Senaste nytt

Högre skatter och avgifter till USA (?)

Bokade just en ARN-MIA-ARN och fick betala följande skatter (1 pax).
Ni som vet, är det något som är galet med detta eller helt i sin ordning?

upload_2021-5-4_10-37-32.png
 

Homer

Medlem
Det är sant.
Missade att diskussionen specifikt berörde rena SAS bonusresor.
Där visas inte skatterna längre för mig heller.


Det måste ju handla om bonusresor till USA i allmänt, bokade via SAS, för även
på din bokning har de ju tagit ut skatten. (Det är väl en bonusresa?)

När gjorde du den?

SAS skatter.jpg
 
Last edited:

RickardG

Medlem
Det går naturligtvis att be om referens till när den ändringen skulle ha skett,
för det är naturligtvis ett officiellt beslut om det är riktigt.


En annan möjlighet är att kontakta kundservice hos U.S. Department of Transportation
hänvisa till deras skrivelse/beslut om Lufthansa, säga att det är ett statligt flygbolag i norra Europa som
nu tar ut avgiften och fråga om det är enligt reglerna.
Jag gick vidare med ditt råd och kontaktade ”U.S. Department of Transportation's Office of Aviation Consumer Protection” för att få en kommentar enligt ovan. Nu är det bara att vänta och se. Jag har själv bokningar på totalt 7 t/r under 2021 där SAS lagt på avgiften så det finns personligen en liten slant att spara om det går att få tillbaka pengarna.

Edit: Fick bekräftelse nu, och svaret kan dröja ”several weeks”, så ni behöver inte poppa popcornen än
 
Jag gick vidare med ditt råd och kontaktade ”U.S. Department of Transportation's Office of Aviation Consumer Protection” för att få en kommentar enligt ovan. Nu är det bara att vänta och se. Jag har själv bokningar på totalt 7 t/r under 2021 där SAS lagt på avgiften så det finns personligen en liten slant att spara om det går att få tillbaka pengarna.

Edit: Fick bekräftelse nu, och svaret kan dröja ”several weeks”, så ni behöver inte poppa popcornen än
Tack! Jag kan bjuda på popcornen när det är dags :)
 

trygve

Medlem
Intressant! När gjorde du bokningen? Jag ändrade en gammal bokning i onsdags och fick då betala ytterligare 322 kr i skatt.

Jeg oppdaget dette i kveld. Gjorde et testsøk etter å ha sett en "vellykket booking"-post på annet forum hvor avgiftene var tilbake på gammelt nivå.
 

RickardG

Medlem
Fick svar nu. Goddag yxskaft. Jag bad om en sammanställning av vad jag betalat i skatter och avgifter för en av mina bokningar, och nämnde specifikt den del jag tror debiterats felaktigt. Fick till svar att det enda jag kan få är en totalsumma på vad jag betalat.

Svarade att de enligt lag är skyldiga att kunna redogöra för vad jag debiterats, så nu får vi se vad nästa återkoppling blir...
 
Toppen