Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Palazzi

Medlem
Artikeln lämnade det oklart huruvida enbart en dos är OK, eller om man måste fått båda. @Palazzi kanske kan hitta något från italienska källor?

Italienska källor anger 6 mån giltighet från "fullföljd vaccinationscykel" vilket jag tolkar som efter andra dosen. Som svar till @Senator så gäller både PCR och Antigen i testning, åtminstone i nuläget (till skillnad från i många andra länder).

I praktiken så behöver ni testa er Senator, om ni inte får första dosen om bara dagar (så ni hinner få två doser).

Värt att belysa är att förslaget för Europeiskt vaccinationspass ger enskilda länder rätten att ändå införa karantän, men den öppningen lämnas inte med italienskt "Green pass". Hur det kommer tolkas i praktiken, om smittan skenare, är väl dock oklart....
 
Italienska källor anger 6 mån giltighet från "fullföljd vaccinationscykel" vilket jag tolkar som efter andra dosen. Som svar till @Senator så gäller både PCR och Antigen i testning, åtminstone i nuläget (till skillnad från i många andra länder).

I praktiken så behöver ni testa er Senator, om ni inte får första dosen om bara dagar (så ni hinner få två doser).

Värt att belysa är att förslaget för Europeiskt vaccinationspass ger enskilda länder rätten att ändå införa karantän, men den öppningen lämnas inte med italienskt "Green pass". Hur det kommer tolkas i praktiken, om smittan skenare, är väl dock oklart....
Det betyder att de som vaccinerades i december 2020 ej anses vara vaccinerade i Juli 2021 när dom vill besöka Italien? Har jag uppfattat det rätt?
 
D

Deleted member 30163

Guest
Artikeln lämnade det oklart huruvida enbart en dos är OK, eller om man måste fått båda.
Just nu diskuterar man, mig veterligen inte inom EU att bara acceptera en dos. Men jag tror det kommer ske. Dels för att i princip alla länder ligger långt från att ha gett ens de mest sårbara två doser - Finland fokuserar enbart på en dos till de "yngre" (dvs <80 år) och det kommer ju studier från både Israel, USA och UK om hur bra skydd du får mot infektion (då de hunnit vaccinera i lägre åldersgrupper)

"green pass" systemet klarar av att lagra information om antalet doser om ett visst vaccin kräver mer än en dos. Möjligt att olika länder kommer resonera på olika sätt beroende på hur smittspridningen ser ut i stort, i landet och anda faktorer.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Italienska källor anger 6 mån giltighet från "fullföljd vaccinationscykel" vilket jag tolkar som efter andra dosen.
Tror inte jag förstod det där, 6 månader brukar man ju ange som tidsintervall för att man har antikroppar, inte vaccination.
 
Hmm intressant detta för oss som vart först ut med vaccinationen, den 4/2 fick jag no 2.
Känns lite som att vi ramlar längst ner på stegen. Har (hade) ju en förhoppning om att detta skulle göra så man slapp testa sig något mer och jaga intyg.

Har en resa till Italien med lilla mamsen och min systrar i september. Hoppas innerligt att den blir av för hennes skulll.
 

Tomas E

Medlem
Det betyder att de som vaccinerades i december 2020 ej anses vara vaccinerade i Juli 2021 när dom vill besöka Italien? Har jag uppfattat det rätt?
Nu var det väl ingen som var fullvaccinerad i december 2020 eftersom de första i Sverige och resten av EU vaccinerades under mellandagarna och det var 3-4 veckors dosintervall som tillämpades i början? "Fullföljd vaccinationscykel" = dos 2 given, eller möjligen dos 2 given + angivet tidsintervall (en vecka?) har inträffat.
Men det finns några enstaka som blivit fullvaccinerade i januari 2021, framför allt personer på särskilt boende/äldreboende. (Vård- och omsorgspersonal drog igång några veckor senare?) Jag tror inte just dessa reser särskilt mycket...
 

Palazzi

Medlem
Det betyder att de som vaccinerades i december 2020 ej anses vara vaccinerade i Juli 2021 när dom vill besöka Italien? Har jag uppfattat det rätt?

Ja, så skulle jag tolka det ordagrant.

Det är lite otydligt om det är 6 mån från fullföljd vaccinationscykel (alltså från minuten man får spruta nr. 2) eller om det är 6 mån från utfärdat "Green pass" och att det får fortlöpa viss tid mellan spruta och ansökt "Green Pass".

Troligen är det ändå från spruta nr.2 för annars innebär det att om man får Green Pass idag, så kan det ha fortlöpt 11-12 mån vid slutet på dess giltighet (om man var väldigt tidigt med att få en spruta).
 
D

Deleted member 30163

Guest
Jag menade att giltigheten på sitt "Green pass" är 6 månader efter det att man tagit sin andra dos (6-12v mellan doserna beroende på vaccin).
Då förstår jag, det blev lite missförstånd där som andra också uppmärksammade.

Det är ju mest relevant om du skriver ut det på fysiskt papper. Du kan ju ladda ner ett cert så ofta du vill.
Giltighetstiden har inget med intervallet att göra, däremot kommer datum finnas med när du fick respektive dos, vilket vaccin det var, batchnummer mm. Samma information som finns i NVR idag.

Då kan ju respektive land avgöra om det gått tillräcklig lång tid, eller för lång tid efter första dosen. Vet som sagt va inte om EU har någon officiell hållning i frågan, eller EMA. Men att det garanterat kommer klargöras snart.

Jag tror man kommer landa i att det räcker med en dos för att få resa inom EU om smittspridningen kraftigt minskar i EU. Kan spekulera i detta, men då jag inte har någon doktorshatt avstår jag.
 
Toppen