Senaste nytt

Ronneby-Visby EBD intensivkvalificering

GOTBound

Medlem
Onsdag!

Jag trodde inte att det kunde bli galnare, jag trodde inte att det skulle gå att toppa gårdagens händelser. Oj oj oj, vad jag hade fel! :)

Upp klockan 04:30 för att hugga fakiren 05:01 i riktning Obbola. Det susar i huvudet efter gårdagens flygningar och jag märker ganska snabbt att jag är rätt så illa däven. Trots hunger och sömnbrist så anländer jag till Umeå Airport med humöret uppe. Besättningen, som vid det här lagret är väl bekanta med mitt utseende, önskade mig glatt godmorgon. :)

Umeå-Stockholm
SK027 A320
06:10 - 07:15
7/18 Segment


Strax efter take-off börjar jag känna av gårdagens konsekvenser på riktigt. Yrseln och illamåendet kommer som ett brev på posten. Ganska snabbt inser jag att denna flygningen enbart kommer att handla om överlevnad. Det är då till min stora förvåning som en av flygvärdinnorna dyker upp vid min plats med en frukostbox.

- Hej! Du flyger ju med oss så ofta, vill du ha lite frukost?
- Ja, jo tack gärna!

Resten av kabinen kollar på mig som om jag precis blivit helgonförklarad. Med ett ansiktsuttryck snarlikt följande BC-smiley ":eek:". Dem måste ju trott att man var Pandion, eller värre! Plötsligt försvinner all yrsel och kvar står jag med en ljuvlig frukostbox. Aldrig förr har jag varit så glad över en torr bulle och två skivor ost.

Jag vinkar adjö till besättningen och tackar för den fina servicen, helt omedveten om att våra vägar snart skall korsas igen!!

Stockholm-Luleå
SK1004 A320
08:15 - 09:30
8/18 Segment

Jag blippar mitt boardingkort och påbörjar således dagens andra resa som denna gången bär av mot Luleå (ping @stopover!!).

I dörren till flygplanet möts jag av, ja.. SAMMA BESÄTTNING!! Detta skulle alltså bli den femte gången som jag åkt med dem på två dagar! Ena dagen till Kiruna, andra till Umeå och nu till Luleå!! Jag vågar knappt titta dem i ögonen, men när dem får syn på mig utbrister dem "Där är han ju vår lille flygare, ska du med oss till Luleå också???", och jag som tyckte 4 gånger var pinsamt!!

Vid landning förbereder jag mig för ett riktigt maratonlopp genom ankomsthallen och säkerhetskontrollen för att inte fastna i Luleå. Jag säger "vi syns strax" till crew och sätter språng mot terminalen. Döm om min förvåning när jag kommer rätt ut på airside! Vad som skulle bli ett intensivt störtlopp blev istället en toalettpaus och rundvandring av flygplatsen.

Luleå-Stockholm
SK005 A320
10:00 - 11:20
9/18 Segment (1/2 avklarat!!)


Samma besättning på 6 flygningar i sträck, ingen kommer någonsin att tro på det här, tänker jag. Vid ombordstigning blir jag erbjuden, och detta är knappt så att jag själv tror på det nu i efterhand, en uppgradering till Plus!!!! Vid det här lagret börjar jag slentrianmässigt nypa mig själv i armen. Vad är det som händer?? Serveringsvagnen går på högvarv, purser kommer fram och sätter sig bredvid mig för en pratstund, tydligen har dem aldrig haft någon som har åkt med dem 6 gånger på raken tidigare (ganska förståeligt ändå). För några sekunder så kände jag mig som självaste Rickard Gustafsson, vilken service!

Besättningen, om ni mot all förmodan skulle läsa detta, tack för allt!

Underbart att läsa efter en lång och intensiv dag på kontoret [planeringsdag och on-site [även om det kändes som off-site] för första gången i år]. @Skogi vår hjälte!
 

jsn

Medlem
Onsdag!

Jag trodde inte att det kunde bli galnare, jag trodde inte att det skulle gå att toppa gårdagens händelser. Oj oj oj, vad jag hade fel! :)

Upp klockan 04:30 för att hugga fakiren 05:01 i riktning Obbola. Det susar i huvudet efter gårdagens flygningar och jag märker ganska snabbt att jag är rätt så illa däven. Trots hunger och sömnbrist så anländer jag till Umeå Airport med humöret uppe. Besättningen, som vid det här lagret är väl bekanta med mitt utseende, önskade mig glatt godmorgon. :)

Umeå-Stockholm
SK027 A320
06:10 - 07:15
7/18 Segment


Strax efter take-off börjar jag känna av gårdagens konsekvenser på riktigt. Yrseln och illamåendet kommer som ett brev på posten. Ganska snabbt inser jag att denna flygningen enbart kommer att handla om överlevnad. Det är då till min stora förvåning som en av flygvärdinnorna dyker upp vid min plats med en frukostbox.

- Hej! Du flyger ju med oss så ofta, vill du ha lite frukost?
- Ja, jo tack gärna!

Resten av kabinen kollar på mig som om jag precis blivit helgonförklarad. Med ett ansiktsuttryck snarlikt följande BC-smiley ":eek:". Dem måste ju trott att man var Pandion, eller värre! Plötsligt försvinner all yrsel och kvar står jag med en ljuvlig frukostbox. Aldrig förr har jag varit så glad över en torr bulle och två skivor ost.

Jag vinkar adjö till besättningen och tackar för den fina servicen, helt omedveten om att våra vägar snart skall korsas igen!!

Stockholm-Luleå
SK1004 A320
08:15 - 09:30
8/18 Segment

Jag blippar mitt boardingkort och påbörjar således dagens andra resa som denna gången bär av mot Luleå (ping @stopover!!).

I dörren till flygplanet möts jag av, ja.. SAMMA BESÄTTNING!! Detta skulle alltså bli den femte gången som jag åkt med dem på två dagar! Ena dagen till Kiruna, andra till Umeå och nu till Luleå!! Jag vågar knappt titta dem i ögonen, men när dem får syn på mig utbrister dem "Där är han ju vår lille flygare, ska du med oss till Luleå också???", och jag som tyckte 4 gånger var pinsamt!!

Vid landning förbereder jag mig för ett riktigt maratonlopp genom ankomsthallen och säkerhetskontrollen för att inte fastna i Luleå. Jag säger "vi syns strax" till crew och sätter språng mot terminalen. Döm om min förvåning när jag kommer rätt ut på airside! Vad som skulle bli ett intensivt störtlopp blev istället en toalettpaus och rundvandring av flygplatsen.

Luleå-Stockholm
SK005 A320
10:00 - 11:20
9/18 Segment (1/2 avklarat!!)


Samma besättning på 6 flygningar i sträck, ingen kommer någonsin att tro på det här, tänker jag. Vid ombordstigning blir jag erbjuden, och detta är knappt så att jag själv tror på det nu i efterhand, en uppgradering till Plus!!!! Vid det här lagret börjar jag slentrianmässigt nypa mig själv i armen. Vad är det som händer?? Serveringsvagnen går på högvarv, purser kommer fram och sätter sig bredvid mig för en pratstund, tydligen har dem aldrig haft någon som har åkt med dem 6 gånger på raken tidigare (ganska förståeligt ändå). För några sekunder så kände jag mig som självaste Rickard Gustafsson, vilken service!

Besättningen, om ni mot all förmodan skulle läsa detta, tack för allt!
Ibland räcker inte ett vanligt gilla riktigt till, här skulle jag vilja ge ett stort hjärta eller liknande!
 

Skogi

Medlem
Stockholm - Ronneby
SK1131 ATR 72-600
14:15-15:30
10/18 Segment


Snacka om att gå från att sväva på moln till att tömma blåsan i motvind. Skakig tur ned till Ronneby, bonusen var att man fick se se några av planen från F17 som hade landat precis innan oss, annars var detta nog den tråkigaste turen hittiltis.

Ronneby - Stockholm
SK1132 ATR 72-600
16:00-17:10
11/18 Segment


Bytet i Ronneby gick snabbt. Det tog 4 minuter och 3 sekunder från att jag steg av på planet tills att jag var igenom säkerhetskontrollen igen, och med denna rekordtid norpar Ronneby förstaplatsen från Kiruna på 6 min. Båda kan självklart slänga sig i väggen i jämförelse med Luleå/Arlanda/GOT/MMX där man hamnar airside direkt. Än sålänge ser tabellen ut så här:

Skogi’s turn-around timer (mer flygplatser kommer!!)

Arlanda - Airside
Malmö- Airside
Göteborg - Airside
Luleå - Airside
Ronneby - ca. 4 min
Kiruna - ca. 6 min
Umeå - ca. 9 min

Vi får se hur återstående flygplatser kvalar in, spänningen är olidlig!!

Stockholm - Kalmar
SK197 ATR 72-600
17:45 - 18:55
12/18 Segment (2/3 avklarad!)


Samma crew och plan som på Ronnebyflygningarna, dock ingen som helst reaktion, inte ens ett leende! Efter 6 flygningar är ju inte livslusten direkt på topp, särskilt inte när 3 av dem har spenderats i ATR:mad::mad::mad:, Det enda som håller mig flytande just nu är vetskapen om att mormors kötbullar och potatismos väntar på en där hemma. :) :) :)

Edit: Mestadels skrevs under Kalmarflygningen, därav tempus, sedan har jag inte hunnit renskriva det förens nu. Hoppas att det är okej. :rolleyes:
 

Attachments

  • C3B27701-8F26-4AEF-BB13-BAFF69F53569.jpeg
    C3B27701-8F26-4AEF-BB13-BAFF69F53569.jpeg
    73,4 KB · Visningar: 613
  • B7770DD7-EAF8-4D70-B07A-1AEF274FEAA5.jpeg
    B7770DD7-EAF8-4D70-B07A-1AEF274FEAA5.jpeg
    50,3 KB · Visningar: 588
  • 9BDEB981-9986-44EA-9DC3-B2399116ABE9.jpeg
    9BDEB981-9986-44EA-9DC3-B2399116ABE9.jpeg
    56,7 KB · Visningar: 584

Skogi

Medlem
Bonusäventyr!

För att få ihop logistiken till spektaklet pågår det en hel bakom kulisserna, exempelvis så befinner jag mig just nu på E22:an i riktning Malmö.

Efter att ha ätit middag tillsammans med familjen i Karlskrona så bär det nu av mot svärförälderna i Hjärup, det råkar nämligen vara så att nästa flygning avgår ifrån MMX samt att man nu får agera kurir för födelsedagspresent till flickvännen. Positioneringsresorna är ju trots allt resor dem med. :)

Till fotografens försvar så regnar det som om det inte fanns någon morgondag.
 

Attachments

  • 07A9152A-9AC5-4176-BCB3-B72BD025812C.jpeg
    07A9152A-9AC5-4176-BCB3-B72BD025812C.jpeg
    27,3 KB · Visningar: 561
Last edited:

Skogi

Medlem
Det är torsdag idag!!

Att bränna ut till MMX klockan fem på morgonen, åh vad jag har saknat det!

Tråkigt att Café loungen är nedmonterad och borttagen, efter alla vändor fick den ett stort sentimentalt värde, gissar på att excelnissarna inte kände detsamma. :(

Malmö - Stockholm
SK130 A320
06:15-06:05
13/18 Segment


Då det blev ganska sent i går kväll hanns det inte med så värst mycket sömn, antalet sovtimmar de senaste två nätterna kan räknas på ena handens fingrar. Skönt att man då hamnar precis bakom motorerna, och om det är något jag har lärt mig här på Businessclass.se så är det vart ljudnivån på flygplansbullret är som högst. Lagom kul för en sömnig @Skogi .:confused:

Stockholm - Åre
SK066 CRJ 900
08:30-09:30
14/18 Segment


Då jag satt och glassade i loungen ända fram tills det plingade om boarding i appen utan att inse att det var boarding från G20 så blev det att lägga benen på ryggen, att de tre senaste dagarnas kost endast bestått av spenatsoppa och ostmackor gjorde heller inte saken bättre. Hann precis till Final Call. :cool:

Flygningen bestod i princip av att skriva ovanstående rader, samt lyssna ut ännu en ljudbok.

Åre - Stockholm
SK073 CRJ 900
10:00-10:55(10:45!!)
15/18 Segment

Jag vet inte vilket bränsle dem hade pumpat i planet, men snabbt gick det! I dörren mötte jag besättningen som undrade om inte jag precis hade flugit med dem till Östersund. Jo visst hade jag det! Dem kollade på mig med skeptiska miner, sedan sa dem "Jaha, du är en sån där som samlar poäng?", om de bara visste!!

Nu blir det test på Vaccina innan nästa avgång. Kan inte riktigt greppa att det bara är tre flygningar kvar, tiden har gott fort!
 

Attachments

  • IMG-2694.jpg
    IMG-2694.jpg
    43,7 KB · Visningar: 516
  • IMG-2697.jpg
    IMG-2697.jpg
    78,3 KB · Visningar: 495
  • IMG-2695.jpg
    IMG-2695.jpg
    63,6 KB · Visningar: 499
Last edited:

Skogi

Medlem
Sista rycket för idag.

Stockholm - Ronneby
SK1131 ATR 72-600
14:15-15:30
16/18 Segment


Det är alltid kul när man träffar likasinnade som också är ute på tur. Idag hade jag nöjet att få åka två flygningar tillsammans med @Saganaki.

Flygningen i sig var inget speciellt mer än lite turbulens vid inflygning till Ronneby, som tur var så befann vi ju oss ombord på ett av marknadens mest robusta flygplan.

Ronneby - Stockholm
SK1132 ATR 72-600
16:00-17:10
17/18 Segment


Igenom security, ut på plattan och in i planet igen. Den danske besättningsmannen som mötte oss nickade och hälsade oss välkomna med klassikern: ”Hej.... igen?”

Slutligen så firades segern i förskott på Kitchen & Table. Nu bär det av mot Comfort Arlanda, där den sista natten i Sverige skall spenderas.

Imorgon är det final!

Edit: Då jag nu inser att jag inte tog några bilder från ovanstående flygningar bjuder jag istället på en skärmdump av listan med boardingkort. :)
 

Attachments

  • IMG-2703.PNG
    IMG-2703.PNG
    150,6 KB · Visningar: 481
Last edited:

Skogi

Medlem
Fredag och final!

Upp och hoppa, idag avgörs det!

För första gången på tre dagar vaknar jag upp utvilad och med samma pirr i magen som man hade när man var liten dagen innan julafton. Vetskapen om att det bara återstår en enda flygning glädjer mig. Tro det eller ej, men även jag kan tröttna på att flyga. :p

Som om på moln svävar jag ned till frukostbuffén, därefter direkt till incheckningen för att visa upp test och hälsodeklaration. På tal om PCR-test, Vaccinas erbjudande om PCR-test för 995 kr med garanterat besked innan kl. 22 samma dag, kan jag starkt rekommendera. Tog testet klockan 12:30 och fick besked klockan 18.

Stockholm - Barcelona
SK1811 A320
07:45-11:15
18/18 Segment


Känslan av att gå ombord på en A320 efter att ha spenderat dem senaste 5 flygningarna på CRJ och ATR, skulle jag säga är jämförbar med att uppgradera från en Fiat Panda till Rolls Royce. Flyget är nästintill fullbokat, dem resande ser ut att bestå till 99,999% fritidsresenärer och 0,001% poängjägare. Trots beläggningen lyckas jag roffa åt mig en rad med tomt mittensäte dagen till ära. För en gångs skull fungerade också Wi-Fi:et under hela flygningen, det blev m.a.o några Sam Chui videos från arkivet.

När landningsställen nuddar marken kan jag tillslut äntligen finna ro. Diamantkortet är säkrat, och trots att det inte finns en chans i världen att jag kommer att kunna lyckas upprätthålla det så är jag ändå nöjd med valet att genomföra dessa åkturerna. Bara en sån sak som att man nu kan ge bort ett guldkort till morsan i sextioårspresent, gör att kostnaden går jämnt ut, om inte till och med plus! :D:rolleyes:

Skämt åsido, nu till frågan vi alla väntat på... Vad kostade kalaset???

En liten parentes innan vi börjar, det går att komma undan billigare, mannen som sitter på den nöten heter @GOTBound, det förutsätter dock att du har någon form av relation till Göteborg och att du är beredd att tjafsa lite med den danska gränspolisen.

Flygningar
BCN-ARN-UME, 2 segment, 816 kr
UME-ARN-KRN, 4 segment, 1082 kr
KRN-ARN-UME, 6 segment, 1082 kr
UME-ARN-LLA, 8 segment, 1032 kr
LLA-ARN-RNB, 10 segment, 1032 kr
RNB-ARN-KLR, 12 segment, 983 kr
MMX-ARN-OSD, 14 segment, 983 kr
MMX-ARN-OSD, 16 segment, 983 kr
RNB-ARN-BCN, 18 segment, 867 kr

Totalt: 8860 kr

Boende

Comfort Arlanda, 1 natt, 499 kr
Comfort Arlanda, 1 natt, 499 kr
Comfort Umeå, 1 natt, 499 kr
Svärföräldrarna Hjärup, 1 natt, Gratis :cool:

Totalt: 1497 kr

Resor
(ej flygresor)
Barcelona-flygplatsen, 56 kr
Umeå Airport-Umeå City, 55 kr
Umeå City-Umeå Airport, 22 kr
Flygplatsen-Barcelona, 56 kr
Slapp betala för resa mellan Kalmar-Karlskrona-Malmö då polaren ställde upp med skjuts! Ka-ching!

Totalt: 189 kr

Mat & Test

Itamae Sushi, 159 kr
Kitchen and Table, 265 kr
Vaccina, 995 kr
Resterande måltider (3 dagar av spenatsoppa och ostmackor:confused:), förtärdes i SAS loungen.

Totalt: 1419 kr

Summan av kardemumman

Utgifter i samband med EBD intensivkvalificering: 11.967 kr, men det finns en joker med i leken. Strax innan det beslutades att allt detta skulle bli av så slogs det till på en SAS Voucher som låg ute på blocket. I en tid då alla andra säljer sina utgående vouchers, då köper man! Voucherns värde var dryga 16.000 kr och låg ute för 10.000 kr, efter att ha fått med mig hövdingen på beslutet pytsade vi in 5000 kr vardera, och gick ur affären med 8000 kr vardera i SAS Vouchers. Nu kommer vi till delen där jag och min kärlek skiljer oss åt, för medans jag brände alla mina 8000 kr på en EBD segment-run, bokade hon en romantisk resa för oss båda till New York/Miami under julen. :rolleyes:

Om man då räknar in mitt svek i beräkningen så blir det nya totalpriset för flygresorna, hör och häpna, 5820 kr för 18 flygningar, och därmed EBD. Allt som allt blir det.... 8927 kr, prutat och klart. Länge. Leve. Ungdomsbiljetterna.

Slutligen, precis som förra gången, ett stort tack till alla som hejar på och stöttar här på forumet, det gör att det lättare att intala sig själv att man fortfarande har förnuftet i behåll. Tack!
 

Attachments

  • IMG-2722.jpg
    IMG-2722.jpg
    75,8 KB · Visningar: 360
  • IMG-2725.jpg
    IMG-2725.jpg
    85,3 KB · Visningar: 359
  • IMG-2729.jpg
    IMG-2729.jpg
    40 KB · Visningar: 362
Toppen