Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Bridgeman

Medlem
EU tänker släppa in fullt vaccinerade amerikanska turister i sommar. Om det kommer info om turism i andra riktningen vet jag inte.

Ursula von der Leyen meddelar att det gäller amerikaner vaccinerade med vaccin godkända av EMA. Detta är den trista punkten jag funderade på tidigare då den amerikanska myndigheten inte godkänt AstraZenecas vaccin. Om amerikanerna använder samma regler som EU betyder det...

https://twitter.com/alexinair/status/1386433142878195713?s=21

Läste på någon annan flygsite att Biden administrationen skulle ev komma med nya uppgifter i mitten på maj gällande att ev öppna gränsen till USA för flera länder. Dock inte alla. Vidare att personer hade tagit vaccin eller med negativ test resultat eller båda. Men lite osäker på hur det riktigt är, då jag inte hittade storyn igen.
 

Kimmen00

Medlem
Alex Macheras
@AlexInAir
·
8h
Huge news for US to EU travel, with an agreement in other direction due v soon. (Good news for those who have been separated from loved ones for so long).

Vågar man hoppas på inresa i USA i sommar? Ytterst osäkert dock..
 

Senator

Moderator
EU tänker släppa in fullt vaccinerade amerikanska turister i sommar. Om det kommer info om turism i andra riktningen vet jag inte.

Ursula von der Leyen meddelar att det gäller amerikaner vaccinerade med vaccin godkända av EMA. Detta är den trista punkten jag funderade på tidigare då den amerikanska myndigheten inte godkänt AstraZenecas vaccin. Om amerikanerna använder samma regler som EU betyder det...

https://twitter.com/alexinair/status/1386433142878195713?s=21

Läste på någon annan flygsite att Biden administrationen skulle ev komma med nya uppgifter i mitten på maj gällande att ev öppna gränsen till USA för flera länder. Dock inte alla. Vidare att personer hade tagit vaccin eller med negativ test resultat eller båda. Men lite osäker på hur det riktigt är, då jag inte hittade storyn igen.

Alex Macheras
@AlexInAir
·
8h
Huge news for US to EU travel, with an agreement in other direction due v soon. (Good news for those who have been separated from loved ones for so long).

Vågar man hoppas på inresa i USA i sommar? Ytterst osäkert dock..

Allt detta baseras på en intervju som New York Times publicerade igår med Ursula von der Leyen:
Vaccinated American Tourists May Soon Travel to Europe - The New York Times

Många öppna frågor fortfarande:
1. Är det en ömsesidig plan som gäller både EU-medborgare och amerikanska medborgare med quid pro quo?
2. Vad är villkoren? Vaccin? Test? Båda?
3. Om USA lättar, är det hela EU eller landsvis?
4. Om vaccin är ok, gäller det då bara de som EMA har godkänt för EU och FDA i USA? Jag tänker i fall FDA väljer att inte godkänna Astra?
 

mha321

Medlem
Allt detta baseras på en intervju som New York Times publicerade igår med Ursula von der Leyen:
Vaccinated American Tourists May Soon Travel to Europe - The New York Times

Många öppna frågor fortfarande:
1. Är det en ömsesidig plan som gäller både EU-medborgare och amerikanska medborgare med quid pro quo?
2. Vad är villkoren? Vaccin? Test? Båda?
3. Om USA lättar, är det hela EU eller landsvis?
4. Om vaccin är ok, gäller det då bara de som EMA har godkänt för EU och FDA i USA? Jag tänker i fall FDA väljer att inte godkänna Astra?
Det blir väldigt intressant att se under punkt 3 om eu kommer insisterar på hela Schengen om USA inte vill det.

Man gjorde det ju med esta för ett par år sedan (när USA ville undanta ett par eu länder från esta och kräva visum, har jag för mig) . Men jag kommer inte ihåg var det faktiskt slutade, vilken sida som backade..
 

Senator

Moderator
Det blir väldigt intressant att se under punkt 3 om eu kommer insisterar på hela Schengen om USA inte vill det.

Man gjorde det ju med esta för ett par år sedan (när USA ville undanta ett par eu länder från esta och kräva visum, har jag för mig) . Men jag kommer inte ihåg var det faktiskt slutade, vilken sida som backade..

Det är väl lite mer komplicerat.. vi har tre icke-EU Schengen medlemmar: Island, Norge, Schweiz. Sen har vi ett antal EU-länder utanför Schengen: Irland, Rumänien, Kroatien, Cypern och Bulgarien.
Schengen Area - Wikipedia

Så beslutet blir nog på EU-nivå, inte Schengen-nivå skulle jag tro. Sen bestämmer kanske några sig för att ha provisoriska gränser om man är med i Schengen. Jag tänker Norge.

På tal om Norge så gick departementsrådet Bjørn-Inge Larsen hårt ut mot European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) igår. Han menar det var ett stort misstag att inte rekommendera att stänga gränserna: Høies sjefsbyråkrat ut mot EUs smittevernbyrå: – De har gjort alvorlige feil – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Argumentet är att titta på Finland, Norge och Island som alla gjorde det och länderna smitta, sjukdomsfall och avlidna.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Om jag tolkade NYT artikeln rätt så
- Man diskuterar hur man bilateralt ska kunna göra detta, dvs. EUs gröna kort och USAs.. (Ja USA har inget sådant nu, kanske vissa stater)
- EU har ju redan från dag 1 sagt att man samarbetar med WHO (även Sverige) - så det är (rent tekniskt) WHO som kommer gå i god för att certifikaten är riktiga och informationen korrekt. Så det öppnar ju upp lite flera dörrar.
- Det är tänkbart man diskuterar mer än vaccin för att boosta turismen, EUs vaccinkort möjliggör ju lagring av detta. Oklart om det fungerar mot WHO
- Ursula var jäkligt tydlig med att detta gäller i hela EU, om smittläget tillåter det. Men vi har ju sett länder (Hej Danmark) inom EU som stänger sina gränser i motsats till vad EU vill.
- Just nu har vi ju ett 1:1 förhållande på vaccin, och det kan ju ändras. USA säger ju att dom inte "behöver" AZ och EU och AZ har ju ingen vidare god relation nu. Jag har svårt att tänka mig att man inte accepterar det. Skulle vara intressant och se hur USA-UK resonera med tanke på AZs användning.

Hur som helst är ju detta goda nyheter och något iaf. jag hoppats på i runt ett år. Inte bara för turister utan för företagare och industrin.
 

ekf

Medlem
USA ska visst skänka bort allt sitt Astra Zeneca-vaccin så fort FDA godkänt det för bruk i USA. Det borde ju tyda på att de anser att vaccinet har en godtagbar effekt, även om de inte vill använda det själva... (och alltså borde de som vaccinerats med AZ också få resa in, om de uppgifterna stämmer)

- The Washington Post
 
Toppen