Senaste nytt

Awardfares awardsökmotor, nu med fler funktioner

pqvst

Medlem
Japp. Jag har bokat första klass med ANA som dök upp på Air Canada och som palmen är inne på här ovan så verkar det vara fler som har fått samma resultat, alltså att det som syns på Air Canada är samma som SAS kan boka (bortsett från Air Canadas egna flyg då).

Det som är skumt är att tillgängligheten till Lifemiles verkar ha blivit begränsad av någon anledning (nu söker jag bara via Awardfares och inte Lifemiles direkt).

Exempel på flighter som hittas med Air Canada:
  • HND-FRA: 27 mars 2022, plats i first en flight med ANA (även business med samma flyg finns), inget syns på awardfares
  • HND-LHR: 17 mars 2022, plats i business med ANA, inget syns på awardfares
  • FRA-HND: 24 mars 2022, plats i first finns på en flight med ANA (business på en annan), inget syns på awardfares
Nu har jag inte ringt och kollat tillgängligheten på dessa exempeldatum men det är märkligt att det verkar ha hänt något med Lifemiles tillgång här. Kanske borde man dubbelkolla så att SAS fortfarande har tillgång till de här platserna också?

Intressant. Det kanske har skett någon ändring i avtalet mellan Lifemiles och ANA o_O
 

Maja

Medlem
Just nu hämtar vi från United och Lifemiles (Air Canada är på gång igen). Jag har tyvärr inte riktigt koll på hur just tillgänglighet med ANA matchar mot vad Lifemiles och Air Canada visar. Har du testat ringa in och försöka boka något du hittar med Air Canada? Hade varit intressant att få en datapunkt på det!
Ser att ni nu hämtar fäven rån Air Canada, men får ändå inte med ANA. Det står "0" på alla platser med dem i listan.

Jmf sökning direkt via Air Canadas hemsida -
220327 - FRA-HND NH224 First
220329 - FRA-HND NH224 + NH204 Business
220329 - LHR-HND NH212 First

Inga av dessa flighter finns synliga via Awardfares! :confused::oops:

Söker man via LifeMiles så kommer inga flighter med ANA upp alls (längre).
 

Canadien

Medlem
Samma problem och tycker det är bra mycket krångligare att söka via Air Canada då du måste gå in och manuellt söka för varje enskilt datum. Eller har någon kläckt hur man kan söka över en längre tidsperiod där? :rolleyes::oops:

Tycker det går hyffsat snabbt att scanna av ett par veckor om man använder adressraden (https://....) och går in där och ändrar datum och trycker enter.
 

andersson.j

Medlem
Tycker det går hyffsat snabbt att scanna av ett par veckor om man använder adressraden (https://....) och går in där och ändrar datum och trycker enter.
Jag slängde ihop något sånt här för att snabba på sökningen vid senaste bokningen. Två vuxna, SEZ till ARN eller GOT 2021-10-06 till 2021-10-09.
Kod:
for dst in {ARN,GOT}; do
    for i in {06..09}; do
        open "https://www.aircanada.com/aeroplan/redeem/availability/outbound?tripType=O&org0=SEZ&dest0=${dst}&departureDate0=2021-10-${i}&ADT=2&YTH=0&CHD=0"
    done
done
Open-kommandot finns nog bara på Mac men det går säkert lösa något liknande på andra OS.
 

Maja

Medlem
Har det hänt något med inhämtningen av platser som visas hos Awardfares.com sedan i mitten på mars? ANA och Turkish Airlines syns inte i resultat efter 16-18/3-22 längre, även fast det finns tillgängliga flighter som kommer upp när man söker via Air Canadas hemsida t.ex.

Har varit så nu någon vecka. Någon aning om det finns en lösning på detta problem? Vet att vi har diskuterat det tidigare i tråden ang. ANA, men nu försvinner fler bolag känns det som. Användbarheten av tjänsten minskar drastiskt för min egen del.

@andersson.j fina kodsnutt vet jag inte hur jag ska använda mig av och @Canadien tips fungerar visserligen, men är man vill söka från flera olika flygplatser så tar det genast betydligt mycket längre tid än innan när allting fungerade som det skulle med Awardfares.com
 

Canadien

Medlem
Jag slängde ihop något sånt här för att snabba på sökningen vid senaste bokningen. Två vuxna, SEZ till ARN eller GOT 2021-10-06 till 2021-10-09.
Kod:
for dst in {ARN,GOT}; do
    for i in {06..09}; do
        open "https://www.aircanada.com/aeroplan/redeem/availability/outbound?tripType=O&org0=SEZ&dest0=${dst}&departureDate0=2021-10-${i}&ADT=2&YTH=0&CHD=0"
    done
done
Open-kommandot finns nog bara på Mac men det går säkert lösa något liknande på andra OS.

Snyggt, nu är du halvvägs till att ha skapat din egen awardfares-tjänst :)
 

pqvst

Medlem
Aeroplan är återaktiverat på riktigt nu! (vi råkade visa det i gränssnittet lite för tidigt, och det är därför det inte visades någon tillgänglighet). Hoppas det funkar bättre för er nu!

upload_2021-4-26_16-30-41.png
 

Båtens

Medlem
Finns det något bra sätt för att söka under en längre period med AwardFares. Om jag t.ex. vill hålla koll på om Business-biljetter släpps på en viss rutt under en längre period. Har förstått att det går att söka ± 1 dag. Jag har guldkonto men är det så att jag måste uppgradera till "Diamond" och skapa ett tiotal bevakningar på just den rutten ifall jag vill hålla koll under en period som är 30 dagar?
 

Tonton

Medlem
Finns det något bra sätt för att söka under en längre period med AwardFares. Om jag t.ex. vill hålla koll på om Business-biljetter släpps på en viss rutt under en längre period. Har förstått att det går att söka ± 1 dag. Jag har guldkonto men är det så att jag måste uppgradera till "Diamond" och skapa ett tiotal bevakningar på just den rutten ifall jag vill hålla koll under en period som är 30 dagar?

Du kan läsa om vad som gäller för de olika nivåerna här: Pricing – AwardFares
Du kan läsa om vad som gäller för alerts här: Alerts – AwardFares

Som guld har du tillgång till 5 aktiva alerts. En altert kan täcka upp till 3 dagar samtidigt. Således kan du täcka upp till en period om 15 dagar på en rutt som guldmedlem.
 

filip23

Medlem
Satt och gjorde lite sökningar FRA - BKK och plötsligt kommer det upp platser i C med ETIHAD på awardfares? Awardfares visar att dom hittas via aeroplan? Någon som vet om detta plötsligt är möjligt att boka?

Se bild nedan
 
Last edited:
Toppen