Senaste nytt

Champagnetråden

Rickard_O

Medlem
Den här passade mig bra! Trevligt att bli överraskad med champagne när man inte är beredd.

Bra uppvärmning innan besök på Rutabaga

62ED9D07-5A08-44F9-AE65-977FC4ADF957.jpeg
 

DRG

Medlem
Gärna ett utlåtande av denna


Perfekt att sitta och dricka i solen. Härlig mousse och fruktig med vissa nougattoner. Välbalanserad med lång eftersmak. Redan nu mogen och syran är på inget sätt dominerande, så klar att drickas utan alltför avancerad mat till. Vi åt toast Skagen till och det var helt perfekt.
 

MTheC

Medlem
Helgen har som vanligt bjudit på en del champagne. En för mig ny producent var Hugues Godmé.
IMG_8542.jpg

Denna champagne var helgens klart bästa. Fantastiskt komplex och den lyckas verkligen ha både fyllighet och nötighet samtidigt som den har fantastisk syra och mineralitet.

Ett riktigt bottennapp var dock Duménil 2008. Hade inga högre förväntningar med tanke på priset men den var exceptionellt dålig även med det inräknat. Den blev något bättre dag 2 men det var ändå en besvikelse.
IMG_8556.jpg
 

MTheC

Medlem
Hann även med att testa ett urval av champagne från Thienot. En relativt ny producent som dock förefaller ha ambitioner.
IMG_8554.jpg


Först ut var det deras insteg Brut. Trevlig champagne som trots det relativt låga priset uppvisade fin balans, bra syra och fräschör. Perfekt som fördrink.
IMG_8549.jpg


Därefter följde deras 2012 vintage, den öppnade upp sig fint efter ca 20 min i glaset. Väldigt trevlig bekantskap som också var väldigt mogen och drickklar nu.

IMG_8550.jpg


Sist ut var prestigecuveen Stanislas 2008. Den var väldigt sluten till en början och sen blev den bättre men lyfte inte riktigt. Den kanske behöver mer tid men var inte helt övertygad, den var definitivt inte värd 300 mer per flaska jämfört med 2012.
IMG_8551.jpg
 
Toppen