Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Nilann

Medlem
Både herr Nilann och jag är fullvaccinerade sedan en månad. Problemet i dagsläget är att flight efter flight inom Europa ställs in. Vi åker oftast Lufthansa Group (helst Swiss) i business. I ett tiotal avgångar som blivit inställda har vi, enligt seatmap, varit ensamma i business innan man ställt in. Förhoppningsvis kommer vår resa till Malta i början av juni att bli av efter sex avbokningar/ombokningar.
 

Glenn E

Medlem
Så saker har hänt som gör att jag måste åka till Sverige snart. Jag har varit fast i Kina senan 6e mars 2020.
Jag hade en vaccinbokning 30 juni men igår gick jag till vaccinationslliniken här i Shanghai för att fråga om jag kunde få en tidigare bokning. Alla där pratar engelska.
Efter att sköterskan frågat var det bara att ställa sig i kön med cirka 50 personer före, alla utlänningar. Efter 45 minuter fick jag vaccinet Sinopharm Beijing. Innan dess fick man skriva på papper att det var på eget ansvar samt betala 100 CNY. Sedan scannades en streckkod jag hade i appen. Sedan fick man vänta där i 30 minuter innan man fick gå. Då var redan vaccinationen registered i appen och jag kunde boka dos 2 om 3 veckor.
2 veckor efter det planerar jag att flyga till Göteborg via Frankfurt med min förstaklass biljett från förra året. Problemet är att den biljetten går till Oslo. Så jag pratade med Lufthansa första klass bokningen idag och de ska boka flyget till Oslo med lång transfer tid i Frankfurt och så plockar jag ut bagaget där och checkar in det igen på en separat biljett till Göteborg. Vet att det är emot reglerna men det kan inte hjälpas.
Jag behöver nog ett Covid PCR test för Tyskland?
För Sverige behövs väl inget som svensk?
Ett annat problem är att när jag ska tillbaka vill jag flyga från Köpenhamn och då måste antibody test och PCR test göras i Danmark.
Hur lång tid tar det??
Tror jag måste åka dit dagen innan för att göra testerna som jag tror laddas upp till Kinas ambassad i Köpenhamn?
Vill göra karantän i Shanghai istället för Peking och man kan inte flyga från Sverige direkt till Shanghai nu. Returen blir i början av juli och jag behöver inget visum eftersom jag tagit kinesiskt vaccin samt har uppehållstillstånd i Kina.
 

mha321

Medlem
Så saker har hänt som gör att jag måste åka till Sverige snart. Jag har varit fast i Kina senan 6e mars 2020.
Jag hade en vaccinbokning 30 juni men igår gick jag till vaccinationslliniken här i Shanghai för att fråga om jag kunde få en tidigare bokning. Alla där pratar engelska.
Efter att sköterskan frågat var det bara att ställa sig i kön med cirka 50 personer före, alla utlänningar. Efter 45 minuter fick jag vaccinet Sinopharm Beijing. Innan dess fick man skriva på papper att det var på eget ansvar samt betala 100 CNY. Sedan scannades en streckkod jag hade i appen. Sedan fick man vänta där i 30 minuter innan man fick gå. Då var redan vaccinationen registered i appen och jag kunde boka dos 2 om 3 veckor.
2 veckor efter det planerar jag att flyga till Göteborg via Frankfurt med min förstaklass biljett från förra året. Problemet är att den biljetten går till Oslo. Så jag pratade med Lufthansa första klass bokningen idag och de ska boka flyget till Oslo med lång transfer tid i Frankfurt och så plockar jag ut bagaget där och checkar in det igen på en separat biljett till Göteborg. Vet att det är emot reglerna men det kan inte hjälpas.
Jag behöver nog ett Covid PCR test för Tyskland?
För Sverige behövs väl inget som svensk?
Ett annat problem är att när jag ska tillbaka vill jag flyga från Köpenhamn och då måste antibody test och PCR test göras i Danmark.
Hur lång tid tar det??
Tror jag måste åka dit dagen innan för att göra testerna som jag tror laddas upp till Kinas ambassad i Köpenhamn?
Vill göra karantän i Shanghai istället för Peking och man kan inte flyga från Sverige direkt till Shanghai nu. Returen blir i början av juli och jag behöver inget visum eftersom jag tagit kinesiskt vaccin samt har uppehållstillstånd i Kina.

Som svensk medborgare gäller just nu att du ska isolera dig (hemma) i 7 dagar efter ankomst. Ett test inom 48h (kan hoppas över om du testat precis innan resan) och ett test efter 5 dagar i isolation.

Det kan såklart ändra sig på ett par veckor :)
 

Glenn E

Medlem
Som svensk medborgare gäller just nu att du ska isolera dig (hemma) i 7 dagar efter ankomst. Ett test inom 48h (kan hoppas över om du testat precis innan resan) och ett test efter 5 dagar i isolation.

Det kan såklart ändra sig på ett par veckor :)
7 dagar. Gäller det för alla länder eller bara utanför EU?
 

NotRyan

Medlem
Så saker har hänt som gör att jag måste åka till Sverige snart. Jag har varit fast i Kina senan 6e mars 2020.
Jag hade en vaccinbokning 30 juni men igår gick jag till vaccinationslliniken här i Shanghai för att fråga om jag kunde få en tidigare bokning. Alla där pratar engelska.
Efter att sköterskan frågat var det bara att ställa sig i kön med cirka 50 personer före, alla utlänningar. Efter 45 minuter fick jag vaccinet Sinopharm Beijing. Innan dess fick man skriva på papper att det var på eget ansvar samt betala 100 CNY. Sedan scannades en streckkod jag hade i appen. Sedan fick man vänta där i 30 minuter innan man fick gå. Då var redan vaccinationen registered i appen och jag kunde boka dos 2 om 3 veckor.
2 veckor efter det planerar jag att flyga till Göteborg via Frankfurt med min förstaklass biljett från förra året. Problemet är att den biljetten går till Oslo. Så jag pratade med Lufthansa första klass bokningen idag och de ska boka flyget till Oslo med lång transfer tid i Frankfurt och så plockar jag ut bagaget där och checkar in det igen på en separat biljett till Göteborg. Vet att det är emot reglerna men det kan inte hjälpas.
Jag behöver nog ett Covid PCR test för Tyskland?
För Sverige behövs väl inget som svensk?
Ett annat problem är att när jag ska tillbaka vill jag flyga från Köpenhamn och då måste antibody test och PCR test göras i Danmark.
Hur lång tid tar det??
Tror jag måste åka dit dagen innan för att göra testerna som jag tror laddas upp till Kinas ambassad i Köpenhamn?
Vill göra karantän i Shanghai istället för Peking och man kan inte flyga från Sverige direkt till Shanghai nu. Returen blir i början av juli och jag behöver inget visum eftersom jag tagit kinesiskt vaccin samt har uppehållstillstånd i Kina.

Problemet är att bara vaccin tillverkade i Kina är godkända i Kina. Jag tror att kinesisk vaccin blir godkänd i EU som reseförenkling för annars gör Kina likadant.

Man får verkligen hoppas på att det vaccin du fått har högre "efficiacy" är det från Sinovac, annars tror jag det blir svårt om dom ska basera godkända vacciner för inresor på någon form av urval.
 

Tomas E

Medlem
I nuläget ja. Tror inte kinas vaccin kommer godkännas av EU.
Särskilt inte om tillverkaren inte ens ansöker om godkännande av EMA. Det finns en ansökan för Sputnik V, men inte för något av de kinesiska så vitt jag vet.

Problemet är att bara vaccin tillverkade i Kina är godkända i Kina. Jag tror att kinesisk vaccin blir godkänd i EU som reseförenkling för annars gör Kina likadant.
Räkna inte med detta i närtid. Det ses knappast som ett större problem om personer som reser mellan EU och Kina fortsätter tvingas ta Covid-tester och sitta i karantän i ett år eller några år till*, om man jämför med alla andra restriktioner som länderna har accepterat under det senaste dryga året. De resandeflödena är så mycket mindre än de mellan EU-länderna. Jag har också svårt att se hur EU-länderna (eller t.ex. USA) skulle ge kinesiska vaccin undantag bara för att Kina av politiska skäl inte godkänner vacciner som är utvecklade i Europa och USA.

Ska man spekulera kan man på sikt kanske tänka sig något slags förenklat "halvgodkännande" av covid-vacciner använda i andra länder, som enbart tittar på effektivitet och inte lika mycket på säkerhet (biverkningar m.m.). Det skulle alltså vara ett godkännande gällande reseregler, inte att vaccinerna får användas i Europa. Men då ska de nog vara mer effektiva än Sinovac och vara väldokumenterade.

* Jag menar alltså inte att karantänsperioden skulle vara ett eller några år, utan att karantänsreglerna fortsätter att finnas så länge. ;)
 
Last edited:
Toppen