Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Kimmen00

Medlem
Nu öppnar Stockholm en ny grupp, 1971 eller tidigare kan vaccinera sig, så där anslöt en stor skala vänner. Själv får jag vänta lite till. Men det är ju nu ketchupen ska ut ur flaskan och nu händer det.

Jag siktade på att tidigast ha fått en dos vaccin lagom till midsommar, nu kanske vi är fullt vaccinerade i Juni. Detta tillsammans med ett fint intyg i min smartphone känner vi att nog ska det bli resa av i år. Hoppas vi ser samma i alla regioner.

De bilder som delas här om smittspridning är ju tyvärr missvisande, det beror helt på vilka du testar och hur många tester du gör.
Delar istället en bild på vaccinering. Sverige ger sig inte, vi vaccinerar bland de bästa i EU

Visa bifogad bild 118307
Jag har följt Covid slaviskt i 16 månader, satt på Phuket's flygplats när jag för första gången läste om utbrottet i Kina, det var i Januari 2019 och då, och där kändes det väldigt nära inpå med tanke på hur många kineser som semestrar i Thailand. Men nu vänder det.
Börsen går åt helvete, men jag bryr mig inte. Det finns hopp nu. Vad är ett år av 80. Ska nog ta en wirre tror jag.

Börsen åt h-e??
Då är det nog inte bara en wirre för mycket.. Börsen går som tåget. :D:D
 

Bamse35

Medlem
Var kan man hitta en sammanställning på länder som ej kräver PCR-test utan nöjer sig med antigen eller annan billig och snabb typ (eller inget testkrav alls)?

Jag har också hållt ögonen öppna för det. Här har du en bra lista.
Countries Reopening Their Borders For Tourism: The Complete List - Travel Off Path

Problemet är ju att man oftast flyger via hubbar som FRA och Tyskland kräver test, även vid transit.
Så man måste hitta länder som inte kräver test vid transit och sen vidare till destinationen. Senast jag kollade så är det typ 6-7 länder som inte kräver något test.
 
Jag har också hållt ögonen öppna för det. Här har du en bra lista.
Countries Reopening Their Borders For Tourism: The Complete List - Travel Off Path

Problemet är ju att man oftast flyger via hubbar som FRA och Tyskland kräver test, även vid transit.
Så man måste hitta länder som inte kräver test vid transit och sen vidare till destinationen. Senast jag kollade så är det typ 6-7 länder som inte kräver något test.

Som jag förstod frågan så var antigen (rapid?) test okej och då funkar det med transit i Tyskland med antigen test. Om man inte kommer från ett så kallat virus variant land/område

Polen har krav på 48h antigen test, då kan man åka med SAS via CPH (som har samma 48h antigen krav) , kort restid och som jag läste mig till är tidsplanen att de ska öppna upp mer och mer från slutet på maj.
 
Skrattade gott idag när jag fick mejl från Malaysian Airlines om att jag fått en voucher utställd för ett inställt flyg KUL-SIN. Det var en del av min inställda, och numera bortglömda, påskresa april 2020. Snacka om att MH har en backlog... Nu hoppas jag bara att vouchern går att nyttja innan giltighetstiden går ut 2022-06-30.
 

tidyverse

Medlem
Snart dags för UD revidera den generella reseavrådan som gäller till 31 maj. Det skulle vara välkommet om de kunde ge grönt ljus till åtminstone några nya länder, men sannolikheten är väl inte så hög. Gissar på förlängning av nuvarande avrådan till 31 augusti.
 
Toppen