Senaste nytt

Ryanair börjar flyga från Arlanda

Alf

Medlem
Många av flighterna till Arlanda ska utföras av Ryanairs nya bolag som heter Malta Air.
Enligt Ryanair själva ska de använda modellen Boeing 737MAX på Arlanda.
Oavsett vad bolaget heter kommer jag undvika 737MAX i ett par år till iaf.

Vad gäller Skavsta hoppas jag ett växande svenskt flygvapen återtar den gamla flygflottjen igen och baserar 2-3 divisioner JAS 39 Gripen där.
Flygflottiljen F11 Nyköping var den största militärflygplatsen i Sverige fram till 1979 med 4 divisioner stridsflyg(Draken och Lansen)
Jag vill bara förtydliga lite när det gäller F11. F11 var en ren spaningsflottilj med sina fyra spaningsdivisioner. Det är ju inte direkt stridsflyg eftersom samtliga spaningsplan var obeväpnade. För den som är intresserad rekommenderar jag ett besök på F11 flygmuseum där man visar det svenska spaningsflygets utveckling.
 

SK989

Medlem
På de riktigt korta utrikeslinjerna såsom till Tallinn och Riga tror jag att Ryan kan bli en konkurrent till SAS, d.v.s. man slåss om samma resenärer. När flygtiden hamnar på under en timme är det allt fler som struntar i service eller hur trångt man sitter etc. och till t.ex. Tallinn är lågprisresenärernas alternativ idag (ja, eller inte under pandemin men normalt) att ta färjan eftersom något lågprisflyg inte finns men färjans nackdel är förstås den mycket längre restiden. Jag vet många som tagit färjan ändå eftersom flygbiljetterna kan ligga på ett par tusen enkel om man bokar tätt inpå resan medan man ofta kan boka en "fejk-kryssning" (d.v.s. man använder bara biljetten för ditresan) för några hundralappar även nära inpå avgång. Finns Ryan som alternativ lär priserna sjunka rejält hos SAS och även hos Nordica, som lär börja flyga igen efter pandemin.
 

bvs

Medlem
De gångerna jag flög till Tallinn för jobb så flög jag airBaltic Q400 Nextgen och skulle nog hellre valt Ryan om det hade funnits som alternativ :)
 

majoren

Medlem
Ryanairs tidtabell passar inte alla. Men priserna är det inget fel på. Bokade med en gång biljetter ARN-MMX i nov och dec för 421,88 kr t/r, då tidtabellen råkade fungera för mig. Motsvarande SAS-flyg blir minst det tredubbla. Och reser man ändå utan bagage, så.....
Tror Ryanairs etablering gynnar oss, då reguljärflygbolagen (som vi mestadels reser med) av konkurrensskäl då inte kan ta ut vilka priser som helst.
 

Homer

Medlem
Något nytt?


Summary of Ryanair's planned network expansion for winter 2021/22 season, as of 30JUL21.

Ryan juli.jpg




Källa: theaeronetwork
 

Homer

Medlem

A new route to Barcelona will launch in conjunction with the opening of the new base and close to 25 new routes at Stockholm Arlanda Airport later this autumn. At the same time, the Irish low-cost carrier continues to expand at Göteborg Landvetter Airport with additional routes for the autumn, now adding Kaunas in Lithuania. Wizz Air continues to expand its network at Malmö Airport and increases service with a route to Sarajevo.


Ryanair will serve the Stockholm Arlanda Airport (ARN) – Barcelona El Prat Airport (BCN) route three times a week on Tuesdays, Thursdays and Saturdays starting 2 November 2021.

Ryanair will serve the Göteborg Landvetter Airport (GOT) – Kaunas International Airport (KUN) route twice-weekly on Mondays and Fridays starting 2 November 2021.

Wizz Air will serve the Malmö Airport (MMX) – Sarajevo International Airport (SJJ) route three times a week on Tuesdays, Thursdays and Saturdays starting 14 December 2021.


Ryanair and Wizz Air to launch new routes at Stockholm Arlanda, Göteborg Landvetter and Malmö | anna.aero
 

SK989

Medlem
Verkar även som Arlanda-Skellefteå kommer. Lite oväntat kan jag tycka, men återstår att se. Två avgångar/riktning/vecka, och flygningarna utförs av dotterbolaget Malta Air.

Svenska flygbolag | Nyheter från flyget i Sverige (senaste nyheten, men verkar inte gå att direktlänka i flödet).
Kanske har det med den kommande batterifabriken att göra? Den lär nog på sikt öka resandet rejält till Skellefteå och jag gissar att Ryanair vill få sin del av kakan genom att etablera sig i god tid.
 

dino_81

Medlem
Kanske har det med den kommande batterifabriken att göra? Den lär nog på sikt öka resandet rejält till Skellefteå och jag gissar att Ryanair vill få sin del av kakan genom att etablera sig i god tid.
Så har jag också förstått det. Läste på ett annat forum att flygen till/från Stockholm (Arlanda och Bromma) är fullbokade och att det numera gäller att vara ute i god tid för att få plats på hotell i Skellefteå. Även om jag inte är så förtjust i Ryanair så välkomnar jag konkurrensen.
 
Toppen