Senaste nytt

UD förlänger avrådan för resor utanför Europa till 2021-05-31

WongHauw

Medlem
Förlåt mig men det här är ett klassiskt exempel på hur farligt det är när man sprider information härinne utan full kontext:
Travel Advisories
? o_O

Min mening var inte att förvränga kontext. Jag hade inte som avsikt att kommentera på hur mycket folk Sverige vaccinerar. Jag vet inte var är de senaste siffrorna där hemma. Enligt artikeln på CNN (All 50 states will open Covid-19 vaccine eligibility to everyone 16 and older) så finns vaccin tillgängligt i nästan alla delstater för individer som har fyllt 16 år.

Om amerikanska myndigheter säger level 4 så vill dom verkligen att man ska vara på alerten. Före det härvilka andra ställen var på fyran? Skulle gissa att typ Afganistan, delar av Irak, Nordkorea kanske? Sedan är det annan sak om fyran är rätt väg att gå eller inte. Men av någon anledning så finns numera 80 percent av världen i just den kategorin: Covid: State Dept. warns against travel to 80% of world. What to know
Undrar dock varför har inte amerikanska myndigheterna gjort den här klassificeringen innan utan nu mer än ett år in i pandemin.
 

Hachans

Medlem
? o_O

Min mening var inte att förvränga kontext. Jag hade inte som avsikt att kommentera på hur mycket folk Sverige vaccinerar. Jag vet inte var är de senaste siffrorna där hemma. Enligt artikeln på CNN (All 50 states will open Covid-19 vaccine eligibility to everyone 16 and older) så finns vaccin tillgängligt i nästan alla delstater för individer som har fyllt 16 år.

Om amerikanska myndigheter säger level 4 så vill dom verkligen att man ska vara på alerten. Före det härvilka andra ställen var på fyran? Skulle gissa att typ Afganistan, delar av Irak, Nordkorea kanske? Sedan är det annan sak om fyran är rätt väg att gå eller inte. Men av någon anledning så finns numera 80 percent av världen i just den kategorin: Covid: State Dept. warns against travel to 80% of world. What to know
Undrar dock varför har inte amerikanska myndigheterna gjort den här klassificeringen innan utan nu mer än ett år in i pandemin.

Vilka länder som har legat där tidigare är inte så relevant. Om det uppstår faror så klassas länder om helt enkelt. Eftersom vi gissar så är det troligt att andra länder under andra epidemier legat på listan. Vi ska inte glömma första SARS, och MERS. Och Ebola. Utöver andra länder som hamnar där pga oroligheter och liknande.

USA har avrått sina medborgare från att resa sen pandemin började - även inrikes. Jag menar inresor från Schengen stoppades redan i mars förra året så restriktionerna är verkligen inget nytt. Efterlevnaden är väl sådär kan man konstatera, men avrådan har funnits där.

Jag tror inte vi ska tolka in för mycket i att Sverige ligger på nivå 4 tillsammans med Schengenländerna. Mycket ändras och ändras snabbt, och blir USA klara med sitt vaccinerande så tror jag mycket väl de sänker risknivån eftersom länder med stor spridning inte utgör ett stort hot för vaccinerade amerikaner längre (och risken för amerikaner är ju vad skalan handlar om). Och vaccinerade inresande och nytestade utgör inte heller något större hot mot USA. Då har man råd att kosta på sig någon enstaka som PCR-testen missar. Såvida inte personen kommer från area with variant of concern såklart.
 
Toppen