar du långsamt kan du till del i stället "motorbromsa" till stopp. Om man tar minskat gaspådrag som faktor vid inbromsning ger också propeller snabbare och bättre verkan jämfört med en jetmotor. Så propeller-plan kan kosta på sig att taxa lite snabbare.

Noshjulets konstruktion kan också vara en begränsande faktor.

Max samt rekommenderad taxi-fart framgår i "instruktionsboken" för respektive flygplans-typ.

Men nu återgår vi till att följa dina galenskaper tycker jag! ;)

(Nej, jag är inte trafikpilot. Har enbart några 100h i mindre propeller-plan. Arbetar dock som grönklädd Hkp-pilot.)
 

ilon

Medlem
Så står jag då plötsligt här, med allt folk i gate 11, och ska åter upp i luften!
IMG_20210512_141802.jpg


Dåligt med sömn och ett par vändor i luften de senaste dagarna börjar ta ut sin rätt, och jag börjar känna mig lätt mosig i skallen. Jag reagerar samtidigt på hur oförskämt bra jag mår, alla vändor med ATR till trots. Måste dock erkänna att jag börjar få lite problem med att hålla isär vilken flygplats jag befinner mig på, utan faktiskt måste tänka till!

Boarding sker in i en medelhavstempererad Liv Viking, där jag hälsar på en för mig ny besättning och slår mig ner på 12A. Denna gång är det i en kärra med nya liveryn, och jag undrar var tusan motorn är varje gång jag kikar ut genom fönstret!
IMG_20210512_143429.jpg


Vi får en väldigt ordentlig, om än vad som kändes improviserad genomgång för nödutgångsraderna.

På väg mogät 19L bjöds vi på lite sightseeing av T2, som var slående öde. Såg en kärra från rödnosen längst bort, som hade fått vitmålad tail, men kunde inte urskilja reg mer än att det började på ln.
Körde även förbi ett par SAS kärror som stod på förvaring, varav flera med helblå tails. Vet någon orsaken till att så många har helt blå tails?

Nytt crew, som även dem stannar till med serveringsvagnen och frågar VAD jag vill ha att dricka, efter att till varandra ha bekräftat "det var 11 och 12 A va?".
Fick bli ytterligare en Ringi och konstaterat att vi tydligen är fler diamonds ombord :p

Efter att ha fått lite jobb avklarat iordningställs kabinen för landning och vi går ner mot Landvetter, där vädret nu till slut ordnat till sig!
IMG_20210512_153138.jpg


Dagens överraskning kom när vi skulle ut, då en i crew helt sonika utbrast "okej, då kan vi smyga igång"! Bortblåst var de det uppstyrda 5-15 rader i taget som alla tidigare crew kört.

Skedde dock hyfsat ordnat de första 15 raderna, och folkväntade tills det var tomt framåt innan de reste sig upp :) när jag tittade bakåt såg det doch ut precis som vanligt! :p

ARN GOT SK 161 14:40 15:40 A320Neo avklarad!
 

ilon

Medlem
Till slut, efter 3 dagar och 15 flighter så år slutet nära! Dagens sista flight sker med SE-ROU, retur med samma kärra och crew (tror jag iaf först)!
IMG_20210512_155307.jpg


Boarding sker, och då jag inte står ivägen så plockar jag direkt fram datorn och lägger den i det lilla minifacket som finns på rad 11.

Genomgången för nödutgång är denna gång minimal, och i stil med "ni sitter vid en nödutgång, och om det händer något så är det erat ansvar att öppna den, är ni bekväma med det?" snacka om skillnad.

Noterar till min förvåning att de faktiskt bytt crew, och skillnaden är markant! Det nya är betydligt äldre, även om det första inte var purfärskt det heller, och får mig osökt att tänka på vad en ur crew ur XFly sagt, att alla anställda efter 1999 fått gå.
Efter säkerhetsgenomgången så drar de dessutom hur de önskar att folk ska bete sig vid avstigning (börja framifrån, 5 rader i taget, vänta på framförvarande) och jag får känslan att de tänker att det ska räcka så.

Nåja, vi taxar iaf bort och lyfter relativt omgående.
IMG_20210512_161849.jpg


Området kring Landvetter är bra vackert, vilket ju iofs det mesta är från luften :p
IMG_20210512_162022.jpg


När serveringen så börjar sker den som vanligt framme i plus, men i minus backar bara en ur crew sakta genom kabinen och säger frågande "snacks..? Läsk..?". När hon kommit fram till plus och är på väg tillbaka lyckas jag få hennes uppmärksamhet och ber om en Ringi, som jag får serverad utan knussel.

Känns som att detta crew rationaliserar saker rätt så kraftigt, och det inte alltid till det bättre. Det känns på något vis som att de är lite trötta, men det kan såklart vara dagsformen eller en schemaändring i sista minuten med.

Hem till Stockholm lyckas dem iaf föra oss, och vi landar 17.01 på nu välbekanta 19L och taxar bort till terminalen i strålande solsken och klarblå himmel!

Nu är alltså sista flygningen för dagen (och den här omgången) avklarad!
GOT ARN SK 162 16:10 17:10 A320Neo
 

ilon

Medlem
Dags att nyttja lounge-on-arrival en sista gång, sedan hemfärd med bil!

Vad passar då bättre att göra under maten än att summera dagen? Flygplan har jag ju redan fått se både ut- och insida på idag!
IMG_20210512_172644.jpg


GOT ARN SK 140 6:20 7:30 ATR72
ARN GOT SK 2151 8:15 9:15 A320Neo
GOT ARN SK 142 9:45 10:45 A320Neo
ARN GOT SK 161 14:40 15:40 A320Neo
GOT ARN SK 162 16:10 17:10 A320Neo

Totalt 20 segment, plus 3 inställda(, plus en vaskad), med andra ord 23 segment idag!
Med måndag och tisdag är det 16 flighter som flugits, vilket med 4x segment ger 64, plus 9 flighter inställda men kreditera de med 1x segment..

Totalt alltså 73 segment mån-ons!
17 segment, eller 5 flighter kvar!

Tack för att ni följt mig såhär långt, fortsättning följer.. :p
 

Tobbe.O

Medlem
Så står jag då plötsligt här, med allt folk i gate 11, och ska åter upp i luften!
Visa bifogad bild 118354

Dåligt med sömn och ett par vändor i luften de senaste dagarna börjar ta ut sin rätt, och jag börjar känna mig lätt mosig i skallen. Jag reagerar samtidigt på hur oförskämt bra jag mår, alla vändor med ATR till trots. Måste dock erkänna att jag börjar få lite problem med att hålla isär vilken flygplats jag befinner mig på, utan faktiskt måste tänka till!

Boarding sker in i en medelhavstempererad Liv Viking, där jag hälsar på en för mig ny besättning och slår mig ner på 12A. Denna gång är det i en kärra med nya liveryn, och jag undrar var tusan motorn är varje gång jag kikar ut genom fönstret!
Visa bifogad bild 118355

Vi får en väldigt ordentlig, om än vad som kändes improviserad genomgång för nödutgångsraderna.

På väg mogät 19L bjöds vi på lite sightseeing av T2, som var slående öde. Såg en kärra från rödnosen längst bort, som hade fått vitmålad tail, men kunde inte urskilja reg mer än att det började på ln.
Körde även förbi ett par SAS kärror som stod på förvaring, varav flera med helblå tails. Vet någon orsaken till att så många har helt blå tails?

Nytt crew, som även dem stannar till med serveringsvagnen och frågar VAD jag vill ha att dricka, efter att till varandra ha bekräftat "det var 11 och 12 A va?".
Fick bli ytterligare en Ringi och konstaterat att vi tydligen är fler diamonds ombord :p

Efter att ha fått lite jobb avklarat iordningställs kabinen för landning och vi går ner mot Landvetter, där vädret nu till slut ordnat till sig!
Visa bifogad bild 118358

Dagens överraskning kom när vi skulle ut, då en i crew helt sonika utbrast "okej, då kan vi smyga igång"! Bortblåst var de det uppstyrda 5-15 rader i taget som alla tidigare crew kört.

Skedde dock hyfsat ordnat de första 15 raderna, och folkväntade tills det var tomt framåt innan de reste sig upp :) när jag tittade bakåt såg det doch ut precis som vanligt! :p

ARN GOT SK 161 14:40 15:40 A320Neo avklarad!

Finns några B737-800 med blå tails som står på Arlanda som är på väg att lämna flottan :)
 

trekker

Medlem
Kul läsning, tack för att vi fick följa med. Som jag skrev i @Skogi s resa, sjukt vad ni håller på med och speciellt i en pandemi. Men den som frivilligt sitter och tröskar in en ATR får min fulla beundran, idioti eller hjältemod är väl frågan. Synd på antiklimaxet med sista flighten inställd.
 
Toppen