Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Palazzi

Medlem
Jag har varit inne där och även klickat mig vidare till länkarna de hänvisar till. Jag hittar dock ingen specifik skrivelse annat än att det är 5 dagar som gäller.

Hej. Krävs negativt PCR-test eller Antigen-test inom 48h från ankomst (sedan igår) och sedan är det det fem dagar isolering som gäller (alltså trots uppvisande av negativt test).

Ovan kan ändras den 30:e April när nästa uppdatering av bestämmelserna sker.

Man har dock, i går, hävt den extra långa karantänen (14d) som gällde i Tyrolen.
 

RickardG

Medlem
Jag har varit inne där och även klickat mig vidare till länkarna de hänvisar till. Jag hittar dock ingen specifik skrivelse annat än att det är 5 dagar som gäller.
Kolla först om du hamnar under något av de 1 miljon undantag som finns:
Exemptions - Covid-19, travellers

Sen är det inte så enkelt som man skulle kunna hoppas på. Italienarna skiljer på "karantän" och "självisolering" (isolamento fiduciario), och det sistnämnda används för de med bekräftad smitta, samt de som reser in i Italien de första fem dagarna (om man kommer från ett land som klassas som grupp C).

Isolamento fiduciario beskrivs som att man "på alla sätt ska undvika att föra smitta vidare" och konsensus verkar vara att man inte ska lämna hemmet/hotellet, även om undantag för aukta medicinska behov finns. Hittar bara information på Italienska:
https://www.sanita.puglia.it/web/as...-covid-19-risposte-alle-domande-piu-frequenti

Som grädde på moset kan det sedan bli så att du från dag 6 hamnar i princip i ett oförändrat läge, om du befinner dig i en röd zon.
 

Palazzi

Medlem
Kolla först om du hamnar under något av de 1 miljon undantag som finns:
Exemptions - Covid-19, travellers

Sen är det inte så enkelt som man skulle kunna hoppas på. Italienarna skiljer på "karantän" och "självisolering" (isolamento fiduciario), och det sistnämnda används för de med bekräftad smitta, samt de som reser in i Italien de första fem dagarna (om man kommer från ett land som klassas som grupp C).

Isolamento fiduciario beskrivs som att man "på alla sätt ska undvika att föra smitta vidare" och konsensus verkar vara att man inte ska lämna hemmet/hotellet, även om undantag för aukta medicinska behov finns. Hittar bara information på Italienska:
https://www.sanita.puglia.it/web/as...-covid-19-risposte-alle-domande-piu-frequenti

Som grädde på moset kan det sedan bli så att du från dag 6 hamnar i princip i ett oförändrat läge, om du befinner dig i en röd zon.

Ha också uppsikt på om de trycker in "domiciliari" mellan orden "Isolamento" och "fiduciario" för då ska det iprincip utläsas som husarrest enligt italienska medier. Flera har gripits senaste dagarna, för att ha brutit mot sistnämnda. Denna typ av isolering/arrest drabbar bara den som är, eller har kommit i kontakt med en, Covid-smittad.

Det som krånglar till det tycker jag är att man använder begreppet i dekreter och skriver också "även om testresultatet är negativt". Innan har man ju sagt att det bara ska vara för de som riskerar sprida smittan, och att man därför kan gripas om man inte följer reglerna. Förstår att man blir helt förvirrad.

Samlat så skulle jag avråda från icke-nödvändiga resor till Italien ett tag. Man kan, som du mycket riktigt påpekar, bli isolerad bra mycket längre om de får för sig att ändra reglerna igen.
 

Zissou

Medlem
Tack för jättebra info @RickardG och @Palazzi. Jag är anmäld till ett lopp i Cortina i juni och arrangören har bekräftat att det blir av. Jag är lite kluven men det är rätt så svårt att få en plats där så jag får utvärdera situationen löpande och se om det är värt att åka.
 

RickardG

Medlem
Ha också uppsikt på om de trycker in "domiciliari" mellan orden "Isolamento" och "fiduciario" för då ska det iprincip utläsas som husarrest enligt italienska medier. Flera har gripits senaste dagarna, för att ha brutit mot sistnämnda. Denna typ av isolering/arrest drabbar bara den som är, eller har kommit i kontakt med en, Covid-smittad.

Det som krånglar till det tycker jag är att man använder begreppet i dekreter och skriver också "även om testresultatet är negativt". Innan har man ju sagt att det bara ska vara för de som riskerar sprida smittan, och att man därför kan gripas om man inte följer reglerna. Förstår att man blir helt förvirrad.

Samlat så skulle jag avråda från icke-nödvändiga resor till Italien ett tag. Man kan, som du mycket riktigt påpekar, bli isolerad bra mycket längre om de får för sig att ändra reglerna igen.
Instämmer, just nu är det komplext och det förändras snabbt. De "återanvänder" också termen "isolamento fiduciario", som egentligen är ämnad för de som smittats, för att täcka in kraven på de som reser in i landet. Det gör saken ännu mer svårtolkad. Men som sagt, man bör räkna med minst 5 dygn total isolering när man kommer dit, och sedan bara i bästa fall får börja röra på sig någorlunda öppet.

Tack för jättebra info @RickardG och @Palazzi. Jag är anmäld till ett lopp i Cortina i juni och arrangören har bekräftat att det blir av. Jag är lite kluven men det är rätt så svårt att få en plats där så jag får utvärdera situationen löpande och se om det är värt att åka.
Kolla med arrangören om de har undantag för deltagare i loppet. Det finns flera sportevenemang där de aktiva slipper karantän för att arrangören istället har vidtagit andra åtgärder.
 

Doctor-X

Medlem
Idag kom FHM med nya riktlinjer för människor <65år som fått första dosen Astra. Man ska få en kompletterande dos av ett mRNA vaccin 12-15 veckor efter första dosen Astra. Detta berör mig då jag fick min första dos av just Astra i mars.
Detta beslut skapar många frågor och funderingar både hos mig och kollegor. Kommer en dos Astra och en dos mRNA (Pfizer/Moderna) räknas som att man är fullvaccinerad? Tveksam till det då alla studier bygger på 2 doser av samma vaccin (undantag för Jannsen) - hamnar man då i en undantagsgrupp i framtida vaccinations-pass?
Inga studier huruvida skydd föreligger vid olika vaccintyper vid första och andra dosen, sannolikt är det bra men ingen vet. Chansar man på att dessa individer är fullvaccinerade? Denna grupp människor är egentligen ytterst få (i Sverige endast 180.000).
 

Tomas E

Medlem
Idag kom FHM med nya riktlinjer för människor <65år som fått första dosen Astra. Man ska få en kompletterande dos av ett mRNA vaccin 12-15 veckor efter första dosen Astra. Detta berör mig då jag fick min första dos av just Astra i mars.
Detta beslut skapar många frågor och funderingar både hos mig och kollegor. Kommer en dos Astra och en dos mRNA (Pfizer/Moderna) räknas som att man är fullvaccinerad? Tveksam till det då alla studier bygger på 2 doser av samma vaccin (undantag för Jannsen) - hamnar man då i en undantagsgrupp i framtida vaccinations-pass?
Inga studier huruvida skydd föreligger vid olika vaccintyper vid första och andra dosen, sannolikt är det bra men ingen vet. Chansar man på att dessa individer är fullvaccinerade? Denna grupp människor är egentligen ytterst få (i Sverige endast 180.000).
Sannolikt kommer det inom några månader att finnas studier eftersom även ett stort antal andra europeiska länder kommer att göra på samma sätt, om jag hörde rätt på dagens FHM-presskonferens. Det betyder också att svensk sjukvårds- och äldreomsorgspersonal heller inte kommer att vara ensamma i Europa om att ha denna mix, när det är dags för länder att fundera på vad som ska gälla vid gränserna.
 

Fredrik

Medlem
Det potentiella problemet med AstraZeneca-vaccinet är inte att man inte får resa i Europa utan om Australien och USA kommer godkänna det.

Jag räknar kallt med att som man är det större sannolikhet att få AstraZeneca-vaccinet eftersom det är kvinnor som riskerar blodpropparna. Det finns ett flertal historier om hur regionerna mörkar vilket vaccin man får och det är gissningsvis för att man behöver använda AZ för att nå målet om tillräckligt många vaccinerade.

Det är inte den lokala nivån som bestämmer inreseregler till USA men exemplet LA kan ge en indikation om restriktioner. AstraZeneca är inte ett vaccin enligt deras riktlinjer...

Travel Advisory and Guidance - LA County Department of Public Health
 

Tomas E

Medlem
Det finns ett flertal historier om hur regionerna mörkar vilket vaccin man får och det är gissningsvis för att man behöver använda AZ för att nå målet om tillräckligt många vaccinerade.
Tro inte på allt du hör! När du vaccineras får du ett litet intyg på papper (ungefär som ett visitkort) som talar om vilket vaccin och vilken batch du blivit vaccinerad med. Har ej blivit vaccinerad själv, men sett en bekants lilla kort och hört att kollegor utomlands fått samma.

Edit: eller menar du att "mörka" är samma sak som att du inte får välja vaccin? (Dumt kvällstidningsuttryck om du frågar mig.) Nej, du får inte välja vaccin om du väljer gratisvaccination på skattebetalarnas bekostnad, men du får rimligen reda på det innan du får nålen i armen, eftersom det finns folk som har vägrat.
 
Det finns ett flertal historier om hur regionerna mörkar vilket vaccin man får och det är gissningsvis för att man behöver använda AZ för att nå målet om tillräckligt många vaccinerade.
Det där tror jag inte en sekund på, har du någon källa på det?

Det som diskuterades för några dagar sedan var människor som dagar i förväg "krävde" att få veta vilket vaccin de skulle få. När de fick svaret att det kunde man inte veta än, så tyckte vissa att man mörkade vilket vaccin man skulle få. Däremot har jag väldigt svårt att tro att du inte får reda på vilket vaccin du verkligen fått.
 
Toppen