Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Johans00

Medlem
Håller på att kika på en resa till Hong Kong, antingen via Finnair (5000kr) eller via Lufthansa (5346).

Flight on Friday, 09.10.2020 from Stockholm to Hong Kong
  1. Departure time16:35
    Departure airport
    Stockholm (ARN)
  2. Arrival time18:40
    Arrival airport
    Frankfurt/Main International Airport (FRA)
Cabin class
Economy
Departure airplane numberLufthansa flight
LH807
  1. Departure time22:00
    Departure airport
    Frankfurt/Main International Airport (FRA)
  2. Arrival time15:50+1 day
    Arrival airport
    Hong Kong International Airport (HKG)
Cabin class
Economy
Departure airplane numberLufthansa flight
LH796
Flight on Tuesday, 27.10.2020 from Hong Kong to Stockholm
  1. Departure time00:20
    Departure airport
    Hong Kong International Airport (HKG)
  2. Arrival time06:10
    Arrival airport
    Zurich (ZRH)
Cabin class
Economy
Departure airplane numberSwiss International Airlines flight
LX139
  1. Departure time06:50
    Departure airport
    Zurich (ZRH)
  2. Arrival time09:20
    Arrival airport
    Stockholm (ARN)
Cabin class
Economy
Departure airplane numberSwiss International Airlines flight
LX1248

Är det värt de extra 350 kr att gå via Star Alliance.
Har du Star Alliance Gold men inte Priority Pass/status inom OW så skulle jag överväga det, poängintjäningen är så låg i ekonomi på Lufthansa att jag inte skulle ta en omväg av den anledningen. Annars skulle jag valt Finnair för den kortare restiden och det lägre priset.
 
Last edited:

eddo

Medlem
Har bokat ARN-IST-MRU tur och retur med TK i ekonomi. Båda flygen på utresan är i bokningsklass Q, hemresa bokningsklass O.

Avstånd enl Great Circle Mapper
ARN-IST 1353 mi
IST-MRU 4633 mi

Enl EuroBonus-partner – Turkish Airlines | SAS och som jag förstår det borde jag då få:
ARN-IST 1400 mi x 0,25 (Q) = 350 baspoäng
IST - MRU 4700 mi x 0,25 (Q) = 1175 baspoäng
MRU - IST 4700 mi (O) = 4700 baspoäng
IST - ARN 1400 mi (O) = 1400 baspoäng
Totalt: 7625 baspoäng

Är detta rätt? Är EBG men 25% extra gäller endast på SAS flygningar om jag minns rätt?

Ber om ursäkt för dumma frågor men det är första gången jag ska kreditera poäng till EB när det gäller flygningar med andra bolag än SAS.
 

palmen

Moderator
Har bokat ARN-IST-MRU tur och retur med TK i ekonomi. Båda flygen på utresan är i bokningsklass Q, hemresa bokningsklass O.

Avstånd enl Great Circle Mapper
ARN-IST 1353 mi
IST-MRU 4633 mi

Enl EuroBonus-partner – Turkish Airlines | SAS och som jag förstår det borde jag då få:
ARN-IST 1400 mi x 0,25 (Q) = 350 baspoäng
IST - MRU 4700 mi x 0,25 (Q) = 1175 baspoäng
MRU - IST 4700 mi (O) = 4700 baspoäng
IST - ARN 1400 mi (O) = 1400 baspoäng
Totalt: 7625 baspoäng

Är detta rätt? Är EBG men 25% extra gäller endast på SAS flygningar om jag minns rätt?

Ber om ursäkt för dumma frågor men det är första gången jag ska kreditera poäng till EB när det gäller flygningar med andra bolag än SAS.
Det är där omkring du tjänar. Kommer inte ihåg om avrundning sker före eller efter du lagt på faktisk intjäning på 25%, så kan eventuellt diffa lite men det är marginellt.
 

eddo

Medlem
Ja, det är rätt uträknat och nej, du får inte 25% extra på Star Alliance.

Det är där omkring du tjänar. Kommer inte ihåg om avrundning sker före eller efter du lagt på faktisk intjäning på 25%, så kan eventuellt diffa lite men det är marginellt.

Tack så mycket för svaren, då var allt som jag trodde! Om det diffar lite hit eller dit är inte hela världen, bara jag vet på ett ungefär. :)

Nästa gång kollar jag nog mer på bokningsklasser och intjäning innan bokning, nu bokade jag först och kollade intjäningen sen. Liten skillnad i pris på O och Q men rätt stor skillnad i intjäning.
 

palmen

Moderator
Tack så mycket för svaren, då var allt som jag trodde! Om det diffar lite hit eller dit är inte hela världen, bara jag vet på ett ungefär. :)

Nästa gång kollar jag nog mer på bokningsklasser och intjäning innan bokning, nu bokade jag först och kollade intjäningen sen. Liten skillnad i pris på O och Q men rätt stor skillnad i intjäning.
Frågan är ju om 4500 poäng är värt prisskillnaden. Du kan ju köpa den summan poäng direkt av sas för 900 kronor normalt sätt. Sen finns det ju några fler aspekter om poängen är viktiga mot status mm.
 

Johanna

Medlem
Vet att jag kan räkna ut detta på något sätt men vet inte hur.

Jag har en businessbiljett med TK från ARN till Dubai t o r. Tror det är bokningsklass K. Hur många poäng kommer jag tjäna i Eurobonus. Vet inte om det spelar roll men jag är Diamond.
 

Johanna

Medlem
Tack, har jag förstått rätt.
gcmap säger att det är 3 236 miles = 3 300 miles x 2 = 6 600 miles t o r.
Sas tabell säger 150 %. Blir det då 9 900 poäng för den resan?
 
Last edited:
Toppen