Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

mha321

Medlem
Oroväckande om det är så att Astra inte är godkänt, det kommer bli väldigt svårt att resa ett bra tag i framtiden om olika länder skall ha olika tillverkare som krav för inresa, likt jag skrivit tidigare.
Det är väl FDA som inte godkänt Astra för användning i USA. Det finns än så länge så gott jag vet inget som säger att en Astra vaccination inte skulle "räcka för att räknas som vaccination", om tex en amerikansk medborgare (som får resa in med vaccin bevis) fått sin vaccination utomlands. Eller har jag missar något?
 

Tomas E

Medlem
Det är väl FDA som inte godkänt Astra för användning i USA. Det finns än så länge så gott jag vet inget som säger att en Astra vaccination inte skulle "räcka för att räknas som vaccination", om tex en amerikansk medborgare (som får resa in med vaccin bevis) fått sin vaccination utomlands. Eller har jag missar något?
Vet inte hur USA har tänkt göra, men t.ex. Polen har följande regler:

Persons vaccinated against COVID-19 are exempt from quarantine. This applies to persons who have been issued a certificate of preventive vaccination with a vaccine that has been approved for marketing in the European Union.

Så anländer du till Polen vaccinerad med ett icke-EMA-godkänt vaccin (t.ex. Sputnik V eller Sinovac) så hamnar du för tillfället i 10 dagars karantän.
 

chazzie

Medlem
Det handlar om att FDA/CDC inte är klar med sin utvärdering verkar det som. Nu gäller ovan bara för amerikanska medborgare oavsett så jag tror inte man kan dra några allmänna slutsatser i nuläget.

Det är väl FDA som inte godkänt Astra för användning i USA. Det finns än så länge så gott jag vet inget som säger att en Astra vaccination inte skulle "räcka för att räknas som vaccination", om tex en amerikansk medborgare (som får resa in med vaccin bevis) fått sin vaccination utomlands. Eller har jag missar något?

Så anländer du till Polen vaccinerad med ett icke-EMA-godkänt vaccin (t.ex. Sputnik V eller Sinovac) så hamnar du för tillfället i 10 dagars karantän.

Det ni skriver ger ändå visst hopp, självklart är det förståeligt att man endast tar med de vaccin som är godkända i landet (jag hade ingen aning att Astra inte var godkänt i USA), men förhoppningen i längden är väl att alla effektiva vaccin kommer att godkännas som skydd i alla fall av de flesta länder. Vad jag förstår så är det endast Kinas variant som verkar ha lite tveksam skyddsfaktor medan samtliga andra, inklusive Sputnik V, har en väldigt hög skyddsfaktor mot svårare sjukdomsförlopp.
 

raffe

Medlem
Enligt Covid-19 vaccines: Spain will not require coronavirus tests or quarantines for travelers arriving with ‘vaccine passports’ | Society | EL PAÍS in English
Covid-19 vaccine passports, which the European Union is officially calling “Digital Green Certificates,” will allow citizens of Europe to enter Spain without having to quarantine or take a coronavirus test. That’s according to an announcement made on Thursday by Alfredo González, the general secretary of Digital Health, Information and Innovation at the country’s National Health System. The document will come in the form of a free QR-code, will be available by the end of June, and will allow for “more people” to arrive in the country “in a safer manner,” he explained.
 

Zissou

Medlem
Är det någon som har en bra länk där jag i detalj kan läsa om vad som gäller i Italien avseende karantän? Jag förstår det som att det är 5 dagar som gäller men vad innebär det exakt, får jag gå utanför boendet någon timme per dag för att handla/träna etc?
 

raffe

Medlem
Är det någon som har en bra länk där jag i detalj kan läsa om vad som gäller i Italien avseende karantän? Jag förstår det som att det är 5 dagar som gäller men vad innebär det exakt, får jag gå utanför boendet någon timme per dag för att handla/träna etc?
I Spanien var det helt enkelt att man inte fick gå ut om inte man absolut behövde det, t ex gå till apotek eller köpa mat var OK vid behov om man inte kunde beställa hem det man behövde. I Italien vet jag inte, men här har du kontaktuppgifter till Italiens Covid-19 Information Hot Line 1500 24/7 så du kan ringa och fråga dem Covid-19 Information Line 1500
 
Toppen