Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

D

Deleted member 30163

Guest
Ganska absurt om man inte anses vaccinerad efter 6 mån..
som jag skrev i min kommentar ovan. i så fall är det ju ingen större idé att vi vaccinerar i överhuvudtaget. Informationen måste vara fel eller har översatts fel. Allt annat är orimligt.
 

Hachans

Medlem
Nu är jag inte expert här alls, men tror inte antingen-test visar tidigare infektion. Jag vet folk som använder sig av antigentest inför resor för att visa att de inte är smittade, som haft covid innan. Antigentest är även det som används på min arbetsplats om man kommer in, och det funkar ju inte om den visar positivt för även de som tidigare haft covid men tillfrisknat.

Tror att Gotbound blandade ihop antigen och antikroppstest bara!
 

RickardG

Medlem
Ja, så skulle jag tolka det ordagrant.

Det är lite otydligt om det är 6 mån från fullföljd vaccinationscykel (alltså från minuten man får spruta nr. 2) eller om det är 6 mån från utfärdat "Green pass" och att det får fortlöpa viss tid mellan spruta och ansökt "Green Pass".

Troligen är det ändå från spruta nr.2 för annars innebär det att om man får Green Pass idag, så kan det ha fortlöpt 11-12 mån vid slutet på dess giltighet (om man var väldigt tidigt med att få en spruta).
Nu har jag också läst några italienska källor och jag instämmer i @Palazzi s analys. Jag tolkar det som att man får ett pass med en giltighetstid på 6 månader efter att den sista dosen (normalt 2 doser) tagits. Jag antar att det är någon sorts försiktighetsprincip och att det mycket väl kan ändras framöver när kunskapsläget förändras, så man t.ex. ger längre giltighetstid.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Intressant att diskussionen som handlade om inresa till Italien nu handlar om utresa
 

RickardG

Medlem
Det börjar ljusna lite. Klar skillnad från förra veckan, även om just Sverige fortfarande är mörkrött.

0BCB9CD7-B32B-4428-9C71-70FFAD510580.png
 

Linmet

Medlem
Har någon hört några nyheter kring barn och vaccinpass?
Vårt exempel är att vi är två vuxna och två barn under 12 år i familjen. När vi är vaccinerade räknar vi med att resa ikapp det vi missat under pandemin. Nej, men i alla fall åka på några resor under året.
Låt oss säga att jag och min fru får ett grönt pass/coronapass eller vad det kommer kallas. Då tar jag för givet att vi kommer få ta med barnen in i länder där coronapass krävs.

vi lever på hoppet....
 

chazzie

Medlem
Då ingen vet exakt hur länge vaccinet verkar så är det väl så att länder "safe:ar" med 6 månader, visar det sig att det räcker 12 månader, eller, med gudarnas försyn, många år så kommer nog reglementet anpassas, de som öppnar nu är ändå länder som har en stor turismindustri, uppenbarligen behöver inte änder som Australien och NZ turister i samma utsträckning då de låter Closed-skylten hänga kvar medan de lutar sig tillbaka och har smittspridningen under kontroll inom länderna.

Jag tror vi får hoppas på lite Europa-resande nu i sommar och vinter, sen kanske under andra halvan av 2022 så börjar vi återgå till mer normala möjligheter att resa, förutsatt att smittspridningen går ned worldwide.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Nu öppnar Stockholm en ny grupp, 1971 eller tidigare kan vaccinera sig, så där anslöt en stor skala vänner. Själv får jag vänta lite till. Men det är ju nu ketchupen ska ut ur flaskan och nu händer det.

Jag siktade på att tidigast ha fått en dos vaccin lagom till midsommar, nu kanske vi är fullt vaccinerade i Juni. Detta tillsammans med ett fint intyg i min smartphone känner vi att nog ska det bli resa av i år. Hoppas vi ser samma i alla regioner.

De bilder som delas här om smittspridning är ju tyvärr missvisande, det beror helt på vilka du testar och hur många tester du gör.
Delar istället en bild på vaccinering. Sverige ger sig inte, vi vaccinerar bland de bästa i EU

Screenshot 2021-05-10 at 19.49.48.png

Jag har följt Covid slaviskt i 16 månader, satt på Phuket's flygplats när jag för första gången läste om utbrottet i Kina, det var i Januari 2019 och då, och där kändes det väldigt nära inpå med tanke på hur många kineser som semestrar i Thailand. Men nu vänder det.
Börsen går åt helvete, men jag bryr mig inte. Det finns hopp nu. Vad är ett år av 80. Ska nog ta en wirre tror jag.
 
Nu öppnar Stockholm en ny grupp, 1971 eller tidigare kan vaccinera sig, så där anslöt en stor skala vänner. Själv får jag vänta lite till. Men det är ju nu ketchupen ska ut ur flaskan och nu händer det.

Jag siktade på att tidigast ha fått en dos vaccin lagom till midsommar, nu kanske vi är fullt vaccinerade i Juni. Detta tillsammans med ett fint intyg i min smartphone känner vi att nog ska det bli resa av i år. Hoppas vi ser samma i alla regioner.

De bilder som delas här om smittspridning är ju tyvärr missvisande, det beror helt på vilka du testar och hur många tester du gör.
Delar istället en bild på vaccinering. Sverige ger sig inte, vi vaccinerar bland de bästa i EU

Visa bifogad bild 118307
Jag har följt Covid slaviskt i 16 månader, satt på Phuket's flygplats när jag för första gången läste om utbrottet i Kina, det var i Januari 2019 och då, och där kändes det väldigt nära inpå med tanke på hur många kineser som semestrar i Thailand. Men nu vänder det.
Börsen går åt helvete, men jag bryr mig inte. Det finns hopp nu. Vad är ett år av 80. Ska nog ta en wirre tror jag.
Januari 2019? Det verkar som att du kanske tagit en whiskey för mycket.... ;)
 
Toppen