Senaste nytt

Ryanair börjar flyga från Arlanda

mha321

Medlem
Jag ser inte detta som ett stort problem för SAS. SAS och Ryanair har ganska olika målgrupp. Innan Corona flög Norwegian 40-50-60 avgångar per dag från ARN. Ser inte hur Ryanairs 90 avgånger per vecka ska utgöra nått större hot för SAS. Mer troligt är att detta blir spiken i kistan för Norwegian och SAS får ett uppsving.
Det kan slå mot SAS på det sättet att om de hade fått köra utan både Ryan och Norwegian ett tag efter pandemin så hade de kunnat återhämta sig betydligt enklare där.

I slutändan tror jag som du, att Ryan i första hand tar över det som Norwegian hade. Men det blir väldigt svårt för SAS att kapa till sig mer, på det fält som låg ganska öppet när Norwegian försvann.
 

mjulven

Medlem
Det kan slå mot SAS på det sättet att om de hade fått köra utan både Ryan och Norwegian ett tag efter pandemin så hade de kunnat återhämta sig betydligt enklare där.

I slutändan tror jag som du, att Ryan i första hand tar över det som Norwegian hade. Men det blir väldigt svårt för SAS att kapa till sig mer, på det fält som låg ganska öppet när Norwegian försvann.

Till Norrland blir de själva från Arlanda på vissa sträckor.

Sen har Ryan inte täckt hela Norwegians tidigare nät i övriga Europa från Arlanda än. De torde behöva fler plan stationerade där för det.
 

fcx

Medlem
Jag ser inte detta som ett stort problem för SAS. SAS och Ryanair har ganska olika målgrupp. Innan Corona flög Norwegian 40-50-60 avgångar per dag från ARN. Ser inte hur Ryanairs 90 avgånger per vecka ska utgöra nått större hot för SAS. Mer troligt är att detta blir spiken i kistan för Norwegian och SAS får ett uppsving.

Ryanair har senaste åren haft problem att locka kunder till sina avgångar till/från Sverige, till stor det p.g.a. hur dom hanterar både sina anställda och resenärer. Detta gjorde att dom tappade resenärer och stängde basen på Skavsta. Ser inte varför dom ska bli bättre mottagna på Arlanda.

Tittar man på t.ex. Malaga så har Ryanair flugit Skavsta - Malaga 3ggr per vecka. Nu blir det Arlanda - Malaga 3ggr per vecka. Gissar att Ryanairs priser kommer dessutom bli högre nu än innan. På vilket sätt skulle SAS drabbas av detta?
De senaste åren har ju SAS och Ryan bägge två närmat sig varandra.
 

RickardG

Medlem
Trevligt med direktflyg till Bologna, men synd att tiderna är så dåliga. Att landa kl 23:45 i Bologna är inte optimalt. Inte heller att avgång på hemvägen är kl 06:50
 

apknug

Medlem
Trevligt med direktflyg till Bologna, men synd att tiderna är så dåliga. Att landa kl 23:45 i Bologna är inte optimalt. Inte heller att avgång på hemvägen är kl 06:50
Charter branschen brukar marknadsföra sig med "rättvända flyg". Detta är ett super felvänt flyg...... Fast den som kommer från Bologna och vill gå i Carl Mikael Bellmans spår har gott om tid att skråla Guttår i rännstenen.
 

mha321

Medlem
Till Norrland blir de själva från Arlanda på vissa sträckor.

Sen har Ryan inte täckt hela Norwegians tidigare nät i övriga Europa från Arlanda än. De torde behöva fler plan stationerade där för det.

Absolut. Men de måste ju börja någonstans och med foten inne kan de ju väldigt snabbt expandera. Visar sig svensken mottaglig för Ryan på inrikes kan det gå fort.
 

011430121

Medlem
SvD flygkommentator Tomas Augustsson skriver i fredagens SvD om att Ryanair öppnar bas på Arlanda och en synpunkt han skriver om är den eventuella järnvägsstationen vid Skavsta behövs den i framtiden?

Källa SvD eSvD
 

Jonasw77

Ny medlem
Föredrar att betala för service när jag verkligen vill ha det, och har då inget emot att boka Business Class eller first med valfritt bolag.
Men sub 2h intra europa kan jkag inte bry mig mindre om service när jag reser privat.
Billigast pris vinner och det är för att jag ska kunna se mer av världen och lägga pengarna på upplevelser istället.
Det är ju ingen som tvingar någon att boka Low cost carriers :)

Jag bryr mig heller inte så mycket om "kabinservicen" för en 2 h flygning men är däremot helt emot deras personalpolitik , för att inte tala om sättet de behandlar sina piloter / flygvärdinnor.
Att man som pilot tex kan få så mycket problem om man bara ringer in sig förkyld ligger ungefär på samma nivå som 1800-talets gruvindustri i Sverige. Ryanair är bra pinsamma och tro mig, säkerheten tummas ordentligt när de ska hålla på såhär.
Av denna enkla anledning betalar jag gärna mer för att flyga med en utvilad, frisk besättning som inte är rädda för att få sparken för att de prioriterar säkerheten före tidtabellen.
 
Många av flighterna till Arlanda ska utföras av Ryanairs nya bolag som heter Malta Air.
Enligt Ryanair själva ska de använda modellen Boeing 737MAX på Arlanda.
Oavsett vad bolaget heter kommer jag undvika 737MAX i ett par år till iaf.

Vad gäller Skavsta hoppas jag ett växande svenskt flygvapen återtar den gamla flygflottjen igen och baserar 2-3 divisioner JAS 39 Gripen där.
Flygflottiljen F11 Nyköping var den största militärflygplatsen i Sverige fram till 1979 med 4 divisioner stridsflyg(Draken och Lansen)
 
Last edited:

Delayed

Medlem
När man reser från Arlanda finns betydligt fler butiker, restauranger och lounger i T5
Finns inte så många lounger längre. SAS-loungen/loungerna går bort om man flyger Ryan så det är väl bara Pontus som finns "mer" på T5 numera om jag inte är "ouppdaterad". Aurora brukar väl anses bättre än Norrsken även om jag inte vet hur det är i "dessa tider". Någon jätteskillnad har jag dock svårt att se i utbudet av lounger.
 
Toppen