Senaste nytt

Eurobonus x 4 [apr-jun] - tipstråden för segment runs

Buffy

Medlem
Efter att genom denna tråd förstått att internationella flygningar där man återvänder med vändande plan är mer än tveksamma p.g.a. Covid-19 samt krav på PCR-test m.m., så återstod bara inrikes i SAS plus. Det är också tidseffektivt räknat i poäng/nedlagd tid. Kollade först vilka avgångstider/flighter som normalt inte ställs in. SAS kan ju till en destination en given dag ha tio flighter för försäljning, men när det är dags att flyga någon månad senare är alla utom tre inställda. Bokade sedan till lägsta pris "säkra avgångar" ARN-MMX, MMX-ARN-VBY, VBY-ARN-GOT, GOT-ARN. Det blev en avkopplande dag. Alla flighter gick i tid, problemfria byten i Malmö, Göteborg och Visby.
Var kollade du vilka som var säkra avgångar?
 

ilon

Medlem
Svar nej, det har inte informerat mig om något här.



Just det jag skrivit till Diamond-mailen. Jag skriver att jag är införstådd och kan acceptera att jag inte får spenderingsbara poäng utan är mest intresserad av baspoäng då dessa är viktigast för mig. Jag nämner även att jag räknat med att göra resan och då dunka in x4 poäng.

Får väl se vad de svarar, om de svarar innan helgen. Resan är körd oavsett då de inte bokar om till LH så kommer jag få boka av allt med SAS och eventuellt boka nya biljetter på LH eller annat bolag.
Återkoppla gärna om svaret, själv gick jag 9x segment krediterade utan x4, trots att jag till supporten poängterade detsamma; det var resa bokad för att upprätthålla status, under pågående x4 kampanj.
Även om detta kanske passar bättre i tråden för segments run: Eurobonus x 4 [apr-jun] - tipstråden för segment runs | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor *anmäler eget inlägg*
 

Tongen2

Medlem
Återkoppla gärna om svaret, själv gick jag 9x segment krediterade utan x4, trots att jag till supporten poängterade detsamma; det var resa bokad för att upprätthålla status, under pågående x4 kampanj.
Även om detta kanske passar bättre i tråden för segments run: Eurobonus x 4 [apr-jun] - tipstråden för segment runs | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor *anmäler eget inlägg*

Samma här. Skickade in för kreditering, men fick svaret att de inte kan kreditera några poäng alls i detta fallet. :confused:
Givetvis svarat och avvaktar svar från dom igen eftersom dom uppenbarligen svarat fel.
 

majoren

Medlem
Har flugit en del inrikes under Corona, så jag har lärt mig den hårda vägen genom alla inställda flyg. Kollade sedan vilka avgångar som har flugits och vilka som avses flygas de närmsta två veckorna. Sedan bokade jag de förmodat säkra avgångarna en dryg månad längre fram (och valde då medvetet bort alla de "fantasiflighter" som var bokningsbara vid bokningstillfället).
 

Robert flysas

Moderator
OSD-ARN-UME-ARN-OSD X 2 och OSD-ARN-GOT-ARN-OSD, sen Diamant efter att redan flugit ner till GOT och upp igen. Alla gick på tid. Trevligt med Guld loungen mellan flighterna, eller Amex om man är lite extra hungrig ;)
3D55257F-BE2A-406A-B2E8-E79805E8A00D.jpeg
83C6F8B6-C196-44B5-9CF6-0749EBF7A4C4.jpeg
6DF402A6-6208-4B9D-939A-6FE22862B0C9.jpeg
8D0AA70F-5B39-406C-B474-C42CABA671F2.jpeg
513631A7-584F-41D8-B971-4D9B67510ECF.jpeg
964AE354-E0BF-4BA1-8602-88B656A87645.jpeg
 

Kajsan

Medlem
Du börjar från det poängläget du ligger på i din då nuvarande kvalificeringsperiod.
Har du då 0 poäng, börjar du från 0 för att uppnå status. Har du t.ex. 10 000 poäng, bygger du vidare från dessa.

Det medföljer inga ytterligare statuspoäng tillsammans med guldnivån, som sedan går att använda för kommande kvalificeringar.
Däremot så får du genom guldet "soft-landing" till silver-nivå i din kommande period, oavsett om du inte tjänat in några poäng under perioden.

EDIT: Sen på bollen.

Efter guld sker "soft-landing" till silver, ja. Hans nästkommande period har ju också att göra med hans innehav vid avstämningstidpunkten i slutet av 2021 samt antalet utdelade kort.
 

GOTBound

Medlem
Igår körde SAS en "rensning" i systemet, nu är alla utom en bokning justerad från 737-700 till det "riktiga" avgångarna... game on!
Antigen test är bokat [via SAS erbjudandet] inför första omgången som går i stapeln i mitten av maj.
 

Ano

Medlem
Efter guld sker "soft-landing" till silver, ja. Hans nästkommande period har ju också att göra med hans innehav vid avstämningstidpunkten i slutet av 2021 samt antalet utdelade kort.
Huruvida han får förnyad status har dock inget att göra med hans frågeställning.
Om han på egen hand vill försöka klättra upp från sin nuvarande status till Diamond, så börjar han från noll, oavsett om han är basic, silver, eller får förnyat guld.
Som svarat tidigare så erhåller man inga medföljande statuspoäng man kan bygga vidare på. (I det fall man skulle få Guld-status genom sitt aktieinnehav börjar man inte bygga från 45,000 poäng).

Däremot kan man lyckas bli tilldelad Diamond-status direkt via ett tillräckligt stort aktieinnehav nästföljande period. Men det är svar på en annan fråga.
 

intuition

Medlem
ARN - airside [temp. map. T5 all operations].
GOT - airside
KRN - kräver ny säkerhetskontroll
LLA - airside [finns undantag?]
MMX - airside
OSD -kräver ny säkerhetskontroll
RNB - kräver ny säkerhetskontroll
SFT - kräver ny säkerhetskontroll
UME- kräver ny säkerhetskontroll
VBY - kräver ny säkerhetskontroll
SDL - kräver ny säkerhetskontroll - Om du vågar boka hit då SAS inte flyger hit hela april ut, och troligtvis inte efter det heller men går att boka i maj och framåt som det ser ut nu i alla fall.
Någon med färsk erfarenhet på turn-around på UME? Jag har aldrig varit där och har 25 minuter mellan flyg.
 
Toppen